Selasa, Mei 30, 2006

TIDUR

Aku ambil kertas keras yang panjangnya senjengkal. Lebarnya seinci. Aku tuliskan dengan marker, "TOILET PASS."

Ada satu "TOILET PASS" sahaja yang aku sangkutkan di dinding. Maksudnya hanya seorang sahaja yang boleh keluar ke tandas dalam satu-satu masa. Anak murid aku kalau dibiarkan tanpa kawalan mahu mereka keluar berbondong-bondong ke tandas. Entah apa yang digotong royongkan, aku pun tidak mengerti.

Murid aku hantar SMS,

Kata orang, untuk berjaya perlu usaha.
Untuk usaha, perlu cita-cita.
Untuk cita-cita, perlu mimpi.
Untuk mimpi, perlu tidur.
Justeru, tidurlah jika mahu berjaya.

Aku pastikan mereka duduk dalam kelompok 5 orang keliling meja macam kanak-kanak tadika. Jika seorang terlena, semua ditolak satu markah. Dalam banyak masa, aku lihat mereka mengurut-ngurut tengkuk kawan sebelah untuk mengelak kawan itu dari tertidur.

Kelas sebelah. Cikgunya melaporkan kepada aku, seorang muridnya lewat masuk duduk peperiksaan. 15 minit lagi masa hendak tamat, baru dia muncul. Lapornya, dia tertidur dalam tandas. Khabarnya dia bertugas 24 jam sehari sebelumnya.

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Zine JURING percuma dari Juara JURING 2.

Isnin, Mei 29, 2006

GADGET UNTUK MOBIL RIMAU

Pro: Ringan, murah, sesuai dengan semua jenis kereta, tidak perlu upah orang untuk pasang
Con: alat jadi hangat setelah digunakan beberapa lama, stesen FM yang dipilih biasanya ada gangguan dari stesen lain. Dalam gelap susah mahu buat penalaan stesen.

Ini bukan MP3 player. Ia adalah MP3 transmitter.

Jenama: V6 (Tidak kreatif langsung)
Jenis alat: MP3 Transmitter
Tugasnya: Menghubungkan USB Drive yang mengandungi mp3 player dengan radio kereta.
Sumber tenaga: Cucuk di lubang pencucuh rokok kereta.
Sumber MP3: USB Drive (Tidak dibekalkan. Beli asing)
Cara menggunakan: Cantumkan USB Drive dengan MP3 Transmitter dan cucuk MP3 Transmitter ke lubang pencucuh rokok. Buat penalaan stesen radio MP3 tranmitter dan Radio kereta agar selari.
Syarikat Pengeluar: Lin Feng, China
Harga: RM86 di Jusco Tebrau City, JB.

Sekarang aku boleh dengar MP3 Gitar Tong berdendang dalam Mobil Rimau.

Khamis, Mei 25, 2006

BATU-BATU BERBONGKAH-BONGKAH

"Dari sudut ini kita boleh melihat buaya. Lihat muncungnya ke atas."

Alih bot.

"Dari sudut ini kita boleh melihat penyu. Ada kepala dan ada cengkerang."

Alih bot lagi.

"Tengok tu. Siapa tidak nampak ikan paus, dah dekat masa untuk mati."

Kami dibawa keliling pulau itu melancong melihat batu-batu berbongkah-bongkah di sepanjang pantai. Ada yang bulat, ada yang kotak. Ada yang panjang, ada yang lonjong. Tidak kurang juga yang bujur-bujur. Agenda ini gagal untuk membuat otak aku tersenyum. Batu-batu itu kelihatan seperti batu-batu depan rumah aku. Cuma besar sedikit.

Rabu, Mei 24, 2006

LONELY PLANET REJECT

PUJI

Jali: Sal, lihat ni gambar yang aku ambil.

Jali menunjukkan LCD Display kepada Sal.

Sal: Oh! Mahu dipuji. Cantiknya kau ambil gambar. Framingnya bagus. Tepat.

Jali: Hampeh! (Dia boleh baca fikiran aku pulak.)

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Pegawai Khalwat, kau boleh jual papan yang kau gergaji tu di ETSY: Your place to buy and sell handmade product.

TEKAK

Cik Ros sakit tekak menjerit-jerit. Hobinya berkaraoke memburukkan keadaan.

India: Mau minum apa?
Cik Ros: Apa elok untuk sakit tekak?
India: Mana saya tahu. Saya tak belajar doktor. Saya belajar teh tarik.
Cik Ros: Hampeh!

Selasa, Mei 23, 2006

DUET SPYZ & RIMAU


Video oleh Op

Untuk persembahan terbaik hanya Attokz, yang menyanyi berdiri belakang tiang, hampir menumpaskan kami. Pun begitu pengalaman juga memberi nilai tambah. Aku dan Spyz berlagu dengan kemaruk penuh semangat. 100% emosi. Jika tidak dibendung, harus kami goyang gerudi malam itu.

Abdullah Jones, mungkinkah kamu tuliskan lirik untuk album sulung kami nanti?

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Awek ini macam patung. Sungguh. Dia juga ke Pangkor.

Ahad, Mei 21, 2006

PROJEK SOTONG KERING

Aku baru pulang dari Projek Sotong Kering di Pulau Pangkor. Objektif tercapai. Kami berjaya tangkap sotong kering gergasi. Tangkap gambar.

Tiada orang lain dah. Kalau tangkap gambar tercangkung-cangkung, tertiarap-tiarap, tertonggeng-tonggeng; Geng Jurnal la tu.

PROMOSI:
Golden Beach Hotel & Resort Pangkor
Booking: Call 05-685 5888 (Cik Ros)

Foto Geng oleh ND


LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Laporan Penuh Projek Sotong Kering
Ikan yang bertasbih, "You are the best provider."

Jumaat, Mei 19, 2006

KAPITALIS

"Pertanian adalah perniagaan," jerit slogan itu. Jika petani mahu hasil titik peluh mereka sampai kepada pengguna, mereka mesti berfikir macam saudagar. Kena kira modal, kos dan untung.

Kemudian aku terfikir satu gagasan yang berjela-jela. Penulisan adalah perniagaan. Pendidikan adalah perniagaan. Pembinaan adalah perniagaan. Percintaan adalah perniagaan. Penjagaan anak adalah perniagaan. Perjuangan adalah perniagaan. Penggalian kubur adalah perniagaan. Senarai ini boleh cecah infiniti. Perdana Menteri pun ada selitkan dalam Rancangan Malaysia Ke-9 tentang Malaysia menuju ke arah modal insan (Human Capital). Tentu kelak ada kos insan dan untung insan. Mungkin juga rugi insan.

Kemudian aku teringat arwah Wak Dino yang menjual mi rebus dengan harga RM1 semangkuk di Bukit Chagar. Kalau beli bungkus, arwah akan tambahkan mi dan kuah tetapi harganya tetap sama. Rm1.

Katanya, perniagaan adalah sedekah. Ringkas sekali gagasannya.

Khamis, Mei 18, 2006

MEMERANG

Gambar Hiasan

Mereka berlari dari bawah pelantar Medan Ikan Bakar, menuju ke gigi air Teluk Muruh. Inilah kali pertama aku nampak memerang. Aku tidak pasti bilangannya kerana gelap malam. Lebih kurang 10 ekor. Kemudian mereka berenang ke tengah laut. Hilang dari pandangan.
LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Dengar Lagu FARAQSTIKA.

Selasa, Mei 16, 2006

SELAMAT HARI GURU

Tip untuk guru: Guna pen dakwat hijau bila menanda latihan untuk tujuan mendidik. Sejuk sikit hati anak murid bila melihat dakwat hijau atas buku.

Juga, terus meneruslah bagi bintang. Bagi satu, dua atau tiga bintang walaupun mereka pelajar dewasa sekali pun. Mahu bagi upah wang kerana jawab betul tidak mampu. Bagi bintang sahajalah. Sesungguhnya, guru kaya dengan bintang.

Untuk menoreh kertas ujian, guna pen merah seperti biasa.

Khamis, Mei 11, 2006

10 PERKARA

10 Perkara yang aku belajar setelah lebih sebulan melancarkan BUKU AYAH KITA BOS. Mungkin kalian yang mahu membukukan blog boleh belajar dari pengalaman ini.

1) Ramai di antara pembeli buku adalah mereka yang telah membaca blog Tok Rimau atau Tok Rimau Naga. Mereka mungkin sudah baca entri kami tetapi masih mahu membacanya dalam bentuk buku.

2) Pembeli buku yang belum pernah baca blog perlu diyakinkan. Mereka perlu dimaklumkan apa itu blog. Kenapa buku AKB begitu begini.

3) Tidak semua orang faham apa yang ingin aku sampaikan. Itu pasal filem-filem rehatkan minda seperti Prof. Razak masih laku. Nota mental: Lain kali tulis di kulit buku, "Buku ini tidak sesuai dijadikan buku teks."

4) Ada pasaran untuk buku blog kerana ada beberapa pembeli yang memberi komen, "Buku macam inilah yang aku cari."

5) Ada orang yang membeli buku kerana menyokong langkah membukukan blog. Bukan kerana tulisan aku atau Naga.

6) Pembeli yang suka dan berpuas hati ada mengirim e-mel dan menulis komen tetapi pembeli yang tidak puas hati masih belum memberi komen.

7) Ada orang bayar duit beratus-ratus tetapi tidak mahukan buku. Langsung. Mungkin orang ini kaya dan selalu pergi haji balik hari.

8) Aku masih belum balik modal tetapi aku tidak serik dan merancang untuk menulis buku blog lagi.

9) Ada orang datang kepada aku mahu aku tulis mengenai pengalaman dia dalam buku blog aku yang akan datang.

10) Aku tidak boleh kaya dengan menjual buku. Aku tidak boleh pergi haji balik hari.

Sesiapa yang belum beli AYAH KITA BOS. Sila BELI.

Isnin, Mei 08, 2006

BILA NAK KHAWIN?

Aku dengar bunyi deringan telefon.

Truttt. Truttt. Trutttt.

Aku mahu jawab tapi aku tidak boleh bangun dari tidur. Kemudian aku dengar suara wanita.

"Hello, hello, hello..." katanya.

Aku cuba mahu menjawab telefon itu tapi tidak mampu. Mata aku masih tertutup. Aku sedar tetapi tidak boleh bangun. Orang tua kata ini rasanya kena hempap hantu. Tahyul betul.

Penerangan saitifiknya begini, otak kanan aku dah mengeliat tetapi otak kiri masih menarik selimut. Agaknya.

Akhirnya aku tersentak. Terus aku capai telefon. Hairan. Tiada "missed call." "Mistered call" lagi la tidak ada. Siapa yang hello hello tadi?

Ahhh... Suara dari TV1 rupanya. Aku tertidur depan Fenomena Seni yang membincangkan, "Patutkah Gossip Diharamkan?" Punyalah bosan interaksi panelis, jemputan dan penonton sehingga aku terlelap.

Jawapan kepada debat mereka mudah. Gossip tu amat disukai oleh pembaca tetapi menjadi tanggungjawab sosial wartawan untuk berpada-padalah. Wartawan bumi bertuah ni kerap sangat bercerita tentang peribadi artis tetapi jarang-jarang nak kupas perjalanan seninya.

Soalan nombor satu adalah bila nak kahwin. Macam mendesak-desak pula artis tu berkahwin segera. Baik surat khabar baik Melodi. Sama sahaja ceritanya. Tidak sah jika tidak tanya soalan itu. Kalau karyawan filem agung Jepun, Akira Kurosawa bangkit dari kubur dan datang ke Malaysia, wartawan akan tanya soalan itu juga, "Bila nak kahwin?" Mahu mati balik orang tua itu.

Aku tutup TV. Tutup otak kanan ku. Tutup otak kiri ku. Sambung tidur semula. Aku termimpi menjelma dari Datok Harimau ke Datok K. Kuat benar pengaruh media.

p.s.
Yang, abang TERmimpi bukan BERmimpi tau.

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Dua penulis novel yang aku temui hujung minggu lepas:
Buku Nota & Zaid Akhtar

Ahad, Mei 07, 2006

ROLLERCOASTER

Mak aku pun ada kata, kalau teringin naik kapal terbang mesti belajar rajin-rajin. Boleh sambung belajar ke luar negara.

Aku rasa tercabar lalu belajar rajin-rajin. Besungguh-sungguh aku belajar. Aku tanamkan semangat suatu hari nanti aku akan naik kapal terbang ke Amerika. Sampai sana, aku nak naik rollercoaster.

Akhirnya aku berjaya capai cita-cita aku untuk naik rollercoaster di Los Angeles, Amerika Utara. Syabas. Misi tercapai.

Aku sudah tiada misi lagi. Kemudian aku belajar ala kadar agar dapat naik kapal terbang untuk pulang ke Malaysia untuk bercerita pengalaman aku naik rollercoaster kepada mak.

Bila aku pulang ke Malaysia, aku dapati dah ada rollercoaster di Sunway dan Genting. Penat aja aku jalan jauh-jauh.

Jumaat, Mei 05, 2006

CEWEK INDONESIA

Bonda Shafiya a.ka. Dr. Rosalina ( http://keluargazulkarnain.blogspot.com/ ) adalah satu-satunya cewek Indonesia yang rajin baca blog Malaysia. Mari kita temuramah dia.

1. Kenapa ibu membaca dan menulis blog?

Dulu sekitar tahun 2002, secara tidak sengaja menemukan blog Sera (www.honeybiru.org) dan Rudy Bluehikari. Tertarik dan jadi kecanduan (addicted)untuk terus dan terus membaca kisah hidup mereka. Dari situ lama kelamaan saya berpikir untuk membuat blog sendiri, untuk merekam kejadian dalam kehidupan yang dapat diakses tanpa batas oleh (utamanya) keluarga-- yang kebetulan hidup di beberapa negara-- plus sahabat , teman dan kenalan tentunya.
Setelah beberapa waktu saya jadi aktif dalam membaca dan menulis blog karena dalam membaca / menulis blog kita bisa melihat something that we don't usually see in our everyday lives dan yg paling akhir..blogging dapat merupakan sarana yang mudah untuk menambah
teman.

2. Apakah yang membawa ibu ke blog-blog Malaysia?

Karena awalnya saya kenal apa itu Blog dari Blog seorang Malaysian, yaitu blog Honey Biru milik Sera. Dari situ saya berkunjung ke link-link yang tersedia.

3. Apakah ada perbezaan ketara antara blog Malaysia dan Indonesia?

Dari segi isi daripada tulisan mungkin tidak ada perbedaan yang ketara. Kalau dari segi bahasa ya sudah pasti dong..:-))

4. Apakah titik-titik temu antara blog Malaysia dan Indonesia?

Maaf..saya kurang paham maksud anda

5. Adakah gaya penulisan ibu terkesan oleh pembacaan-pembacaan blog ibu?

Insha Allah tidak. Saya ada gaya penulisan sendiri :-)

6. Bagaimanakah menjadi pembaca blog yang baik?

Agar dapat menjadi pembaca blog yang baik, kita harus dapat mengungkapkan pendapat, menerima pendapat orang lain, menerima perbedaan, dan dapat memahami orang
lain. Apabila ada yang kita rasakan tidak sesuai dengan keyakinan / prinsip kita, dapat saja diutarakan melalui comments system atau Shoutbox tapi tetap dengan cara-cara yang sopan.

7.Cadangkan kepada pembaca blog Malaysia, blog-blog Indonesia yang seru.

Oh...banyak banget blog-blog Indonesia yang seru..

http://pralangga.blogspot.com
http://enda.goblogmedia.com
http://wpram.com
http://marcopunya.blogspot.com
http://www.suamigila.blogspot.com
http://dapurbunda.blogspot.com
http://zidansyifa.blogspot.com
http://keluarganugraha.net/blog
http://serambirumahkita.blogspot.com
http://www.sketsahati.com
http://www.keluargacemara.net/emak

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Bukan Biskut Harimau sahaja yang ada. Naga, Beruang, Dubuk, Dugong, Spyz, Op, Jigo, Mat Jan, Daun dan semua orang boleh jadi biskut. Klik SINI.

Rabu, Mei 03, 2006

DENGAR DENGAR DENGAR

Kekuatannya: Dia pandai bercakap dan dia juga pandai mendengar.
Kelemahannya: Dia suka mendengar percakapannya sendiri. Amat suka.

Dua kekuatan yang membatalkan diri masing-masing.

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin