Jumaat, Februari 23, 2007

KIRI



Judul awal filem ini adalah Bidadari Buta. Kemudian kami tukar ke Dendam Semalam. Lepas tu tukar lagi ke Khadam Dendam. Akhirnya kami ambil keputusan untuk KIRI sahaja. KIRI lebih banyak lapisan maknanya.

Ini versi kontot (4 minit) yang kami hantar ke Hollywood untuk tatapan Spielberg. Sinopsisnya:
An unnamed female character is traumatized at childhood after witnessing the murder of her father, a retiring militant rebel. The murderer is his father's own guerilla leader, Wan Sulong. She then studies her father's war journal and makes it her own. She devotes her life to seek revenge on the murderer. When the time comes, she leaves her house and heads to a border town in search for Wan Sulong... and for vengeance. She finds the man she is looking for. Nevertheless, he is now a pious repentant man.

Versi Penuh (15 minit) akan menjawab persoalan:
1. Apakah hubungan Wan Sulong dengan Rodi?
2. Kenapakah Wan Sulong membunuh Rodi?
3. Bagaimanakah Bidadari menjejak Wan Sulong?
4. Bagaimana Bidadari tahu menggunakan senjata?
5. Di manakah Bidadari mendapat senjata?
6. Apakah tanda yang menunjukkan Bidadari sebagai obses kepada dendam?
7. Bagaimanakah Bidadari menolak pinangan?
8. Apa terjadi kepada Bidadari dan Wan Nordin selepas tembakan?
9. Apakah peranan pemuda gatal dalam filem ini?
10. Kenapa kepala Tok Rimau hampir bocor?

Tempahan untuk DVD versi penuh dibuka sekarang. Anggaran harga RM20. Beli yang ori! Untuk mendapatkan DVD KIRI, sila hantar e-mail dengan tajuk subject: MAAF, TANGAN KIRI. Sertakan nama dan alamat penuh utk tujuan kiriman nanti. Jangan sertakan $ dalam e-mail lagi. Anda akan dihubungi kelak oleh pengedar DVD bertauliah kami. :-) email ke tokrimau{at}gmail.com

Khamis, Februari 15, 2007

TARIKH MATI

Ini adalah latihan yang menakutkan. Andaikan hidup kalian seperti sebuku roti, sekeping lesen memandu atau pelekat cukai jalan. Pastinya, kalian tahu tarikh mati kalian.

Andaikan kalian tahu kalian akan mati pada 31 Disember 2007, apakah yang kalian mesti buat? Nyatakan 10 perkara yang kalian akan lakukan sementara menunggu waktu mati itu. Senaraikan.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Setelah selesai membuat senarai, ambil diari atau planner kalian dan masukkan 10 perkara itu dalam tarikh di mana kalian mahu ianya mula dilakukan. Nyatakan juga deadline tarikh siap setiap perkara itu.

Selamat mencuba.

....................

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Bagaimana anda hidup jika anda tahu bagaimana anda mati?
Joni mahu bikin filem?

Rabu, Februari 14, 2007

ORANG BODOH DENGAN HADIAH

Kerajaan semalam mengumumkan menarik balik peraduan cabutan bertuah ‘Jom Tukar dan Menang’ yang menawarkan hadiah kereta Perodua MyVi bernilai RM50,000 kepada pemenang bertuah yang menukar kad pengenalan lama kepada MyKad.

Seorang menteri dipetik sebagai berkata:
“Jadi, semuanya nak tukar (MyKad) kena bagi upah pula, buat cabutan bertuah, baru orang ramai datang. Itu ‘rubbish’ (mengarut). Adalah BODOH untuk menawarkan sesuatu seperti itu kepada rakyat Malaysia untuk menukar MyKad... ia sepatutnya menjadi tanggungjawab mereka berbuat demikian."

Masih dalam semangat persaingan, Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) diarah menghentikan Peraduan Tekan, Hantar dan Menang yang menyediakan ganjaran wang tunai kepada perakam gambar pesalah trafik sepanjang musim perayaan Tahun Baru Cina.

Soalan Kefahaman:
1. Siapakah yang dikatakan bodoh dalam kenyataan menteri terbabit?
2. Kenapakah kebodohan itu tidak terserlah sebelum akhbar Mi-Telo menjadikannya sebagai agenda?

Sesiapa yang berjaya menjawab soalan di atas dengan tepat akan diberi rasuah berbentuk sebuah kapal perang jenis pengangkut kapal terbang. Penyertaan terbuka untuk semua rakyat Malaysia yang punya MyKad.

.............................

Nota:
Terima kasih kepada mereka yang mengucapkan takziah dan mendoakan kesejahteraan arwah.

Isnin, Februari 12, 2007

NENEK PERGI

Satu senja seekor pocong telah masuk ke rumah emak. Dia meloncat-loncat diruang tamu.

Nenek bingkas bangun mencapai penyapu. Diserangnya pocong itu dengan penyapu.

"Syaitan! Pergi engkau dari sini. Pergi!" marah nenek.

Bila usia menjangkau senja, nenek sekejap di rumah Pak Long. Sekejap di rumah Pak Ngah. Sekejap di rumah emak. Sabtu lepas aku ingin menziarah nenek di rumah Pak Long. Di depan rumah Pak Long ada kereta baru, Mazda RX merah. Ada artis menyorokkan kereta di rumah Pak Long. Takut peminat serbu bila tahu dia ada di rumah.

"Kereta baru ke Pak Long?" aku bergurau.

Pak Long serius. Dia lihat muka aku sayu.

"Nenek sudah tidak ada. Dia dah pergi," Pak Long memberi maklum dengan nada sebak.

Innalillahiwainnalillahirajiun. Aku pun jadi sebak. Menurut Pak Long aku lambat 5 minit.

Jika pocong itu datang lagi ke rumah emak, siapa yang akan menghalaunya? Aku kena belajar jadi berani macam nenek.


.....................................

Al Fatihah. Semoga rohnya dicucuri rahmat.

Rabu, Februari 07, 2007

DEBAT

Kami bertujuh berdebat dalam van. Van produksi meluncur masuk kawasan kampung untuk lokasi yang berikutnya. Mauduk debat kami, "Perempuan suka lelaki tua atau muda?"

Orang Tua: Orang muda macam kalian tidak mungkin dapat. Kalian tiada kereta macam kami yang tua. Kami sudah ada steady income. Kami boleh beli hadiah macaam-macam. Kalian mahu sms dia pun susah, kredit habis.

Orang Muda: Saya pun akan tua juga nanti tapi encik tidak mungkin akan jadi muda. Ha! Ha! Ha!

Orang Tua: Okay la. Kalian menang.

Bidadari jadi rimas. Dia seorang sahaja dalam van itu yang tiada halkum. Tiada siapa yang mahu berbual pasal kasut atau pusat membeli belah.

Aku jeling cermin pandang belakang. Bidadari sedang pejam mata. Tentu dia sedang berdoa agar prop pistol mainan itu menjadi pistol betul. Boleh dia tembak kami semua.

Jumaat, Februari 02, 2007

KEDAI KAYU


Untuk projek filem Bidadari Buta, aku perlukan sebuah kedai papan untuk "rustic look." Suasana lama yang mengimbau kepada suatu lokasi yang tidak moden.

Aku tanya kepada Lek Bun di mana ada kedai papan.

Lek Bun: Batu 30 ada kedai papan.

Aku: Tadi saya lalu tidak nampak kedai papan pun.

Lek Bun: Ada. Sebelum simpang ke (Kampung) Seri Bunian tu. Kau nak beli simen pun ada jual kat situ.

Aku: Aduh Lek Bun. Maksud saya kedai yang diperbuat dari papan la Lek Bun. Saya cari kedai kayu. Bukan kedai yang jual papan. Itu kedai construction materials.

Lek Bun: Ha! Ha! Ha! Engkau yang cakap tak jelas.

Saksikan belakang tabir pengambaran BIDADARI BUTA: Hari 1. Fotografi oleh Lan Rasso.

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin