Khamis, Mac 29, 2007

Ne me quitte pas - Nina Simone



Alih bahasa:
Ne Me Quitte Pas (If you go away)

If you go away on this summer's day,
Then you might as well take the sun away
All the birds that flew in the summer sky
When our love was new and our hearts were high
When the day was young and the nights were long
And the moon stood still for the night bird's song
If you go away, if you go away, if you go away.

But if you stay, I'll make you a day
Like no day has been, or will be again
We'll sail on the sun, we'll ride on the rain
And talk to the trees and worship the wind
But if you go, I'll understand
Leave me just enough love to fill up my hand
If you go away, if you go away, if you go away.

If you go, as I know you will
You must tell the world to stop turning
Till you return again, if you ever do,
For what good is love without loving you?
Can I tell you now, as you turn to go
I'll be dying slowly till the next hello
If you go away, if you go away, if you go away.

But if you stay, I'll make you a night
Like no night has been, or will be again
I'll sail on your smile, I'll ride on your touch
I'll talk to your eyes that I love so much
But if you go, I won't cry
Though the good is gone from the word goodbye
If you go away, if you go away, if you go away.

If you go away, as I know you must
There is nothing left in this world to trust
Just an empty room, full of empty space
Like the empty look I see on your face
I'd have been the shadow of your shadow
If you might have kept me by your side
If you go away, if you go away, if you go away


LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Aku ambil dari lagu ni dari Dekdaz.
Ne me quitte pas Versi 1959 dengan alihbahasa lain.
Hujan dari Yasmin's Mukhsin.

Rabu, Mac 28, 2007

SENYUM

Ajan: Masam je? Senyum la sikit. Senyum itu sedekah.

Rima: Hoi! Kita senyum dengan awak bila selisih semalam tapi awak buat bodoh je.

Ajan: Kan kita dah kata dengan awak. Senyum itu sedekah. Kalau minta balasan, sedekah tidak ikhlas namanya.

Rima: Jahat!

Lawatan Sambil Belajar
Popular Urls to the latest web buzz!

Dan saksikan lagi satu filem awek dan pistol. Sungguh seksi.

Selasa, Mac 27, 2007

IKUT KIRI JIKA TIDAK MEMOTONG

Aku jadi kasihan. Kasihan kerana dia tidak faham kenapa Kiri terpilih untuk Sebutan Kehormat. Aku pun tidak boleh salahkan mereka itu, aku sendiri tidak sangka Kiri boleh terpilih. Al-maklum, karya-karya lain dari mereka yang terlibat secara langsung dengan industri filem atau sepupu sepipitnya. Filem kami pula miskin dari segi cahaya dan bunyi.

Masa parti anugerah tu, aku sempatlah bertanya kepada hakim yang hadir - di mana betulnya Kiri ini sebagai sebuah filem?

Ini aku senaraikan sebahagiannya.:
1. Kata Yasmin, skrip dan cerita filem KIRI bagus. Aku seorang penulis dahulu sebelum aku seorang pembikin filem. Oleh itu pendekatan KIRI adalah berat kepada pacuan plot, dan bukan kekaguman visual. Emosi kami adalah dendam peribadi dan sejarah kami pula berlapis perjuangan nasionalis dan kekeliruan matlamat. Bukannya aku tidak mahu buat visual yang mengemparkan tetapi wang dan alatan yang kami ada tidak mampu memenuhkan kehendak itu. Pun begitu, visual kami yang sederhana itu mampu ditunggang oleh subteks Kiri yang agak "ambitious." Miyamoto menyelamatkan Nintendo dengan Mario, sebuah revolusi watak dalam industri video game. Dia bukan seorang programmer, tetapi minatnya lebih kepada bercerita. Kalian nampak keselarian di situ?

2. Gaya perfileman KIRI menyerupai filem pengarah yang ternama. Empat nama telah disebut. Dua darinya aku tidak kenal. Pun begitu, ini berlaku secara kebetulan. Mungkin di bawah sedar hasil dari menonton terlalu banyak dvd. Baiknya B, mahupun yang A. Semuanya belasah. Walau pun kami tidak pergi sekolah filem, kami menonton filem seperti membaca buku.

3. Dari 10 finalis, hanya KIRI yang "edgy." Filem-filem lain terlalu bersabar dalam bercerita. KIRI pula sebuah filem jantan yang kasar, lengkap dengan pistol dan darah memercik. Satu titik hitam dalam laut putih, pasti amat jelas. Berbanding dengan yang lain, KIRI punya potensi lebih untuk jadi cult flick.

4. Sedang filem lain bersungguh-sungguh untuk menjadi karya seni. Kiri meniti sempadan antara seni dan "crap." Kami ada tragedi dan kami juga ada komedi. Afendi tanya, "Ini filem kelakar atau filem serius?" Yasmin mencelah berkata, "Lantaklah. It doesn't matter." Ini mengingatkan aku kepada bengkel mereka yang menyeru kepada filem sukahati bapak sendiri. Itulah yang kami buat. Filem suka hati bapak.

5. Aku tidak berniat merendahkan filem-filem lain. Mereka tidak kalah. Cuma, kemenangan mereka tertangguh. Kebarangkalian, jika BMW tukar hakim, senang-senang filem lain boleh menang. Pun begitu, yang paling aku pasti KIRI mempunyai "leading lady" yang paling "hot!" Awek yang paling cun! Punya la cun, boleh gerhana semua lakonan kayu dan kesilapan nahu dalam filem itu sendiri. Ha ha ha.


Tentang undian seribu lebih hingga mendapatkan People's Choice itu, aku tidak terperanjat. Aku datang dari komuniti Universiti Selatan. Krew kami adalah warga kampus dan KIRI mendapat sokongan penuh. Mengikut wikipedia terdapat 25K hingga 90K pelajar berada dalam universiti ini. Lagi pun Tok Rimau adalah jenama Internet yang agak lama. 6 tahun berhabitat di Internet. Ramai kawannya yang membantu. Terimakasih semua. Setakat 1 ribu undi itu belum lagi sebuah refleksi kepada potensi sebenar KIRI mengumpul undi.

Apa pun, apa yang berlaku dalam sidang hakim tidaklah ketahuan semua. Aku nak cerita semua pun, macam tidak habis-habis angkuh, riak dan takabur. Dunia je ni. Cukuplah had sini. Dosa aku pun dah cukup banyak.

Isnin, Mac 26, 2007

NAMA DI KOLAR


NAMA DI KOLAR
Originally uploaded by Jali.

Lihat nama atas kolar budak ini. Barangkali, atas seluar dalamnya juga ada nama, ditulis dengan dakwat merah.

Biasalah. Jika kalian tinggal di asrama, kalian kena pastikan harta kalian tidak jadi wakaf.

Khamis, Mac 22, 2007

KARYA FEST

KARYA FEST
Coming Soon: April
KIRI akan ditayangkan di Kedai Kopi Starbucks, Jusco Tmn. U. Syarat wajib tayang, 10 hari.

p.s.
Jika anda punya short movies dan mahu ditayangkan juga, sila hubungi
tauke:
http://www.flickr.com/photos/karyaku
http://www.myspace.com/karyaku

Jumaat, Mac 16, 2007

SAJAK LA PULAK

Perhatikan sajak yang aku bikin. Kedua-duanya mempunyai tajuk yang sama. Sajak A adalah berkenaan lelaki tua menasihati seorang wanita cantik supaya berhenti mencintainya. Sajak B pula dibangunkan dari runtuhan Sajak A. Jarak antara keduanya hampir satu tahun. Sajak B lebih mulia temanya kerana ia merupakan nasihat seorang lelaki kepada seorang wanita dalam pelarian akibat kitaran dendam.


A) BIDADARI BUTA
Wahai bidadari
yang buta
bersayap selendang
sutera mahal

Kenapa hadir
ketika tatu ku
koyok di pinggang
ketika lesung pipit ku
kedut di kulit pipi
ketika mahkota ku
uban di junjung

Wahai bidadari
yang buta
bersayap selendang
sutera mahal

...................

B) BIDADARI BUTA
Wahai bidadari
yang buta
bersayap selendang
sutera mahal

Pandanglah ke cermin

lihatlah lesung pipit mu
calar di pipi

lihatlah tatu perang mu
parut di tubuh

Wahai bidadari
yang buta
bersayap selendang
sutera mahal

Senja ke malam
Mengejar kitaran kejam
sebingkis dendam

Chorus:

Wahai bidadari
Apa yang kau kejar
pasti menangkap mu
mendakap mu

Lepaskan dirimu
larilah bidadari
kembangkan sayapmu
dan terbang tinggi

Aku bagi kepada Din Cromox Sajak B untuk dilagukan sebagai lagu tema filem KIRI. Aku nak lagu country, dia bikin lagu rock ballad. Aku kena hormati karya dia. Aku terima.

Sebenarnya, mula-mula kami mahu bikin filem pendatang tanpa izin lemas dalam perjalanan ke Malaysia melalui jalan laut. Sebak ceritanya. Sayu ceritanya. Tetapi produksi terlalu mahal dan bahaya. Pelakon-pelakon kami tidak tahu berenang. Kami pun tiada duit banyak sangat. Kemudian, kami tukar arah untuk kembangkan Sajak B kepada sebuah lakon layar. Jadilah, KIRI.

Tajuk awalnya, Bidadari Buta. Tetapi, bidadari adalah makhluk syurga dan aku tidak mahu merendah-rendahkannya dengan fantasi aku. Kemudian, tukar jadi Dendam Semalam. Sepanjang pengambaran kami pakai tajuk ini. Macam Drama Minggu Ini pula. Tukar lagi jadi Khadam Dendam. Masih tidak puas hati. Tukar pula kepada Maaf Tangan Kiri. Akhir sekali kami tetapkan fikiran dan pilih KIRI sahaja. Ia punya banyak lapisan makna. Lagi pun kami dapat promosi percuma di tepi-tepi lebuh raya seluruh Malaysia.

Motorsikal, sila ikut KIRI.
Ikut KIRI jika tidak memotong.


LAWATAN SAMBIL BELAJAR
CANNES FILM FESTIVAL

Isnin, Mac 12, 2007

KIRI MENANG

Dulu, Tuhan uji aku dengan kekalahan. Sekarang, Tuhan uji aku dengan kemenangan. Aku rasa aku gagal ujian. Hidung aku kembang terseumbat dengan keangkuhan. Bangga. Riak. Eksyen.

BMW Shorties

KIRI bawa pulang tiga bongkah plastik dari BMW Shorties 2007.
1. Finalist
2. People’s Choice Award
3. Honourable Mention

Terimakasih kepada semua yang terlibat dalam pembikinan KIRI. Terimakasih kepada semua yang menyokong dan mengundi untuk KIRI.

BMW Shorties

Pengarah KIRI dan Penulis Skrip KIRI bergambar dengan para hakim BMWShorties.


Lawatan Sambil Belajar:
Press Release
Klubbkidd News
Budiey Photos
Life Focus
Motor News
Motor News 2

Sabtu, Mac 10, 2007

WACANA SOAL SIAT KIRI- Tayangan Perdana

Wacana dan Tayangan Filem Pendek: Kiri
arahan Dean Sham dan Lakon Layar oleh Tok Rimau

Tempat: Rumah Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena), Jalan Dewan Bahasa, Kuala Lumpur

Masa: 10 Mac, jam 2 petang (Sabtu)

Anjuran: Sekretariat Penulis Blog (SPB), Unit Multimedia Pena

Aturcara:
1. Tayangan Sebalik Tabir KIRI
2. Tayangan KIRI
3. Ceritera Sutradara dan Penulis
4. Sesi Soal jawab (Hentam. Jangan tak hentam)

Semua dijemput hadir.

Jumaat, Mac 09, 2007

KIRI- Finalist BMW Shorties

Filem KIRI tulisan Tok Rimau a.k.a Ghazali dan arahan DeanSham dipilih oleh hakim sebagai finalis BMW Shorties. Syukur.

Dalam pertandingan ini ada dua anugerah, Pilihan Hakim dan Pilihan Ramai.

Layan http://www.bmwshorties.com.my/ dan undilah KIRI.

Kalian boleh membantu KIRI dengan mengundi KIRI sehari sekali sehingga 8 Mac 2007. Lebih senang dari makan pil diet 3 kali sehari selepas makan tu. Lagipun, pengundi bertuah ada habuannya kata penganjur. Sebagai tanda terima kasih, aku persembahkan KIRI lebih kontot. Trailer/ Gezek wayang 1 minit. Enjoy!



Vote KIRI for BMW People’s Choice Award

...........................................

Copy and paste this code to embed the trailer for KIRI on your blog/friendster/myspace/website:




Menurut Penganjur:
"The first five people to cast their vote for the eventual winner of the People’s Choice Award will receive an invitation to attend the Gala Premiere."

Apa tunggu lagi? Layan http://www.bmwshorties.com.my/ dan undilah KIRI. Nanti kita jumpa di parti Gala Premiere. Tok akan pakai baju lip lap untuk halwa mata kalian. Jumpa di sana.

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin