Isnin, Mei 28, 2007

WAJIB

"Sama hot! Sama mantap! Kalau Si Seman tu jadi bernikah dengan Mary, wajib bagi mereka mandi wajib hari-hari."

Ahad, Mei 20, 2007

BEAR WITH ME


"He has already co-written several self-published books, available via the Internet, and is a rabid blogger going by the handle Tok Rimau (tokrimau.blogspot.com)."



"So the message in Kiri is about the need to forgive and to have faith in God as the ultimate and just punisher."

Reference:

Aref Omar. (20 May 2007). Tales for the everyman. New Sunday Times. Sunday People. p. R17. And the Online Version of Sunday People.

Khamis, Mei 17, 2007

HADIAH

Pensyarah tidak dapat hadiah pada Hari Guru seperti guru-guru di sekolah. Mungkin Hari Guru hanya melibatkan guru di sekolah dan tidak melibatkan pendidik lain seperti pensyarah, ustazah dan jurulatih. Mungkin.

Juga, aku dapati dunia menyambut Hari Guru pada tarikh berlainan.

Contohnya:
Malaysia May 16
China Sept 10
Oman Feb 28
Unicef World Teacher Day Oct 5

Terdapat beberapa negara yang mengisytiharkan Hari Guru sebagai cuti umum. Sepertinya, guru-guru tidak cukup cuti.

Walaupun pensyarah tidak dapat hadiah pada Hari Guru yang setahun sekali itu, ada beberapa pelajar yang memberi hadiah kepada pensyarah. Hadiah-hadiah ini diberi beberapa hari selepas peperiksaan tamat. Sebelum gred dipaparkan.

Mungkin Dekan perlu bagi kami lencana seperti yang dipakai oleh polis trafik, lencana Jangan Rasuah.

Rabu, Mei 16, 2007

SEBATANG LILIN BOLEH NYALAKAN SEJUTA LILIN

"Pada Hari Setiausaha, bos belanja setiausaha makan malam di hotel sambil menikmati konsert Mawi, Anuar Zain, Adibah Noor atau Siti Nurhaliza. Pada Hari Guru, cikgu makan bihun sambil menikmati konsert murid-murid di dewan sekolah yang mereka uruskan sendiri." --- Tok Rimau


1. “To teach is to learn twice.” --Joseph Joubert

2. "Anyone who stops learning is old, whether at twenty or eighty. Anyone who keeps learning stays young." --Henry Ford

3. “Teachers open the door. You enter by yourself.” -- Chinese proverb

4. "If you plan for a year, plant a seed. If for ten years, plant a tree. If for a hundred years, teach the people. When you sow a seed once, you will reap a single harvest. When you teach the people, you will reap a hundred harvests." --Kuan Chung

5. "The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires." --William Arthur Ward

6. "A teacher affects eternity; he can never tell where his influence stops." --Henry Brooks Adams

7. “A true disciple shows his appreciation by reaching further than his teacher.”-- Aristotle

8.“If you think education is expensive, try ignorance.” -- Andy McIntyre

9. “He who opens a school door, closes a prison.” -- Victor Hugo

10. “The best teachers teach from the heart, not from the book.” -- Anonymous

Jika anda ada mutiara kata khas untuk guru, silalah tulis di SINI.

Jumaat, Mei 11, 2007

BERITA GAJI NAIK TIDAK MENGUNTUNGKAN KITA

Cukup-cukup la riuh gaji 1.2 juta kakitangan awam akan naik. Kakitangan swasta menikmati laba berlipat ganda, diam sahaja ikut resmi ubi.

Pemerintah tidak habis-habis memerah jus dari secebis berita ini. Media pula mempromosinya besar-besaran di muka depan akhbar. Kejadiannya belum lagi, hebohnya macam durian runtuh hari-hari. Seolah-olah aku boleh tukar kereta kepada kereta kebal pula selepas ini. Berita kecil yang diperbesar-besarkan akan mengundang padah kepada kakitangan kerajaan juga akhirnya nanti. Kalau nak siar juga berita tu, letakkan jauh di muka dalam sebelah keputusan nombor ekor mungkin.

Ingat, gaji naik sekali, tetapi harga barang naik berjuta-juta kali.


-----------------------

TIPS: DOWNLOADING YOUTUBE VIDEOS
There are literally dozens of tools for downloading videos from YouTube and/or converting those YouTube videos to some format other than .flv. It’s hard to pick the best one, as they all have pluses and minuses. Thus, we’ve chosen 23 YouTube downloader tools we’ve found to be actually working. Here they are, categorized according to the platform they work on:

Web based
1. YouTubeX doesn’t have a lot of options, but it’s simple, and it works. It also enables you to share the YouTube video with your friends via e-mail. Unfortunately, all the files are called get_video, and you have to add the .flv extension manually.

www.youtubex.com

2. KeepVid is another simple site. No hassle, works not only for YouTube movies but for a number of other sites, including Google Video, MySpace Video, DailyMotion and others. Again, you have to add the .flv extension by hand.

keepvid.com

3. VideoDownloader is very similar to KeepVid, but supports even more video sharing sites, and it’s also available as a Firefox extension. Just like with KeepVid, all downloads are in .flv format. We recommend MediaCoder for free conversion.

javimoya.com/blog/youtube_en.php

4. YouTube Downloads takes the cake in the longest domain name contest. It also separates itself by using a proxy for downloading videos, which means that you might be able to get videos even if YouTube access is blocked at your workplace or in the country you live. Just search Google for YouTube videos, and copy/paste the URL into YouTube Downloads.

www.downloadandsaveyoutubevideos.info

5. Zamzar is an online file format conversion site which can do a lot more than just converting YouTube videos to another format and downloading them to your hard drive, but it’s doing a great job so we had to include it here. Thoroughly tested by us and highly recommended. See the video of it in action here.

www.zamzar.com

..........
Tips taken from: http://mashable.com/2007/05/05/download-youtube-video/

Khamis, Mei 10, 2007

LANGIT BIRU

NAGA: Andaikata aku terbitkan blook dan kau tidak mahu turut serta - aku harap kau sudi tulis kata pengantar untuk buku ini.

RIMAU: Kau suruhlah Faisal atau Saharil yang tulis... Tok Rimau hari ini bukan Tok Rimau yang dulu... Tok Rimau hari ini adalah Tok Rimau yang baru... tetapi, yang baru bukanlah bererti yang lebih baik.... Aku dah hilang 'magic touch.'

::::
Ramai orang, ketika bernostalgia, mengeluh. Mamee dulu lebih banyak dan lebih sedap. Begitu juga Chikadees. Kata mereka lagi, dulu, sate Hj Sam sedap, tapi sekarang ni dah kurengggg. 50 tahun merdeka, tidak semuanya maju. Ada juga yang mundur beberapa langkah.
::::

NAGA: Tak perlukan kau menulis seperti seorang sasterawan... tulislah seadaanya sahaja.... Apapun aku doakan urat spontan kau agar kembali pulih seperti sediakala.

RIMAU: Amin. Semoga doa orang yang tinggal di kondo (tingkat tujuh) makbul. Kau lebih dekat dengan langit... :-)

NAGA: Di tingkat dua puluh dua tinggal seorang Cina... lebih dekat dengan langit!

RIMAU: :-)


...........



p.s.
Ustaz aku kata, saat paling baik berdoa dalam solat adalah ketika sujud. Dahi kita separas dengan lutut dan kaki. Saat itu kita dalam kedudukan terendah.

Selasa, Mei 08, 2007

MOLLUSKA

Dari meja buffet, aku ceduk aiskrim 3 rasa. Vanilla, strawberry dan keladi. Kemudian aku curah cokelat panas. Lepas tu aku tabur kacang dan chip cokelat. Ini kali ketiga aku mengulang menu yang sama.

Bila sampai di meja, aku tengok Jehan sedang melahap sejenis molluska atau tiram. Aku tidak tahu apa nama menunya. Dia perah lemon atas daging mentah yang lembik dan berlendir. Kemudian, dia hirup dari cengkerang. Syrupppppppp. Aku kedutkan muka keloyaan.

Jehan: Kau tak mau cuba ke? Sedap ni.

Tok Rimau: Aku tak makan benda yang aku tak tahu nama.

Jehan: Syafiq Azalan, Asraff Syafizan dan Daniel Faizul.

Tok Rimau: Siapa Syafiq, Asraf dan Daniel tu?

Jehan: Aku baru namakan oyster-oyster ni. Sekarang kau dah tahu nama mereka, boleh la kau cuba.

Tok Rimau: Hampeh kau.

Isnin, Mei 07, 2007

TUHAN DI AMERIKA

Aku: Umur kau 18 masa mereka hantar kau ke Amerika. Cabaran tu. Boleh hanyut kalau tak kuat iman.

Pada awal dan pertengahan 1980 an, sesiapa yang mendapat pangkat 1 dalam SPM berpeluang pergi belajar ke luar negara. Amerika. U.K. Australia. Pada masa itu susah nak dapat pangkat 1. Lagi pun IPT tempatan tidak banyak masa itu. Kalau di kampung, boleh bilang dengan jari budak yang dapat pangkat 1. Dan ibu-ibu berjanji, "Kalau nak naik kapal terbang, belajar rajin-rajin." Masa itu tiada tambang murah Air Asia dan not everybody can fly.

Menjejakkan kaki ke negara orang di usia muda adalah menempuh risiko kejutan budaya. Dari sebuah negara yang penuh sekatan kepada negara yang memperjuangkan hak untuk berbogel di dalam majalah.

Zack: Aku nakal kat Amerika tapi taklah hanyut sangat sebab aku ingat pesan pakcik aku kat airport.
Aku: Apa pesan pakcik kau?
Zack: Ingat solat, Tuhan kat Amerika dengan Tuhan kat Malaysia ni Tuhan yang sama.

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin