Khamis, Ogos 30, 2007

KONSPIRASI

Seperti biasa, kami minum-minum sambil berbual masalah negara.

"Sebelum pencen, semua tentera akan diberi satu suntikan," cerita Jay, seorang askar pencen."Tidak ramai yang tahu detail suntikan itu. Berita angin mengatakan itu suntikan cepat mati."

Jay membetulkan punggungnya yang hampir jatuh dari kerusi dan menyambung, "Jadi, kerajaan boleh jimat dari memberi duit pencen. Ramai juga yang nak pencen lari dari disuntik." Jay meghirup kopinya sebentar. "Takut mati cepat."

Kami berpandangan sesama sendiri. Semua tidak setuju dengan teori konspirasi itu.

"Mana mungkin kerajaan mahu rakyat mati cepat. Selagi agama Islam agama rasmi, kerajaan tidak akan buat begitu," bantah Din teksi.

Majid, cikgu dari Melaka, juga mencelah, "Lagi pun, bagi pesara yang mati, warisnya akan menikmati pencen tinggalan si mati." Majid membetulkan cermin matanya. "Mana ada penjimatan."

"Aku pun tidak percaya kerajaan menyuntik bakal pesara agar mereka mati cepat. Hanya untuk penjimatan wang," aku memulakan hujah aku pula.

"Kenapa pulak tidak," tanya Jay.

"Kerajaan tidak sebijak yang engkau sangka." Aku

"Ha. Ha. Ha. Ha." Kopi tersembur keluar dari hidung Jay.

Selasa, Ogos 28, 2007

OGOS 28

Aku memandang kalendar. Aku memandang ke cermin.

Refleksi lelaki dalam cermin memandang kepada aku.

Aku senyum, "Selamat menyambut hari warga emas."

Refleksi lelaki dalam cermin membalas senyuman aku.

Isnin, Ogos 27, 2007

KARANGAN SAYA

Is this Bak's place?

No, this is Tengku's.

Then Bak came out of the grand palace.

Bak, they don't know you.

Yes. We have different security guards everyday.

Oh! I see.

Where's your girlfriend?

She stood me up.

Too bad. You are all dressed up.[grin]

Yeah. Too bad.Stupid me.[long pause] But, we can still go out for dinner. Let's go.

My mother requests that you have dinner with us. Come, I introduce you to her.

So we went into the palace. There, the mother sat. Masjetic. Dining alone. Two butlers waited the table. She asked us to join her. We chatted and dined for almost two hours. Then the mother left for her room to retire. She climbed the stair and disappeared.

Let me show you around the palace.

Dining hall. Swimming pool. Basketball court. Six cars in the garage.

Khamis, Ogos 16, 2007

HENPON HILANG

Kau pernah tengok orang cari cermin mata. Habis satu rumah dia selongkar cari cermin mata. Tiba-tiba, ada orang tunjuk cermin mata itu atas kepalanya. Terdongak macam visor topi keledar. Semua orang ketawakan dia.

Semalam kawan dari jauh kawan aku buat panggilan hendak minta nombor telefon bos aku. Aku kata ada dalam henpon aku nombor itu, nanti aku sms nombor tu.

Aku carilah henpon itu. Seluk dalam saku seluar tidak ada. Atas meja tidak ada. Dalam almari tidak ada. Atas komputer tidak ada.

"Apasal lama sangat," tanya kawan aku.

"Aku tidak jumpa henpon," aku.

"Setahu aku, aku call nombor henpon kau la tadi. Takkan hilang."

Baru tersedar. Henpon yang aku cari lekat kat telinga kiri dalam gengaman aku pun. Aku guna untuk berbual dengan kawan aku tu.

"La hai! Kat tangan aku henpon ni."

"Hak hak hak hak!" Dia. Kalian pun boleh turut ketawakan aku seperti dia.

Selasa, Ogos 14, 2007

AMBIGUITI

"Kita akan ubahsuai ruang-ruang ini jadi cun. Kita tempatkan staf kita di sini," kata bos kepada kuncu-kuncunya.

Bangunan tempat aku bertugas terbahagi kepada dua kawasan. Jauh antara markas dengan pejabat aku lebih kurang 1 km dan 10 bonggol jalan. Ya, setiap 100 m ada bonggol.

Semalam bos dan kuncu-kuncunya melawat bangunan aku. Pertambahan staf memerlukan kami mengubahsuai stor dan bilik pantri jadi pejabat.

Bos ada bertanya pendapat aku, "Apa pendapat awak jika ubah ruang ini jadikan bilik pejabat staf cun?"

"Saya setuju je bos. Yang tidak cun tinggal di blok lama. Yang cun tinggal di sini."

"Oittt! "Bilik" la kata-namanya. Bukan "staf.""

"He. He. He."

.....................
SOALAN KEFAHAMAN
Bezakan rumus linguistik berikut:
a) [[bilik [pejabat]] [staf [cun]]]
b) [bilik [pejabat] [staf] [cun]]

Isnin, Ogos 06, 2007

NAIK PENTAS

Kalau menonton acara anugerah seperti Grammy dan Oscar, aku gemar sangat meneliti ucapan penerimaan setiap pemenang. Siapa yang lebih bagus berucap dan ucapan siapa yang kekal dalam fikiran buat sekian lama.

Kalian tonton Festival Filem Malaysia ke-20 (FFM 20)hujung minggu lepas? Melainkan hadiah utama yang empat, tidak salah aku, pemenang lain tidak diberi laluan untuk berucap. Ini menyebabkan majlis meraikan pembikin filem ini nampak hambar. Jadi, aku pun tumpu kepada benda lain seperti mengira jumlah manusia atas pentas.

Tahukah anda? Semasa penyampaian trofi utama, ada tujuh orang mengiringi VVIP naik ke pentas. Jumlahkan dengan dua gadis pemikul trofi ke depan, ada lebih kurang 10 hingga 12 orang atas pentas. Pemenang belum diumum dan naik lagi tu.

Apa agaknya masalah kita hingga beramai-ramai naik ke pentas mengiring VVIP ni? Orang itu tidak tahu jalan sendiri gamaknya.

Rabu, Ogos 01, 2007

DARATT



Daratt (Dry Season)- Synopsis: After a forty-year civil war, the radio announces the government has just amnestied the war criminals. Atim, a sixteen-year-old youth, traces the man who killed his father and to execute him. Armed with his father's own gun, he goes in search of Nassara, the man who made him an orphan. It does not take long before he finds him. Nassara, who now goes straight, is married, goes to the mosque and owns a small bakery. After some hesitation Atim offers him his services as an apprentice. He is hired then it will be easy for him to gun down the murderer of his father. At least, that is what he thinks... (Read more.)

........

Kiri (Left)- Synopsis: An unnamed female character is traumatized during her childhood after witnessing the murder of her father, a retiring militant rebel. The murderer is her father’s own guerilla leader, Wan Sulong. She then studies her father’s war journal and devotes her life to getting revenge. She finds him 15 years later. But, now Wan Sulong is a pious and repented man, respected by the community. Will she proceed with her task? (Watch the movie again.)

...............

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
BMWshorties di UIAM
Kamu mesti hadir ke MASKARA 3

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin