Isnin, Disember 31, 2007

K-8: Sebuah lagi hasil karya Sol-Jah



SOLD OUT! HABIS DIJUAL!

Cepat beli buku ini. Hampir Sold-Out. RM15 senaskhah (termasuk harga pos/Malaysia sahaja)Hubungi: sinaganaga1547 at yahoo dot com dan katakan, “Hai Kate!” Ha ha.
via sms 012-736 7772. Nyatakan hasrat anda. Arahan transaksi akan diberi via reply sms.


Sinopsis: Ada orang mati jatuh flat blok K-8 dan kematiannya menghantui kehidupan. Jeng! Jeng! Jeng!


Trailer. Sedutan dari bab-bab K-Eight:


Muka depan: bukan mitos burung stoik dan cacing epikurian.


Prolog: Kecualilah kalau kita Mawi atau Siti Nurhaliza atau Elyana.


Nyanyuk Uncle Nyamuk: Minggu lepas, mamat burger itu letak cicak mati di dalam burger istimewanya.


Bongek Kuasa Dua: Betina penculik kucing itu perlu diajar.


Dia Buang Piano: Siapa sangka, satu ketika pernah ikut jemaah tabligh, sekarang si Faiz tu dah colour rambut, pakai make up, dan pakai t-shirt ketat warna pink.


Nama Saya Is: Kalau kena tadi, aku terajang basikal kau!


In-a-gadda-da-vida: Joe Kupan tercegat di muka pintu sambil tangan kirinya erat memeluk bohsia yang tersenyum manja.


K-Nine: Nanti gua samaklah!


Usman: Pondan pun pondanlah. Janji tak masuk neraka.


Biawak Bersalut Coklat: Perempuan berlemak datang bawa Coke.


Halimunan: Darah Kate mula mengotorkan gambar Perdana Menteri Malaysia di muka hadapan, sedang berucap di satu simposium antarabangsa barangkali.


Epilog: Cerita terus panas mengaitkan Kate dan Kadir.


Muka belakang: Yippa!


...


Kalau beli secara jualan langsung dari aku ada diskaun. Potongan diskaun kalian bergantung kepada potongan muka kalian sendiri. Ha! Ha! Ha!
Keji orang tua ni.

TAHNIAH: AWET 2007

AWET 2007: Anugerah Weblog Terbaik 2007 Geng Jurnal. Pada 29 Disember 2007, satu majlis yang tidak membazir lagi berhemah telah diadakan di Rumah Pena, Jalan Dewan Bahasa, Kuala Lumpur. Majlis yang anti-hendonistik. Ha ha ha. Atau tidak cukup duit.

Blog Terhebat dan Terbaik
Saharil
Aku andaikan ini pencapaian hebat sepanjang hayat (Lifetime achivement). Lagi pun siapa pernah dapat anugerah ini tidak boleh dapat lagi. Sekali sepanjang hayat.

Entri Blog Terbaik - Kategori Intelektual
Hairi Yusof - Kisah Pengangkutan
Entri ini ditulis bukan dengan termenung depan papan kekunci sahaja. Ada kajian literatur bagi menyokong hujah.

Entri Blog Terbaik - Kategori Emo
Jowo Pinter - Satu Hari di Hari Raya II
Siapa yang tidak sebak dan sayu bila ada yang bersedih di hari mulia.

Entri Blog Terbaik - Kategori Humor
Dugung Senyum a.k.a Basri MD
Ini contoh sahaja. Sebenarnya banyak entri-entri dugong yang mencuit hati. Sila bongkar arkibnya. Konsisten humor self-mockingnya.

Projek Dalam Forum Terbaik
Lumba Kata Top Lima - Op & The-Mulan
Berusaha memeriah forum walaupun tidak ramai yang kunjung. Sekurang-kurangnya, mereka bukan KEKWA yang terpaksa buat majlis di Dataran Merdeka bagi memastikan ramai orang di keramaian.

Projek Luar Forum Terbaik
Maskara - Sindiket SolJah.
Maskara mengumpulkan pencinta teks dari gulungan lengan baju bergulung hingga yang tidak berlengan baju. Dari gulungan tudung labuh hingga ke yang nampak pusat. Dari seni yang amat seni hingga engkau tidak faham hingga seni yang engkau akan kata, "cenggini seni ke?" Seni itu subjektif beb.

Blog Baru Terbaik
Studio Inspirasi
Baru lahir sudah pandai baca kitab. Ini memalukan sesetengah veteran blogger. Tapi adakah ia akan istiqamah? Kita tunggu dan lihat tahun hadapan.

Blog Paling Kreatif
Sinaganaga
Orang ini banyak celupar. Kerana gaya penulisannya, buku nahu bahasa Malaysia perlu ditulis semula. Komanya sahaja sudah sarat mengandung 9 bulan dengan makna.

Anugerah Khas Juri
Amyz
Jasanya kepada Geng Jurnal memang banyak. Mula-mula dia di belakang sebagai tukang sorak, kemudian dia ke hadapan meneraju majlis. Dia tidak meminta apa-apa. Dia riang ria berkerja macam kanak-kanak terlebih glukos.

Rabu, Disember 26, 2007

HARIMAU EDUCATED

Ini hari pertama dari saki-baki usia aku.

Rimau ini masuk sarkas lagi. Belajar loncat dari kerusi ke kerusi apabila cemeti dilibas. Juga, belajar terbang melalui gelung berapi. Cool eh?!

Nanti aku dah jinak, ekor sudah putus, aku keluar la dari sarkas ini.

Blog of the day:
John Hafiz: Lelaki ini yang mencintai (dirinya sendiri).

Isnin, Disember 24, 2007

FLAT MAHU ROBOH

Sesiapa yang berhutang sewa dengan kerajaan negeri, tidak akan diberi kunci rumah sehingga hutang mereka langsai. Begitulah cerita-ceriti yang meniti mulut penduduk Flet Bukit Chagar di ambang perpindahan mereka ke perumahan baru, Sri Stulang.

Seperti biasa, Mak Kiah, Mak Mah dan Mak Senah berbual sambil menunggu lif untuk turun. Masing-masing menjinjing beg plastik pulang belanja membeli lauk dari kedai runcit Maidin.

"Dah dapat kunci rumah?" tanya Mak Kiah.

"Sudah. Aku dapat blok Z," jawab Mak Mah sambil jarinya menekan-nekan butang lif mengharapkan lif turun cepat.

"Aku pun blok Z juga," kata Mak Senah sebelum sempat ditanya Mak Kiah.

"Setahu aku ada blok A sampai Y sahaja," kata Mak Kiah, "Mana ada blok Z."

Mak Mah dan Mak Senah cuma menyeringai. Mereka cuba sorokkan dengan surat khabar bahawa lauk hari ini cuma sayur hijau sahaja. Al maklumlah, mahu cukupkan wang untuk bayar hutang sewa.

Jumaat, Disember 21, 2007

TOM TOM BAK

1,500 keluarga di flet Bukit Cagar akan dipindahkan apabila perumahan di Sri Stulang (Sebelah Bakar Batu) siap sepenuhnya. Sekitar 2008.

Kak Ani melaporkan ada orang bertukang malam-malam hari. Kerja-kerja mengopak besi giat dijalankan di flet. Mereka kebas besi paip, besi tingkap, jeriji pintu, kabel elektrik dan besi tong sampah. Semua samseng kitar semula sudah angkut.

Kak Ani ketakutan bila duduk sendirian di rumah. Dia takut flet itu roboh sebelum sempat orang pindah keluar je.

Rabu, Disember 19, 2007

IRAMA LATIN

Lagi, catatan yang tidak mesra pembaca.

....
Oh Tuhan, liberate me ex infernis.

Dituduh dan diancam lagi. Ad nauseam. Ini sudah tidak seru. Aku tidak mahu main mainan ini lagi. Stercus accidit tetapi jangan seret aku lagi dalam tempias-tempias konflik jiwa engkau.

Tanpa beban ini, aku akan citius, altius dan fortius.

Aku sudah bosan dengan arahan ab absurdo. Sama ada lidah itu lidah rasminya atau engkau telah menjadi dia. Aku tidak akan menari mengikut rentak gendang ab irato.

Aquila non capit muscas.


Noktah.
Aku gulingkan satu titik hitam di penghujung kata-kata ku.
Aku tekan mata pena biar berlubang surat biru ini.
Noktah.



....

Jika ini semua berbunyi Latin kepada engkau, memang pun. Aku sedang selak buku abjad tadika Latin.

Kalau engkau rasa, engkau ada salah dengan aku dan mahu minta maaf, sila isi borang PERMOHONAN INI dan mail ke tokrimau[at]gmail[dot]com.


SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA KORBAN.

Selasa, Disember 18, 2007

BASUH KERETA

"Setiap kali aku basuh kereta je, hujan," keluh Dean apabila melihat mendung berarak.

"Mmmm... Berhenti basuh kereta la. Kau boleh selesaikan masalah banjir di tiga negeri," kata aku sambil mengacau teh tarik.

.............



LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Akan datang: K-Eight. Bagaimanakah kematian menghantui kehidupan? Bukan mitos burung stoik dan cecacing epikurean. (Jangan tanya aku, cari dalam Wiki.)

Isnin, Disember 17, 2007

SATU SEN

"Ini bakinya. Sila datang lagi," kata juruwang Kayefsii sambil menghulurkan RM20.30 kepada aku.

"Kurang satu sen," kata aku sambil menunjukkan wang tunai yang dia bagi tadi dan resit yang tertulis nyata - Baki RM20.31.

"Satu sen nak juga?"

"Eh! Itu duit saya. Satu sen pun duit juga. Kalau 10 orang awak tidak bagi satu sen, awak sudah dapat 10 sen. Kalau 10 hari, sudah satu ringgit. Kalau satu bulan? Kalau satu tahun?"

"Tapi kami sudah kehabisan syiling satu sen."

"Satu sen itu hak saya. Saya mahu duit itu!"

Barisan pelanggan mula memanjang di belakang aku tetapi aku belum mahu berganjak. Aku mula mengetuk-ngetuk kaunter dengan jari.

Juruwang itu capai tabung derma di depan mesin wang dan mengeluarkan siling satu sen. Dia menghulurkan siling itu kepada aku. "Nah!"

Aku jadi bengang. Tabung itu adalah dana untuk orang-orang yang tidak bernasib baik. Pelanggan-pelanggan yang pemurah memasukkan baki duit ke dalam tabung itu dengan niat untuk membantu orang lain. Bukan untuk membantu korporat Kayefsii menyediakan baki siling.

Pun begitu, aku terima juga siling itu. Dan. Aku masukkan semula siling satu sen itu ke dalam tabung.

Giliran juruwang itu pula bengang dengan aku. Dia kata, "Kalau begitu, tidak payahlah saya bersusah payah mengeluarkan siling itu tadi."

Aku jawab, "Duit saya. Suka hati sayalah mahu derma ke dalam tabung ini. Bukan macam awak, merompak dari tabung derma."

"Nanti saya pulanglah duit yang saya ambil itu," kata juruwang itu menarik muka.

"Ye la tu," aku.

Aku meninggalkan restoran itu sambil menjinjing kotak ayam goreng dan memberi ruang kepada pelanggan berikutnya. Dan. Terdengar wacana stok antara juruwang dan pelanggan dari jauh, "Welcome to Kayefsii. Makan sini atau bungkus?"

...



LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Zaman teknologi maklumat dan komunikasi ini, tidak susah lagi memastikan sama ada pasangan kalian curang atau tidak. Tidak perlu bomoh, perhatikan sahaja tabiat penggunaan telefon bimbitnya. Sila rujuk blog Madu Lebah: Nida, Noda dan Nada Dering untuk senarai 10 petua mengenal kecurangan berdasarkan pengalamannya.

Khamis, Disember 13, 2007

MONSUN




Amaran: Catatan ini tidak mesra pembaca.



.....

Pernah terpegang DVD filem belanjawan raksasa, Dragon Wars? Letak semula DVD itu. Janganlah membazir duit upah membanting tulang untuk membelinya. Kalian mungkin teruja dengan poster naga-naga bertempur di tengah bandar Malaikat, tetapi percayalah itu hanya ilusi halwa mata. Tidak semua yang cantik itu baik. Kesan khas itu tidak dapat sembunyikan cerita yang hanyir sampai ke langit ke tujuh.


Cucuh sahaja duit hijau kalian dengan kretek Djarum, itu lebih seru dari menonton Dragon Wars. Korea Selatan, pembikin Dragon Wars, patut menumpukan tenaganya kepada komedi romantik. Itu kekuatan mereka.

Juga. Petualangan aku petang semalam semasa monsun mengeraskan ototnya lebih berbaloi untuk dikenang dari bersengkang mata menonton Dragon Wars.

Semalam, tiga adiwira kebosanan di markas kerana musim bunga popi belum tiba. Dua anti-hero terlibat, seorang jenis Faustian dan seorang lagi Byronic. Dan yang ketiga adalah hero archetype persis Superman. Tinggi, kacak dan murah senyuman. Senyumannya melimpah tetapi tidak meruah. Sentiasa terkawal.

Ketika awan sarat mengandung dan menggores ledakan-ledakan listrik, ketiga-tiga hero ini pergi ke gerai mencari teh tarik kurang manis gelas besar dan cucur udang berkuah kacang di Taman Teratai. Sekonyong-konyong, bocorlah langit. Titis-titis air berebut-rebut menyahut panggilan graviti.

Kami terpaksa meninggalkan meja yang mula basah dengan tempias. Teh tarik kurang manis bertambah tawar bercampur jus langit. Berdirilah kami menanti awan berhenti menangis.

.....
Dean Sham pun berfalsafah, "Hujan ini membersihkan dosa dan noda dunia." Ringkas sahaja falsafahnya.

Aku pun menjawab, "Ya. Kaulah orang pertama yang perlu mandi dengan air hujan ini." Aku menunding ke arah hujan lebat.

Dean Sham kata, "Ha! Ha! Bukan aku seorang sahaja. Engkau dan aku perlu bersiram dengan monsun hujung tahun ini."
....

Superman senyum sahaja. Tanda setuju.

Dunia terlalu kotor. Langit belum puas dengan cuciannya. Dia tidak mahu mengalah. Mungkin langit yakin bahawa bumi perlu angkat hadas besar.

Ada meja kosong yang kering di gerai sebelah. Kami sambung pesan teh o limau dan karipap panas. Kami tetapkan masa bertenang dan masa untuk panik. Kami mesti pulang ke markas.

Masa untuk panik pun tiba tetapi hujan masih menyimbah bumi. Tiada tanda dia akan berehat memerah awan. Lantas, kami pun berlari menempuh hujan, berpayungkan tapak tangan masing-masing. Kelam kabut menyusup ke perut Honda. Enjin dihidupkan dan gear ditolak. Kami mula membelah hujan. Waktu hujan lebat begini, simpang jalan mula bertukar menjadi kolam. Lebuh raya mula berjerawat seperti medan ujian senjata. Kereta-kereta mula tersadai di tepi jalan merajuk kesejukan. Tapi kereta kami gagah menuju pintu masuk markas yang hujung.

Monsun ini lebih ganas dari yang di sangka. Sebahagian markas kami dilanda banjir kilat. Padang bertukar menjadi laut. Pintu masuk ke markas kelemasan. Ada Toyota Corrolla putih mati enjin separuh terjerumus ke dalam air deras berwarna teh tarik. Pemandunya terkial-kial menolak tetapi sia-sia kerana mengundur ke belakang bermakna mendaki bukit. Apa aku buat? Aku rakamkan foto dia dengan telefon mudah alih. Sibuk aku menekan punat telefon. Ini scoop!

Klik!

Klik!

Klik!

Dean Sham pun bekata, "Jom kita tolong."

Aku simpan telefon dalam saku dan berkata, "Jom!"

Ini cerita hero. Hero mesti bantu orang. Kami membuka kasut dan menghampiri lelaki dalam kecemasan itu. Lelaki itu seorang Arab.

Dia berkata, "I thought I could pass through. But I got stuck."

Aku pun menjawab seperti aku, "You need a boat for that (flood)." Sambil ketawa.

Dia tidak ambil hati. Dia tahu kami datang untuk membantu. Kami dorong kereta itu keluar dari air yang keruh.

Mula-mula Arab itu kata , "Thank you." Kemudian dia kata "Terimakasih." Dia mahu pastikan kami tahu bahawa pertolongan kami dihargai.

Aku jawab, "It's okay. It's our pleasure to help you. You'd do the same."

Jika dia ada blog, pastinya dia menukilkan betapa budimannya rakyat Malaysia. Jika dia seorang alim, pastinya dia mendoakan kesejahteraan kami berdua. Semoga jauh dari api neraka.
Kami pulang ke dalam kereta sedikit basah. Kami khabarkan kepada Superman yang dari tadi hanya menunggu di dalam kereta, "Kami ini Samaritan yang bagus. Kami kan masuk syurga."

Superman menghidupkan Hondanya lalu berkata sinis, "Jangan terlalu yakin, korang banyak dosa yang perlu ditebus."

Dia membuat belok U untuk menuju ke pintu pangkal markas. Pintu pangkal markas juga tenggelam. Ujian kami belum selesai. Kami cuba pintu tengah pula. Banjir juga tetapi boleh dilalui oleh kenderaan sedan. Kami masuk dan berlegar dikawasan markas untuk memantau keadaan banjir. Serius. Tahap kod amaran merah jambu ni. Bank Muamalat tempat aku selalu pergi bayar hutang pun dinaiki air hingga ke paras lutut. Pun begitu pejabat kami tidak dinaiki air.

Bila senja mula melabuhkan langsir merah di kaki langit, hujan mula reda. Monsun mula simpati kepada kami yang tidak keruan hanya kerana air berlebihan.
.......................................

Aku jarang buat entri panjang sebegini. Biasanya aku buang kemaruk ayat aku dan hanya ambil bahagian yang italic sahaja agar entri menjadi lebih langsing, sedap dipandang dan mesra pengguna. Tapi hari ini bukan hari biasa. Malas mahu siang lemak keluar dari dagingnya. Pandai-pandailah kalian menghadamnya.



LAWATAN SAMBIL BELAJAR
1. Astro Kirana Short Film Award - Top 10 bukan rezeki aku. Mereka belum bersedia untuk aku.

2. Paras air di U*M di paras kod amaran merah jambu. Baca kat SINI.

Isnin, Disember 10, 2007

MEMANG



Kebetulan, Ghazali dari Parit Mahang, Batu Pahat, terserempak dengan Asad dari Marrakech, Maghribi. Kedua-duanya sedang mencari kasut masing-masing di pintu masjid. Mereka senyum, bersalaman dan berpelukan. Bertanya khabar masing-masing dan berbasa-basi.

Tidak seperti ramai pelajar tempatan yang cenderung untuk tidur di sudut dewan masjid selepas solat Jumaat, pelajar Arab aktif berbual di luar masjid. Mereka senyum, bersalaman dan berpelukan. Meriah betul bangsa ini. Ghazali pun kadang-kadang terikut-ikut budaya sahabat Arabnya itu

Ghazali: Apa makna nama kamu dalam bahasa kamu?

Asad: Singa.

Ghazali: Apa makna nama aku, Ghazali?

Asad: Kijang.

Ghazali: Ada lagi?

Asad: Mungkin ada lagi satu.

Ghazali: Apa?

Asad: Makanan singa. Ha! Ha! Ha!

Ghazali: Suka la tu dapat kenakan aku.

Asad: Jangan marah-marah. Jom! Aku belanja kau sheesha.

p.s.
Aku teringat lagu rakyat lama tentang helah bela diri, "Oh! Bangau." Dalam liriknya, soalan terakhir kepada ular adalah, "Kenapa engkau makan katak?" Ular jawab, "Memang makanan aku." Memang.


LAWATAN SAMBIL BELAJAR
1. Blog of the day: Keremehan Yang Penting oleh Chikadior Nurulism

2. Bacaan sekarang:

Khamis, Disember 06, 2007

RALAT



Sebelum baca entri ini, kalian ambil satu beg plastik.

Beli Berita Harian, 6 Disember 2007. Khamis. Rujuk mukasurat B15.

Kalian akan lihat satu foto dengan caption "MEMBERI SOKONGAN: Khalayak lelaki antara yang memberi sokongan pada Maskara V."*

Silap ayat tu.

Opee, Jigo dan Dugong pasti setuju dengan aku. Mereka pun turut duduk bersila bersama lelaki botak berbaju bintang dalam foto itu.

Caption yang sepatutnya: "MEMBERI SOKONGAN: Khalayak lelaki KACAK antara yang memberi sokongan pada Maskara V"

Selepas baca entri ini, sila muntah ke dalam beg plastik tadi.







LAWATAN SAMBIL BELAJAR
1. Blog of the day: Hilang Punca oleh PipiYapong.

2. "I am enclosing two tickets to the first night of my new play, bring a friend... if you have one." George Bernard Shaw to Winston Churchill. More Insults with Class.

3. Kalau ada masa terluang, pergilah ke Rantai Art Event.

Selasa, Disember 04, 2007

SELUAR DI JEMURAN




"AHAD."

Ibu Naufal menulis dengan marker di atas getah seluar dalam anaknya.

Ibu Naufal ambil sehelai lagi dan tulis "ISNIN" pula. Begitulah seterusnya hingga genap tujuh hari untuk tujuh seluar dalam milik Naufal.

Naufal adalah anak manja yang baru belajar hidup sendiri di asrama. Dia mesti belajar tentang kebersihan diri. Tukar seluar dalam setiap hari. Basuh seluar dalam setiap hari. Itu pesan ibu. Dakwat marker itu sebagai ingatan.

Pulang dari asrama untuk bercuti, dia membawa pelbagai cerita tentang pengalaman barunya.

"Naufal terkejut bila lihat di ampaian, ada pelajar yang pengotor. Satu bulan tak tukar seluar dalam," Naufal.

"Cis! Macam mana engkau tahu," tanya aku.

"Naufal nampak kat seluar dalam tu bertulis "RAMADHAN""

Aku diam sejenak. Befikir apa yang tidak betul dalam situasi ini.

"Oitt! Itu bukan nama bulan. Itu nama dia la."

"Oh! Ya ke?"



.....................

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
1. All you need to know about Online Learning Environments

2. "Penulisan hendaklah tidak dielitkan. Biarlah ia dirakyatkan." - Pengenalan Kepada Gaya Penulisan Baru

3. Blog of the day: Deyna Sofea

Isnin, Disember 03, 2007

RINDUKAN ANGIN

Di atas hidung Naufal ada plaster melekat melintang. Dia berlagak macho dengan plaster di hidung.

"Konon-konon cool la tu. Baru lepas cedera bergaduh la tu," sindir aku. "Tapi engkau tidak boleh tipu aku. Engkau bukan samseng. Kenapa hidung engkau tu?"

"Segan nak cakap." Naufal.

"Apa la nak segan-segan. Macam baru semalam kenal."

"Ada jerawat besar tumbuh atas hidung Naufal ni."

"Engkau tidak perlu segan. Remaja seperti engkau memang selalu diserang jerawat. Al maklumlah, hormon tidak stabil. Baru kenal cinta. Baru kenal rindu. Engkau pasti rindukan awek engkau? Kan? kan? Sampai tersembul jerawat tu."

"Pandai je baca isi hati orang."

"Aku bukan lahir semalam."

"Agak-agak, dia rindu kepada saya tak?"

"Kalau engkau nak tahu sangat, engkau telefon la dia. Tanya dia, ada jerawat tumbuh atas hidung tak?! Ha! Ha! Ha!."
................

LAWATAN SAMBIL BELAJAR

Laporan Maskara 5.

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin