Isnin, Mac 31, 2008

KARPET MERAH

Gambar: Penonton Menunggu Artis di Anugerah Bintang Popular Berita Harian

Tidak baik kalian menuduh mereka tidak solat. Dosa tau.

Seperti majlis anugerah hiburan lain, acara karpet merah berlangsung ketika azan maghrib berkumandang. Jangan curiga. Dalam dewan Arena All Stars itu ada surau. Sungguh.

Pun begitu, aku dapati majoriti artis dan penonton yang ramai itu sedang uzur atau sedang bermusafir.

Kita mesti bersangka baik.

Jumaat, Mac 28, 2008

MONYET MEMANG NAKAL

Ahli sidang meja petak ketawa. Ada yang berdekah. Ada yang tebahak. Ada juga terkekeh. Akulah yang ketawa kuat sekali macam Raja Monyet memandang cermin.

"Saya umuq dah 33. Masih solo lagi," keluh Sani sambil mengedarkan cebisan murtabak ke pinggan ahli.

"Mana pergi awek Itali hang?" tanya aku sambil memotong daging steak lada hitam.

"Susah mahu layan dia. Asyik dok dengaq masalah dia saja,"

"Biasa la. Awek mahukan dahaga perhatian."

"Dia melampau. Dia gila sakit jiwa. Penat mahu layan masalah dia."

"Kalau awek tu tak sakit jiwa, tak ada dia mahukan hang."

Ahli sidang meja petak ketawa. Ada yang berdekah. Ada yang tebahak. Ada juga terkekeh. Akulah yang ketawa kuat sekali macam Raja Monyet memandang cermin.


.........


Klik untuk saiz besar.

Khamis, Mac 27, 2008

SORGA RAJA MONYET

"Asap keluar dari lubang aircond lor. Takut I," adu Leng Loi kepada aku.

Aku tengok ke arah Leng Loi. Seluar jeans biru bercawat sejengkal. Baju tee hijau singkat mempamer pusat. Rambutnya kerinting berwarna keperang-perangan.

"Kereta tu panas. You are just too hot for the car," kata aku.

Leng Loi tersenyum. Dia tahu dia cantik.

"Asap keluar macam dalam syurga," kata Leng Loi lagi.

Mungkin dia membayangkan babak syurga dalam Odisi Sun Wukong (Raja Monyet.)

"Bukan syurga la. Asap hangit itu macam neraka la."

"Choi!"

Rabu, Mac 26, 2008

KEJUTAN DEMI KEJUTAN

Tahun lepas, aku amat benci kepada iklan kopi Lasinda yang menaja Akademi Fantasia. Tidak disangka-sangka tahun ini ada iklan yang lebih bangsat. Iklan Mayfirst yang menaja Akademi Fantasia. Dah sebulan dia menceroboh ruang udara aku, masih aku tidak tahu apa yang dia jual sebenarnya.

Inilah kejutan terbesar dalam Akademi Fantasia 6.

Dalam iklan Mayfirst, AC Mizal dan Jalaluddin Hassan menumbuk angin di atas pentas sambil menerajui ribuan pengikut untuk menyanyikan lagu motivasi. Motivasi apa entah. Tidak jelas liriknya. Sekali pandang macam himpunan pengikut cult kerajaan langit sedang bermantra.

Nasib baik ada Lufya dalam Akademi Fantasia, terubat juga sakit mata aku setelah disembur oleh iklan Mayfirst.



LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Rejim baru Geng Jurnal menurunkan harga barang.

Selasa, Mac 25, 2008

DI BELAKANG TABIR KALASHNIKOV



Buku Kalashnikov terbitan Sol-jah sudah habis dijual. Sumbangan aku kepada buku ini adalah dua cerita BELERANG PERANG dan MENGEJAR PEMBUNUH. Sebenarnya Belerang Perang merupakan prequel, manakala Mengejar Pembunuh adalah sequel kepada filem pendek Kiri yang aku tulis sebelum ini.

Aku terlalu jatuh cinta dengan watak Bidadari Kirina (bukan pelakonnya) dan ingin terus menulis epik perjalanan pertualangannya. Memahami watak ini, dia seorang anak yang periang sehinggalah menerima trauma tatkala menyaksikan sendiri pembunuhan ayahnya, seorang pesara gerila, di tangan Wan Sulong. Dendam semalam Bidadari Kirina tidak padam sehinggalah dia membunuh pembunuh ayahnya. Petualangan dendam bersiri ini berterusan kerana dia kini diburu oleh kaum keluarga arwah Wan Sulong. Sekarang Bidadari ini dalam pelarian.

Filem sudah. Novel pun sudah. Odisi berikutnya adalah grafik novel Kiri pula. Tunggu.

...
Bagi mereka yang tidak ada duit untuk membeli Kalashnikov, atau tidak berkesempatan atau kedekut ya amat untuk membeli buku, terimalah petikan pra-penerbitan Kalashnikov. Gratis.

.....................


BELERANG PERANG

1
Suara ungka dan lontong bersahut-sahutan mencari pasangan untuk mengawan menguasai hutan rimba. Bunyi binatang yang memecahkan sunyi rimba itu sudah biasa bagi Rodhi dan Wan Sulong. Sedikit pun tidak mengganggu sesi perkongsian ilmu mereka. Rodhi bersungguh-sungguh menjadi guru dan Wan Sulong bersungguh-sungguh menjadi murid.

Sebelum Rodhi masuk hutan, dia berkerja di lombong arang batu Sungai Lembing. Di situlah dia menimba ilmu menggunakan bahan letupan. Dulu, tugasnya meletupkan bukit membuat terowong bawah tanah untuk laluan pelombong. Sekarang, tugasnya meletupkan jambatan keretapi dan balai polis. Sudah lama Wan Sulong mengecek ilmu membacuh bahan letupan dari Rodhi. Kesempatan ditinggalkan berdua untuk mengawal markas, tidak dilepaskan begitu sahaja. Hendak jadi pejuang, mesti ada ilmu.

“Engkau kena masukkan belerang ke dalam kelongsong ini perlahan-lahan. Jangan sampai ada geseran kuat. Bahaya.”

“Berapa kali engkau nak ulang. Aku faham dah.”

Ahli rejimen yang lain ke Kampung Lanjut untuk memenuhkan hajat Tok Penghulu ingin menjamu mereka makan. Tidak sia-sia mereka menghantar Salman ke Kampung Lanjut untuk program propaganda. Dalam masa satu bulan, massa Kampung Lanjut sudah berlapang dada menerima baik perjuangan mereka. Tok Penghulu berjanji akan memberi sokongan padu. Mereka pun telah bersetuju untuk menukar bekalan makanan dengan hasil hutan. Jika ada maklumat tentang gerakan tentera Inggeris, mereka akan segera memberi maklum.

Tok Penghulu sangat percayakan mereka. Malah, anak gadis Tok Penghulu juga akan dikahwinkan dengan Salman. Kemungkinan besar dia juga bakal mengangkat senjata menjadi serikandi pembela bangsa mengikut suaminya.

“Itu pun Salman dan Kasmon dah pulang,” kata Rodhi kepada Wan Sulong.

“Engkau bawa apa tu?” Tanya Wan Sulong.

“Ubi! Tok Penghulu yang bagi,” Salman menunjukkan guni jerami yang dipikul. Kasmon diam sahaja. Dia memang pendiam.

“Untung juga jadi bakal menantu Tok Penghulu,” gurau Rodhi.

“Esok. Engkau rebuskan untuk kami,” Wan Sulong memberi perintah.

“Kalian bersiaplah. Tok Penghulu menunggu kalian untuk makan kenduri. Kami dah makan awal tadi kerana kami tolong rewang. Lagi pun sekarang giliran kami mengawal markas,” nasihat Salman.

Kasmon masih diam dari tadi. Dia meletakkan guni ubinya sebelah meja kerja Rodhi, tempat bahan letupan dibancuh.

“Jom Sulong. Aku pun dah lapar ni,” ajak Rodhi sambil tangannya mengemas peralatan di atas meja kerja.

“Ayuh!” Wan Sulong menyelitkan pistol di pinggang seluarnya. Mereka berjalan menyusur denai ke arah kampung Lanjut sambil menghisap rokok daun. Sudah tiga jam mereka tidak merokok.

2

Tiada orang di laman rumah Tok Penghulu. Dari celah-celah tingkap kelihatan kelibat manusia. Agak ramai juga tetapi tidak kedengaran pula mereka bertahlil.

“Kenduri apa ni? Macam ada orang mati sahaja senyapnya,” Rodhi berseloroh

“Lain kampung, lain adatnya.”

Wan Sulong dan Rodhi mendaki tangga.

“Assalamulaikum,” Wan Sulong menyapa.

Semua orang di dalam rumah memandang ke muka pintu. Mereka seolah-olah terperanjat melihat Wan Sulong dan Rodhi tercegat di muka pintu.

Wan Sulong dan Rodhi juga terperanjat.

Mata Wan Sulong mengimbas ruang tamu rumah . Tubuh-tubuh sahabatnya yang datang kenduri lebih awal bergelimpangan di lantai. Hidangan kenduri berkecah. Nasi berterabur di lantai. Kuah tumpah di atas tikar. Ada lebih kurang tiga puluh orang berpakaian orang kampung. Kain pelikat. Beberapa orang kampung sedang memapah tubuh-tubuh yang longlai. Ada lebih kurang lima soldadu. Berpakaian seragam tentera Inggeris. Mereka berdiri di depan pintu dapur.

Wan Sulong bingkas mengeluarkan pistol dan melepaskan tembakan membabi buta.

“Undur Rodhi! Kawan-kawan kita diracun!” Jerit Wan Sulong.

Rodhi lari sekuat hati ke arah hutan. Di belakangnya, Wan Sulong mengekori. Wan Sulong cuba menembak ke arah musuh yang mengejar tetapi dia sudah kehabisan peluru. Nasib mereka agak baik bila pokok-pokok hutan melidungi mereka apabila hujan peluru dari musuh menjadi lebat.

3
Rodhi dan Sulong sampai ke markas. Mereka termengah-mengah kepenatan.

“Cepat Salman. Kita mesti tinggalkan tempat ini. Soldadu Inggeris menghampiri kita,” jerit Wan Sulong.

“Kita sudah kena tipu dengan orang kampung. Mereka belot. Orang kita habis diracun,” jelas Rodhi.

Salman mencapai guni ubinya. Kasmon diam sahaja. Dia memang pendiam.

“Tinggalkan ubi itu. Kita bawa senjata sebanyak mana yang kita mampu sahaja,” arah Wan Sulong.

Salman mengeluarkan selaras senapang dari guni ubinya. Jenis yang sama seperti yang dipakai oleh soldadu Inggeris. Dia mengacukan senjatanya ke arah Rodhi. Kasmon pula mengacukan senjatanya kea rah Wan Sulong.

“Campak pistol engkau!”

“Engkau juga Salman?” Wan Sulong melepaskan pistolnya ke tanah. Mukanya penuh hampa.

“Ya Rodhi. Ya Wan Sulong. Aku juga. Meredah hutan dan melaungkan perkataan merdeka tidak mengisi periuk di dapur aku. Mereka sudah menjanjikan aku kerja sebagai kerani di pejabat Estet Tuan Watson.”

“Pembelot!”

“Katalah apa yang kita kalian kata. Sesungguhnya bila kalian mati, kepala kalian bernilai sepuluh ribu.”

“Celaka kau Salman,” marah Rodhi.


Yang pastinya Salman dan Kasmon mengawal keadaan. Senjata di tangan mereka. Pistol Wan Sulong sudah di tanah. Kalau ada di tangan pun tidak berguna kerana sudah kehabisan peluru.

“Kalian ada permintaan sebelum kalian mati?”

“Berikan aku masa untuk menghisap rokok aku yang terakhir.”

“Silakan.”

Rodhi mengeluarkan tembakau dan daun rokok. Perlahan-lahan dia mengapankan tembakau dengan daun rokok. Matanya tajam menenung Salman. Rodhi kemudiannya perlahan-lahan mengeluarkan mancis. Dia menggores mancis dan menyalakan rokoknya. Dihelanya asap rokok dan melepaskannya perlahan. Mancis di tangannya masih menyala.

Rodhi menjeling tong belerang di bawah meja kerjanya. Ada beberapa kelongsong bom separuh siap di dalam tong itu. Rodhi menjentik kayu mancis yang masih menyala ke arah meja kerjanya. Mancis itu mendarat tepat atas timbunan belerang di dalam tong.

Dan. Satu ledakan bebola api yang kuat menggegarkan rimba. Daun-daun pokok gugur terperanjat. Asap kelabu merebak menyelimutkan hijau dedaunan. Seusai ini semua, rimba itu menjadi senyap. Sesunyi kawasan perkuburan

4
Tok Penghulu, tentera Inggeris dan orang-orang kampung sampai ke markas gerila. Mereka mencarinya mengikut arah ledakan. Kedengaran tepuk sayap unggas kembali ke sarang mereka. Mungkin mahu memeriksa telur atau anak mereka. Asap tadi sudah reda.

Seorang soldadu Inggeris memandang ke arah Tok Penghulu, “Tiada bukti Wan Sulong dan Rodhi sudah mati. Tiada hadiah untuk kamu.”

Tok Penghulu hanya bermasam muka. Dahinya berkerut. Lima orang kampung mati dan satu soldadu Inggeris berasal dari India juga mati ditembak. Semuanya angkara Wan Sulong. Dia juga berjaya. Lima belas gerila militan juga mati diracun tetapi matlamat utamanya memerangkap Wan Sulong dan Rodhi tidak tercapai.

Tiada mayat ditemui. Hanya kemburan tanah berlubang, tiga depa lebar, dua depa dalam. Ungka dan lontong kembali bersahut-sahutan memecahkan sunyi rimba. Bunyi mereka mencari pasangan untuk mengawan terus menguasai hutan.
.................


MENGEJAR PEMBUNUH

Sotchai nampak pembunuh yang mereka cari berjalan menuju ke stesen bas. Dia segera menelefon sahabatnya yang tiga lagi. Mereka berkumpul semula di pekan. Sotchai memaklumkan bahawa pembunuh itu berbaju kurung kuning, bertudung putih dan membawa beg. Kawan-kawannya tiba agak lewat. Pembunuh itu sudah menaiki bas dan bas itu telah bertolak menuju ke Selatan. Celaka.

“Sotchai, cepat masuk kereta. Kita kejar bas itu.”

Tidak sampai lima minit memandu, mereka sudah nampak bas itu. Bas itu tidak laju. Ia sarat dengan manusia. Penuh macam tin sardin. Dengan segera kereta mereka memintas ke hadapan bas itu. Menyekat perjalanannya.

Sotchai dan kawan-kawannya yang tiga lagi naik ke dalam bas. Penumpang-penumpang yang tadinya bising kerana bas tidak bergerak senyap serta merta apabila melihat pistol di tangan Sotchai dan kawan-kawannya.

Sotchai mengarahkan penumpang yang berdiri mengosongkan bas dengan segera. Seorang demi seorang turun dari bas. Setelah keluar dari bas, mereka terus lari sekuat hati jauh dari bas itu. Pemandu dan konduktor bas juga turut lari.

Tiga suku isi bas telah turun, barulah Sotchai dan kawan-kawanya sedar bahawa pembunuh yang mereka cari telah lolos. Pintu kecemasan di bahagian belakang bas terbuka. Pemburuan mereka menemukan jalan buntu lagi. Licik sungguh pembunuh itu. Celaka.

Sotchai menjerit di pintu kecemasan di belakang bas, “Pengecut!”

Ting! Ting! Ting! Tiba-tiba lonceng bas berbunyi. Sotchai dan kawan-kawannya menoleh ke hadapan bas. Pembunuh yang mereka cari berdiri di sebelah kerusi pemandu. Dia berbaju kurung kuning, bertudung putih dan membawa beg. Dia mengacukan pistol dengan tangan kiri sambil tangan kanannya menekan-nekan punat lonceng bas. Celaka.

Rupanya pembunuh itu sedar dengan kehadiran Sotchai dan kawan-kawannya. Dia turun ikut pintu kecemasan di belakang bas, lari ke hadapan dan naik pula ikut pintu depan.

Bang! Bang! Bang! Bang! Penumpang yang masih berada di dalam bas menjerit-jerit ketakutan bila tembakan mula dilepaskan. Mereka berselindung di belakang kerusi. Kemudian suasana menjadi sunyi. Lima minit kemudia baru mereka berani angkat kepala. Didapati tiga tubuh terkujur di lantai bas. Darah bagai lecak sepenuh lantai bas.

Sotchai juga terbaring tetapi dia belum mati. Belum lagi. Matanya tidak nampak apa-apa. Gelap segelap-gelapnya. Dia merasakan darah keluar memancut dari dadanya walaupun dia sudah menekap dengan tapak tangan. Telinga mendengar sepasang kasut melangkah keluar dari bas. Kemudian enjin kereta berbunyi meninggalkan tempat kejadian. Dia tahu itu kereta kawannya. Pembunuh itu telah mencuri kereta kawannya. Celaka.

SEMUA ORANG MENGANALISA POLITIK DEWASA INI

Sebelum pilihanraya, amat memualkan menonton Buletin Utama. Selepas pilihanraya, agak seronok menonton Buletin Utama.

Kenapa?

Apa yang membuat TV BN hilang kredibiliti adalah laporan senget sebelah mereka. Rakyat tidak bodoh lagi, rakyat mahu dengar laporan dari dua pihak bagi membuat keputusan. Laporan terlampau sebelah pihak sahaja menunjukkan ada yang disembunyikan. Ada udang sebalik batu.

Apa pun media, yang melapor sebelah pihak sahaja amat memualkan. Itu pasal, tidak menjadi tabiat bagi aku mendakyah diri sendiri dengan media politik yang senget sebelah. Aliran. Harakah. RTM. Kurang kredibiliti.

Adalah naif bagi semua jika mengharap TV BN mengutuk BN. Tiada media yang tidak memihak. TV BN mestilah berpihak kepada BN. Blog Tok Rimau mestilah memihak kepada Tok Rimau. Tetapi ada masanya, blog ini kutuk diri sendiri.

BBC, milik U.K. yang pro-perang Iraq, tetapi mereka masih memberi ruang untuk suara rakyat Iraq mengeluh tentang perang yang tidak berkesudahan. Inilah yang menambah kredibiliti sesuatu media.

Awani Astro lebih matang dalam melapor dan mengulas walaupun usianya baru setahun jagung. Aku suka ulasan PRU 2008 Awani. Laporannya lebih professional walaupun kita tahu di mana mereka berpihak. Kadang-kadang orang tua kena belajar dari orang muda.

In the big picture, you might win the war. But you must be able to sacrifice some battles. Mahu untung besar, kena keluar modal sedikit. Apa guna perang saraf ini jika tiada langsung yang mahu mendengar gorengan engkau?

Sebelum pilihanraya, amat memualkan menonton Buletin Utama. Selepas pilihanraya, agak seronok menonton Buletin Utama.

TV BN itu mempunyai lebih kredibiliti kerana dia melaporkan bengkak terkehel yang perlu diurut oleh BN.


p.s.
Aku tidak enjoy tulis entri ini. Kosong. Lohong. Jiwa aku. Tapi aku tulis juga.

Isnin, Mac 24, 2008

SHABERY CHEEK MAHU JUMPA PENULIS BLOG

"Orang nak jumpa menteri nak mengadu. Menteri kata dia sibuk," kata emak aku sambil menyiang taugeh. "Engkau pulak, menteri yang nak jumpa. Hebat anak emak."

"Apa yang emak cakap ni?" sahut aku yang sedang melayan Astro Awani.

"Ini hah. Surat khabar ni tulis, "Menteri Penerangan mahu jumpa blogger."

::
......................


Shabery Cheek mahu jumpa penulis blog
KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek akan mengadakan pertemuan dengan penulis blog dalam tempoh terdekat bagi mendengar pandangan dan persepsi mereka mengenai pelbagai isu semasa...
(Berita Harian, 22 Mac 2008)

...........

Kalau mahu tahu pandangan dan persepsi penulis blog, bacalah blog mereka. Jika tidak jelas, tanya soalan lanjut dalam ruang komen. Pak Menteri kena savvy. Tak gitu?

Pak Menteri Mahu panggil mereka bercakap, tidak semua pandai bercakap depan mikrofon. Gugup. Mereka bukannya menteri yang pandai bercakap. Tak gitu?

Dulu, BN berkempen agar rakyat tidak membaca blog. Polisi propaganda dulu melabel penulis blog ini penipu, penghasut dan penabur fitnah. Selepas piliharaya 2008, BN tersedar bahawa rakyat tidak percayakan mereka lagi. Rakyat terus membaca blog. Tak gitu?

Maaf Pak Menteri jika saya berbunyi sinis. Inilah masa untuk saya pulang paku buah keras setelah bertahun-tahun di pandang serong oleh pihak kementerian. Tak gitu?

Syukorlah Pak Menteri telah sedar bahawa blog ini bukan medium picisan. Pun begitu, berhenti di takat blog sahaja adalah rabun jauh bagi pihak kementerian. Pak Menteri perlu memahami keseluruhan Web 2.0 itu sendiri. Pak Menteri mesti mahu RTM dan Jabatan Penerangan sentiasa terkehadapan dalam psy-war. Tak gitu?


Web 2.0 is a trend in World Wide Web technology, and web design, a second generation of web-based communities and hosted services such as social-networking sites, wikis, blogs, and folksonomies, which aim to facilitate creativity, information sharing, collaboration, and sharing among users.


Pak Menteri kena faham kuasa Youtube, Friendster, Facebook, Myspace, Web Forum, mailinglist dan seumpamanya. Google kata kunci "Web 2.0, " pastinya Pak Menteri akan dapat banyak maklumat yang boleh memberi penerangan kepada kementerian penerangan yang kegelapan terhadap kuasa Internet. Tak gitu?

Pun begitu, saya ingin mencadangan cara untuk Pak Menteri memahami penulis blog. Kementerian perlu menganjurkan:

1. Persidangan Blogger - Jemput pemain-pemain penting dari blogsphere untuk berucap. Bukan blogger politik sahaja (saya tahu menteri tahu url mereka semua), jemput juga blogger pendidikan, sastera, hiburan, dan lain-lain. Rujuk juga senarai pemenang-pemenang anugerah blog terbaik Geng Jurnal untuk tahu siapa adalah siapa. Dan bila penulis blog ini berucap, suruh orang kementerian dengar dan belajar. Kita bertukar-tukar pendapat secara ilmiah dan objektif. Tak gitu?

2. Anugerah Blog - Kementerian boleh habiskan wang untuk anugerah mengarut seri itu-ini, maka tibalah masanya untuk anugerah untuk penulis blog. Bagi kami anugerah kerana kami pandai mengarut? Ha ha ha ha! Bukan begitu. Anugerah seperti ini menunjukkan keikhlasan Kementerian menghargai blog yang menyumbang kepada pembangunan aktivis media akar umbi yang bebas lagi non-partisan. Cover la sikit motif politik kementerian. Tak gitu?

Saya sebenarnya banyak idea lagi tetapi saya masih meragui keikhlasan pihak kementerian. Al maklumlah, orang politik, cakapnya mestilah bermotifkan politik. Tak gitu?

::

Aku bangun dan berjalan ke gerobok. Aku buka gerobok. Jari telunjuk aku mengetuk dagu. Berfikir.

"Apa kau buat buka gerobok abah engkau tu?" tanya emak.

"Orang nak cari baju batik abah. Nanti kat angkasapuri masuk TV. Orang nampak hensem sikit," balas aku. "Dan penonton akan kata, anak siapa yang hensem tu?"

"Ye la tu. Jangan kembor gerobok tu. Mak baru je lipat kain."



ISU YANG SAMA
Siasah daily
Rocky Bru
Maria Samad
Tarmizi Mohd jam
Chan Lilian
Iskandar Zulkarnain
Roslan SMS


.........................
IKLAN:
Tok Rimau akan buat persembahan di:

Konsert KAMI TAK LALAI
11 Pagi:: 29 Mac 2008
Plaza Larkin, Johor Bahru

Masuk PERCUMA. Maklumat Lanjut>>

Rabu, Mac 19, 2008

PENGLIBATAN DALAM KULIAH

Aku angkat tangan.

Pensyarah tengok aku sekejap. Kemudian dia angkat kepala dan pandang kepada pelajar-pelajar lain pula.

"I want other people to participate in the discussion. I don't want the same people to talk," kata pensyarah.

Pelajar-pelajar lain senyap. Bunyi cengkerik bermain di runut bunyi. Lama juga cengkerik berbunyi.

Pensyarah memandang kepada aku semula. Aku tersengih.

"Okay la. What do you want to say?"


LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Tuan Pengarah Dean Sham
Postsecret Bahasa Melayu


................
BUKAN CERAMAH POLITIK
Topik : Penulis dan Blog - Trend Masa Kini
Panel : 1. Nisah Haron 2. Jiwarasa
22 Mac 2008 (Sabtu), 9.00 pagi,
Dewan Seminar, Aras 2, Menara Dewan Bahasa dan Pustaka, KL.

Selasa, Mac 18, 2008

HANYA DI RADIO

Lampu trafik merah. Aku tekan brek. Kemudian aku menyanyikan lagu keroncong Bengawan Solo bagi membuang bosan menunggu lampu untuk hijau.

Bengawan Solo
Riwayatmu ini
Sedari dulu jadi...
Perhatian insani

"Bang! Buka radio bang," kata gadis manis.

Apabila aku mula menyanyi sahaja, mesti penumpang mahukan radio. Tidak hormat langsung pada bakat dan kesungguhan aku.

"Radio rosak. Masuk virus kot. Tak pun kerasukan," kata aku.

Dia memuncung. Boleh sidai baju atas muncungnya. Barangkali. Seeloknya aku kucup sahaja muncung itu tetapi malu ah dengan penumpang-penumpang bas Transit Link yang berhenti di sebelah kereta aku. Justeru, aku tidak buat perkara yang seeloknya itu.

"Tak percaya? Dengar ni," aku tekan punat menghidupkan radio kereta.

Bunyi radio meloncat-loncat dari stesen ke stesen. Tidak mahu duduk diam.


94.6 Lite FM

To all the girls I've loved before
Who travelled in and out my door (Willie Nelson)

88.9 BBC

...Chinese Premier Wen Jiabao says exiled Tibetan leader, the Dalai Lama, organised recent unrest in Lhasa...

90.1 Hot FM

Kamu ketahuan pacaran lagi
Dengan dirinya, teman baikku (Matta)

87.8 ERA

Kini anda boleh mengetahui lokasi Skuad ERA Avanza ... (Iklan. Biasa la ERA.)

"Ya lah bang. Saya percaya," kata dia mengaku kalah. Dia tekan punat mematikan radio.

Aku tersenyum dan berdendang semula.

Musim kemarau, tak seberapa airmu ...
Di musim hujan air meluap sampai jauh...

Isnin, Mac 17, 2008

MEMOTONG KEK

"Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely. Great men are almost always bad men," - John Emerich Edward Dalberg Acton, (1834–1902)

Aku rakyat non-partisan. Sesiapa perjuangkan aku maka itulah yang aku suka.

Aku suka keadaan keputusan Pilihanraya 2008 kerana tiada kuasa yang mutlak. Semua parti mesti membodek rakyat. Semua parti mesti memastikan yang terbaik untuk rakyat sebab yang memotong kek untuk dibahagi-bahagikan adalah rakyat. Dan kali ini rakyat memotongnya dengan baik.

Memetik kata V dari filem V for Vendetta, "People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

Rabu, Mac 12, 2008

ISI DOMPET



Jarang aku kena tag. Orang takut mahu tag aku. Takut kena gigit.

Rekrut baru Soljah, Si Pipiyapong Hilang Punca, tag aku. Berani betul dia tag aku. Tidak sayang tangan la tu. Aku gigit terus kudung nanti. Ketuk dram sebelah tangan je lepas ni.

Apa pun, nak jadi Soljah mesti berani. Aku kena layan juga budak Pipi ni. Dia sudah tunjuk berani. Mahu bagi pingat Hang Tuah, tidak mampu la pula. Layankan sahaja.

Aku bawa keluar dompet aku. Bonia. Awek aku bagi. Masa dia bagi tidak ada duit dalam dompet ini. Aku mengeluh. Aku syak dia beli dompet ini dengan duit aku juga.

Tag: Apa ada dalam dompet anda? (Memang soalan kepoh jaga tepi kain orang la ni)

1. RM22.45 sahaja. Semalam ada ratus-ratus tetapi aku sudah bagi awek buat dia joli-joli beli kasut atau coli (aku pilih perkataan coli sebab rhyme dengan joli). Kertas-kertas yang ada gambar sultan inilah tangkal mengorat yang dikatakan oleh Pipi.

2. Kad Diskaun Badan Bookstore dan Popular. Aku belum jadi ahli MPH.

3. Lesen memandu terkini. Dua keping lesen memandu yang dah mati. Kenapa aku simpan sampah ini? Entah.

4. Kad nama: Tauke Ujanailmu.com.my, jurnalis majalah Nur (Karangkraf), pensyarah UTM dan Corporate Affair BMW. Kata orang tua, dari kad nama yang seseorang itu simpan dalam dompet ketahuanlah peribadi seseorang. Chewahh! Aku la orang tua yang berkata-kata itu.

5. Gambar awek. Cun. Kalau tidak cun, bukan awek aku la.

6. Secebis kertas dengan semua nombor akaun simpanan, akaun semasa dan akaun hutang. Aku takut lupa nombor-nombor ini. Aku juga letak tandatangan atas kertas yang sama, takut lupa rupa tandatangan aku. Nanti tidak percaya kerani bank kepada aku kerana tandatangan berubah-ubah. Maklumlah orang kreatif.

7. Resit ATM. Keluar duit RM1K. Biasalah. Orang berada belanja awek. Kalian tidak biasa? Aku tahu kalian bukan orang berada.

8. Resit mesin deposit tunai. Bayar hutang kereta.

9. Dua keping resit beli buku. Resit pertama, Popular bookstore RM151.30. Mahalnya buku. Aku baru sempat baca kulit depan sahaja. Sebenarnya aku beli buku untuk hias rak aku agar aku kelihatan pandai di mata pelawat. Keji. Resit berikutnya, Badan Cermelang bookstore. Tajuk: Studi Ilmu-ilmu Quran. Rm31.50. Ishhh... macamana resit ini boleh masuk dompet aku? Misteri. Ada isyarat dari langit ni.

10. Simkad nombor rahsia. Aku guna nombor ini bila mahu buat peras ugut atau panggilan-panggilan yang menyalahi undang-undang negara. Kalau engkau dapat SMS, "sunyi, hubungi saya." Mungkin itu dari aku.

11. Kepingan kad sim 3G maxis nombor sekarang. Ada tercatat nombor PUK*. Penting ni. Aku malas mahu hafal nombor. Apa ke jadah PUK* pun ada nombor?

12. Kad Mesra Petronas. Entah bila mahu kena Supercar. Petronas dah kaya raya makan duit aku. Nanti bila kena, lelaki-lelaki muda akan nyanyi lagu Jamal Abdillah:


"teman baru mu lulusan luar negeri,
berkereta sana-sini,
diri ku tak kau hiraukan,
mudahnya kau lupa pada janji."


13. Habuk warna kelabu. 5 mg.

14. ATM Bumiputra Bank. Masih laku walaupun tidak ada logo CIMB.

15. MyKad. Alamat rumah lama. Kalau hilang, orang mahu pulang mesti sesat ke rumah lama.

16. Kad diskaun kedai alat tulis Rainbow.

17. Kain lap cermin mata. Digunakan bila nampak awek jogging kat padang dan untuk membaca skrin elektronik waktu-waktu solat di masjid.

18. Dawai hitam sejengkal. Dawai ikat kabel ni. Kenapa aku simpan dawai ni dalam dompet. Misteri betul.

19. Resit pengajian. Bukti aku sudah bayar universiti.

18. Resit cermin mata Merlin.

19. Kad kredit. Master Card. Satu lagi tangkal mengorat.

Dan aku kena tag entri berantai ini kepada lima orang lagi. Kalau tidak jam aku akan mati dalam masa 24 jam. Oleh itu, aku tag orang yang selalu komen di blog ini. Aku tag awek-awek sahaja. Mereka ini semua mangsa tangkal Pengasih Dawai Kabel Hitam nan Sejengkal. Itu pasal mereka selalu datang blog ini.

1. http://atiqahnasir.blogspot.com/
2. http://princessliyana1706.blogspot.com/
3. http://miszazie.blogspot.com/
4. http://psittacula.wordpress.com/
5. http://madulebah.blogspot.com/

Aku tahu kalian baca blog ini, sila buat apa yang patut. Jawab soalan: Apa ada dalam dompet/purse/beg tangan. Jika tidak jawab, sumpahan entri berantai akan terjadi. Jam kalian akan mati dalam masa 24 jam.

Selasa, Mac 11, 2008

SAMSON

ENGKAU GEMUK NORKIAH

Aku sudah malu untuk kelihatan bersama engkau. Engkau tidak trendy seperti dulu. Malah, engkau terlalu gemuk untuk aku.

Rajuk mu semakin kerap. Aku bosan.

Padam kenangan manis kita. Padam gambar-gambar kita. Padam lagu-lagu kita. Padam sms-sms kita. Biar kosong memori engkau.

Aku mahu jual engkau kepada Cina untuk diperdagangkan.

Jodoh kita tidak panjang. Tata Norkiah.
.
.
.

Hi, Kay.
.......................


Lawatan sambil belajar
Dec, 2004. Saat aku bertemu Norkiah.

Isnin, Mac 10, 2008

PENGUNDI WANITA BUKAN MELAYU

Perempuan Cina itu mengaku kepada aku, "I pilih PAS."

Aku tanya, "Kenapa?"

"Negeri PAS tiada pusat hiburan."

"So?"

"Husband I balik rumah cepat. Spend masa dengan I lo."

Dia balik mengundi di kampungnya di Kedah. Pas menang di Kedah.

Rabu, Mac 05, 2008

PLATFORM 11

Ajan: Ramai awek dalam bas tu. Ada rombongan ratu cantik melawat Johor agaknya.

Rima: You duduk sebelah awek la?

Ajan: Doa tidak makbul. Yang duduk sebelah I bukan awek.

Rima: Kejinya you doa begitu.

Ajan: Apa pulak keji?! Bukan doa I yang tidak makbul. Tetapi doa awek-awek yang mahu duduk sebelah I yang tidak makbul. Ha! Ha! Ha!

Rima: Jahat.

Selasa, Mac 04, 2008

GOYANG

Mula-mula Jeslina nyanyi The Power of Love. Mobius cool. Boleh tahan juga suara Jeslina.

Kemudian Jeslina pilih Goyang Inul. Mobius mula pandang ke kiri dan pandang ke kanan. Malu. Nanti orang kata dia kencan dengan awek Indon. Bibik sendiri.
Para Penonton

Bapak-bapak, Ibu-ibu

Semuanya, Jangan Heran

Kalau Inul Sedang Goyang

Rada Panas Agak Seksi

Maafkanlah...

Tetapi Jeslina bawa lagu itu bagus sekali.
Semua Yang Ada Di Sini Goyang Yuu.k.. Ahh!

Mobius terasa ingin bangun dan goyang di situ juga. Dangdut pun dangdut la.

Lepas itu giliran Mobius pula nyanyi. Dia cari tekan-tekan dial mesin karaoke mencari lagu M. Daud Kilau.
OOohoiiiiiii hoi
Kalau dah mata bertentang mata
Hati didalam bagai nak
gila

Heiii……..

Isnin, Mac 03, 2008

AIR KEROH




"1 missed call," kata telefon aku yang sudah tidak trendy lagi itu.

Ini mesti dia. Dia mesti mahu bercakap dengan aku sebelum dia masuk kawasan kampung. Di sana, katanya, signal cuma satu bar. Line tidak jelas.

Aku hantar SMS.

"X bleh jwb. Td jmakasar kat RnR Air Keroh."

Dia balas SMS.

"Jimak kasar? U jimak kasar or lembut, jgn cerita dgn I."

Aku hantar SMS lagi.

"Solat jamak qasar la bodoh."

Dia balas.

"Mana I nak faham. Lain kali tulis la lengkap."

Orang lain semua faham. Dia sahaja yang tidak faham.

Aku balas balik SMS.

"SMS = SHORT messages sytem. Bodoh"

Dia tidak balas SMS aku lagi. Merajuk la tu agaknya.



LAWATAN SAMBIL BELAJAR
  1. Gambar hiasan oleh MangosteenSkin.
  2. Sol-jah masuk hutan.


p.s.
Jawapan kuiz nanti dulu ya.

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin