Selasa, Mac 31, 2009

KAU BAGAIKAN UDARA


Ajan: Awak bagaikan udara...

Rima: Tanpa saya awak tak boleh hidup?

Ajan: Tak. Awak ada, tapi saya tak nampak.

Rima: Jahat!

.............
Nukilan Penulis Tamu: Mat Jan Jongkang Jongket


LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Siri Ajan dan Rima

Sabtu, Mac 28, 2009

KEKASIH BARU

 

 Dalam hadis, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
"Empat perkara yang membawa kebahagiaan kepada manusia, iaitu (memiliki) perempuan (isteri) yang solehah, rumah yang bagus (luas), jiran yang baik, dan kenderaan yang bagus." (Hadis riwayat Ibnu Hibban).

Jumaat, Mac 27, 2009

MANUSIA SEMAKIN MALAS

Pukul 10 malam. Tok berjaya rampas remote control. Sorok dalam baju. Hi! Hi! Sekarang semua kena tengok apa yang Tok mahu tengok. 5 minit kemudian Tok tertidur depan TV.

Paginya mereka menyumpah-nyumpah terpaksa layan cerita Tok.

Selasa, Mac 24, 2009

DOA MUSTAJAB

Doa aku semakin mustajab. Mungkin aku akan menjadi wali tidak lama lagi.

Aku selalu kata aku mahukan sebuah motorsikal. Orang kata, kata-kata itu doa. Dengan tidak semena-mena, anak saudara aku yang duduk asrama di Melaka menang satu pertandingan yang hadiahnya sebuah motor Modenas. Tetapi, dia tidak pandai tunggang motor. Kalau dia tidak duduk asrama, boleh juga dia belajar menunggang.

Mahu dijadikan cerita, ayah dan ibu dia juga tidak ada lesen motor. Dan menjadi rahmat dalam penyamaran, kawasan flat tempat mereka tinggal selalu berlaku kecurian motor. Mmm... tiada hadiah untuk meneka, di mana motor baru itu ditempatkan. Bolehlah bila ada masa lapang, petang-petang, awek cun yang mengorat aku membonceng dan kami makan angin keliling kampung. Tekan brek. Tekan brek. Tekan brek. Amacam? Rimautik tak?

Aku kata dengan dia, doa aku semakin mustajab. Mungkin aku menjadi wali tidak lama lagi. Dan dia jawab, "Tidak mustahil sangat. You jadi wali kepada anak perempuan kita." Kemudian dia cubit aku. Tidak sakit tetapi aku kata, "Aduh."


LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Like Deco: The maker of Lucky Star Lantern

Ahad, Mac 22, 2009

BOLA CAT



Antara permainan yang dilabel sebagai extreme games adalah Paintball. Sebenarnya tidaklah extreme sangat. Main basketball atau bolasepak lebih senang cedera berbanding main paintball.

Yang extreme tentang paintball cuma bayaran mahalnya. RM50 untuk 200 biji peluru. Main dalam satu jam. Kalau layan wayang, lima cerita boleh tonton tu.

Hafiz main buat pertama kali. Dia tanya aku, sakit ke kalau kena tembak. Aku kata tak sakit. Setakat lebam-lebam macam love bite je. Yang sakitnya kepada yang kena tembak adalah masa dengar sesi cakap besar sambil gelak jin berlagak nak mampus oleh penembak-penembak selepas game habis. Biasalah.

Sabtu, Mac 21, 2009

SEMANGAT SEORANG PELAJAR

10 malam. Semangat gila nak mentelah tetapi gangguan bunyi TV buat Tok tidak fokus. Elok tidur je dulu. Maka, Tok set penggera di telefon untuk kejutkan Tok jam 1 pagi. Zzzz.

1 pagi. Penggera menjerit. Tok tekan snooze.
2 pagi. Peggera menjerit. Tok tekan snooze.
3 pagi. Penggera menjerit. Tok tekan snooze.
.
.
6 pagi. Penggera menjerit. Tok ambil wuduk. Solat. Lepas Subuh rasa ngantuk lagi. Tidur tak lena. Macam ada gangguan setiap satu jam. Tidur semula.

Terjaga jam 10pagi kerana bunyi Ultraman Ace tengah lawan raksasa di TV.

Jumaat, Mac 20, 2009

SENI ATAS KAYU KERAS

Ini mungkin ulangan tetapi hidup ini memang begitu. Satu kitaran kejam. Aku pun hantar sms rungutan kepada kawan aku di KEKWA.

Tok: [Tok nak komplen.]
Dia: [Sila komplen guna saluran yang betul.]

Ada satu kaunter penyambut tetamu di kompleks kraf. Di dalamnya ada dua awek kedekut senyum. Harap kosmetik je tebal tapi muka macam cuka. Muka garang begini seeloknya jadi sekuriti je.

Tok: [Nanti baca blog Tok. Saluran komplen ceria anda.]
Dia: [Ha ha ha ha!]


AGENDA HUJUNG MINGGU ANDA

Teater Muzikal Sirah Junjungan
Tarikh: 09 Mac 2009 - 22 Mac 2009
Tempat: Panggung Sari, Istana Budaya

Promosi Hari Kraf Kebangsaan 2009
(Kecuali dua orang, penyambut tetamu lain semua peramah)
Tarikh: 19 Mac 2009 - 30 Mac 2009
Tempat: Kompleks Kraf Kuala Lumpur, Jalan Conlay

Rabu, Mac 18, 2009

PANGGILAN

Anak murid aku tanya, "Tok apa khabar?"

Aku jawab, "Sihat. Sihat orang tua. Batuk-batuk. Sakit-sakit sendi. Biasalah tu. Kubur bagi missed call la tu."

Dia jawab, ""Owh, really? Kena bertahan la ye. Baru missed call, belum call 3G lagi. He He."

Selasa, Mac 17, 2009

MITOS BAHASA

Katanya, jika engkau pandai Bahasa Inggeris, engkau boleh menguasai sains dan matematik yang bisa memacu negara ke arah negara maju.

Hidup aku sudah hampir ke penghujung. Markah IELTS (International English Language Testing System) aku menunjukkan aku ini "near native." Masih aku belum berjumpa masa untuk guna dy/dx dalam kehidupan.

Ahad, Mac 15, 2009

BOMOH TOLAK HUJAN KE MANA?

Miki tidak tahan lagi. Dia penat basuh rumah setiap kali banjir. Dia sudah beli satu unit rumah jenis pangsapuri. Ada kolam renang saiz olimpik.

"Kalau kau nak berenang datang la ke rumah," katanya. "Kalau hujan, datang ke rumah lama, dan kalau tak hujan, datang rumah baru. Hi! Hi! Hi!"

Miki tidak tahan lagi. Dia penat basuh rumah setiap kali banjir. Dia sudah beli satu unit rumah jenis pangsapuri. Ada kolam renang saiz olimpik.

Jumaat, Mac 13, 2009

PEREMPUAN LEBIH TELITI

4 Lelaki naik teksi:
Penumpang depan akan bayar tambang. Penumpang lain akan tawar untuk bayar balik tetapi penumpang depan akan kata, "Tak payah la. Sikit je."

4 Perempuan naik teksi:
Penumpang depan bayar tambang. Kemudian dia akan tuntut dari penumpang lain bahagian mereka. Penumpang lain korek beg tangan cari siling bagi memastikan tambang yang tepat mengikut kaedah pembahagian tambang kepada empat yang telah dicongak guna PPSMI. Jangan sampai terlebih bayar.

...........

RENUNGAN JUMAAT (pilot episod)


Orang selalu beri amaran kepada aku agar tidak bermain dengan api atau jangan berumah di tepi pantai kalau takut dilambung ombak.

Khamis, Mac 12, 2009

AKU HANYA KAWAN KETAWA

Dulu, masa dajah empat, secara default budak depan dan belakang rumah engkau, dan sebelah kiri dan kanan rumah engkau adalah kawan engkau. Malah satu taman, satu flat, satu sekolah dan satu kampung kawan engkau. Bukan sahaja senang buat team bola, buat liga pun boleh. Punya la erat persahabatan, pagi gaduh pasal terup, petang dah boleh tangkap ikan sama-sama dalam parit.

Bila usia dah meningkat, mahu cari kawan bukan main punya susah. Mahu berkawan pun ada bersyarat. Kalau gaduh apatah lagi, dendam kesumat berabad simpan dalam dada.

Cuba engkau bilang kawan engkau masa darjah empat dengan kawan engkau sekarang. Macam langit dan bumi beza jumlahnya. Sekarang, semua orang engkau curiga. Nak main solitaire pun tak ada regu.

Selasa, Mac 10, 2009

FAJAR SELUAS ANGKASA

Walaupun dia di antara blogger Melayu yang terawal di Malaysia, ramai di antara kamu tidak kenal Fajar. Dulu, dulu sangat-sangat, aku tinggalkan komen gurauan dalam blog dia, "jiwang betul blog engkau ni." Ayat-ayat dia memang ayat pelembut hati bertentangan dengan aku yang mengeraskan hati.

Tapi. Pagi ini air mata aku mengalir membaca entrinya bertarikh 09.03.09, Untuk Kali Terakhir. Dia ertikan kasih sayang itu dalam patah-patah perkataan yang menyelubung satu peristiwa tentang hidup dan mati. Buat aku insaf.

Lawatan Sambil Belajar
Fajar Seluas Angkasa

Sabtu, Mac 07, 2009

TO KNOW ME IS TO LOVE ME

Foto adik beradik Tok Rimau + mon-mons. Yang rambut panjang tu Yem. Tok tak kisah. Biar la dia simpan rambut tu sebelum kepala dia jadi macam abang-abang dia. ha ha ha.

Jumaat, Mac 06, 2009

5 KENCAN FANTASI

Gwe sedang kangen sama seseorang, oleh itu gwe ingin memulakan satu meme. Bukan Memey. Itu Norman yang punya. Jangan gawat. Sebut betul-betul, meme.

Bila lu kepingin kencan sahaja, bawa dia ke bioskop atau makan di restoran. Klise amat dong ah. Apa ngak ada kencan yang seru lagi dari itu? Nah. Ini gwe senaraikan 5 kencan fantasi yang ngetop pilihan gwe.

1. Main layang-layang dari kertas surat khabar di atas bukit yang berpadang.
2. Hanyut di kali dalam pelampung bersaiz tayar lori dari darat ke baruh.
3. Bekelah di pulau kecil tanpa penghuni dari matahari naik hingga ke petang.
4. Petualangan fotografi dengan Keretapi Tanah Melayu: Johor-Kelantan-Johor.
5. Duduk di stesen bas sambil mengossip orang lalu lalang (fantasi murahan).

Romantik ngak? Jangan tiru dong. Lu bikin sendiri. Apa dong kencan fantasi lu?

Gwe tag meme ni kepada semua warga Universiti Selatan dan ahli Geng Jurnal. Termasuk la kepada kamu, sayang. Madu dan racun gwe.

Khamis, Mac 05, 2009

SEBELAH MASJID BELAKANG MINI MARKET

Pulang dari kerja, aku dapati ada lebih kurang 20 cina berkumpul depan rumah aku. Muka masing-masing ketat macam tidak puas hati mula nak berentap. Aku turun kereta dan berkata, "Apa hal?"

Mereka tidak endahkan aku. Jiran sebelah aku, yang aku selalu lupa nama dia, sedang ditenangkan oleh seorang lain. Aku tidak tahu nama dia kerana aku panggil dia dengan nama universal untuk Cina, Tauke. Tauke itu bertekak dengan seorang apek dalam bahasa Cina. Bahasa mandarin ke atau kantonis ke, aku pun tidak tahu beza. Jiran-jiran Cina lain cuma berdiri tengok. Cuma kadang-kadang tangan tauke menunjuk kepada aku. Nampaknya, secara tidak langsung aku terlibat dalam pergaduhan itu.

Tiba-tiba tauke bercakap dengan aku. Dia pun tidak tahu nama aku. Dia panggil aku dengan nama universal seorang Melayu.

"Encik, betul tak dia ada bawa anjing dia datang gate?"

"Ada. Beberapa kali," jawab aku.

Memang apek tu kalau bawa anjing dia jalan-jalan makan angin, mesti nak berhenti depan pagar jiran sebelah aku. Anjing jantan kalau bertemu anjing jantan lain yang tidak dikenali, mereka akan buat perangai. Macam anjing dengan anjing. Menyalak-nyalak. Aku nak tidur pun tidak senang.

"Ya CCTV pun ada rakam. Dia mahu anjing dia gaduh-gaduh sama anjing saya," tegas tauke.

Rupanya anjing tauke dah mark apek yang selalu acah dia bila dia dalam pagar. Sabit la, bila lepas dari pagar dan nampak orang tu, terus dia gigit. Apek itu pun pukul anjing itu sampai patah kaki. Itu yang jadi gaduh jiran sama jiran.

"Okay la Soli," kata yang tertuduh. Yang ini aku faham sebab macam bunyi orang putih.

Rupanya tadi dia tidak mengaku salah. Bila aku sudah jadi saksi, dia tidak dapat elak lagi. Terus dia minta maaf. Kemudian, mereka pun bersurai. Tetapi muka masing-masing masih ketat macam urusan tidak selesai. Tingallah aku dengan tauke.

"Wa malu la. Wa duduk lama kat sini tak pernah gaduh, sekarang sudah gaduh. Mahu bawak gengster lagi. Wa tak mau la bawak gengster, kawan wa lagi banyak. Mesti dia kalah punya. Kalau nak gaduh juga, one on one la." Masih tidak puas hati walaupun dia sudah maafkan apek tu.

Kemudian tauke tepuk bahu aku, "Jiran-jiran lain semua tak mahu jadi saksi. Thank you la lu ada cakap tadi. Baru semua percaya sama wa. Dia pun ngaku salah."

Aku tiba-tiba teringat wayang, Young and Dangerous. Part 1 sampai Part 4. Alamak. Apa kes yang aku sudah libatkan diri ini?! Plot makin menebal.

Rabu, Mac 04, 2009

NOMBOR 5 PERSIARAN SATU

Aku, kalau ke Kuala Lumpur, jarang sangat melawat adik-adik aku. Mereka sibuk dan aku pun sibuk.

Yem kemalangan sekitar 4 pagi. Dia tidak sedar bila dia kemalangan dan bagaimana dia ke hospital. Doktor scan dia dan sahkan dia boleh keluar sekitar 9 pagi. Yem berkaki ayam, jeans dan bersinglet sahaja. Mukanya lebam. Badannya bercalar. Dia tidak boleh angkat tangan kiri. Dia tidak boleh diajak berbual sangat sebab kesan ubat masih kuat. Aku dan Unos ambil dia di Hospital Kuala Lumpur dan bayar kos rawatan. Aku telefon polis untuk tahu sama ada motor Yem ada di balai atau tidak. Tidak ada. Kami susur jalan pulang Yem dari tempat kerja ke rumahnya. Jumpa motor dia di kawasan Sentul. Kemudian, kami hantar Yem ke rumah Alang di Damansara. Alang boleh bagi rawatan selanjutnya. Mak, abah dan Ipah menyusul dari Johor. Selepas kerja, Hadi pun sampai rumah Alang malam itu.

Kami adik beradik berkumpul. Kami kutuk-kutuk Yem. Perlu ada orang hampir mati baru kami berhenti sibuk.

Isnin, Mac 02, 2009

SEKS DAN KESIHATAN

Deja Vu. Aku syak soalan panas dalam ruang soal jawab Seks dalam majalah-majalah ditulis sendiri oleh sidang pengarang. Kemudian, pengarang akan mengarang jawapan yang berbentuk ceramah.

"Saya berumur 17 tahun. Saya mempunyai seorang teman lelaki. Kami kerap mengadakan hubungan seks. Seks oral (Seks Lisan?) sahaja. Bla. Bla. Bla. Adakah saya akan hamil? Adakah saya berdosa?" (Ruang Seks dan Kesihatan. Majalah Remaja)

Dulu Sarahmon baca Bintang Kecil. Tetapi sekarang dia sudah 12 tahun. Dia minta belikan majalah Remaja. Maka, aku pun ke kedai majalah. Aku belek majalah itu dan bayar.

Sebelum sampai rumah, aku koyak, renyuk dan buang laman Seks dan Kesihatan. Adakah aku berdosa?

IKLAN
Tiket Jason Mraz. 4th March 2009. 8 Malam. Stadium Negara. Harga RM 65 sahaja. Sesiapa yang berminat, sila hubungi saya di fadzdiela85.gmail.com (Tuan punya X boleh pergi).

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin