Khamis, Disember 31, 2009

SLAPSTICK

Pada malam berinai, Zura tertidur dengan inai penuh di jari. Malam itu, seekor nyamuk dahaga singgah di hidungnya sedang dia bermimpi tentang pelamin dan persandingan. Dalam separuh sedar Zura menepuk nyamuk itu.

Pagi esoknya, seisi rumah mengejek Zura sebagai pengantin hidung belang. Terkial-kial Zura mencari minyak tanah nak hilangkan jingga inai di hidungnya.

Rabu, Disember 30, 2009

IKUT HATI, MATI

Kalau aku ikutkan rasa hati ini, ingin sahaja aku menurut kata hati.

Selasa, Disember 29, 2009

SPACE GAMBUS EXPERIMENT


Pyan Habib bertegas, "Gua persembahkan pemuda harapan bangsa untuk lu orang!"

Baru-baru ni, agensi modeling Kulgai Model Agency menerima tempahan untuk cari model pakaian butik Space Gambus Experiment. Dan cerita ini tergantung di sini. Sila rujuk foto di atas untuk cerita sepenuhnya. (Foto oleh Haneem)

Untuk mereka yang mahu kelainan dalam muzik, sila lawat Space Gambus Experiment. Download sample MP3 di SINI.

p.s.
Buy limited edition standard Space Gambus Experiment CD with special design booklet only for RM20. For every purchase, RM5 will be donate to Tabung Amirul Fakir (TAF). Place your order now by email to kamalsabran@gmail.com.

Selasa, Disember 22, 2009

NINJA BUNNIES


Aku tengah buat konsep untuk muzik video sebuah band metal. Naratif video itu bermula dengan seorang guru silat memberi anugerah kain pengikat kepala bergelar Mata Masa kepada Sang Kerambit. Sesiapa yang memakai mata masa akan dapat melihat bagaimana sesorang itu mati. Ini membuat Bongkok, Abang Bongkok dan murid-murid lain (Ninja Bunnies) cemburu lantas mereka merusuh lalu membunuh Tok Guru. Sebenarnya Tok Guru tahu dia akan mati dibunuh oleh Sang Bongkok. Itu pasal dia bagi kain Mata Masa tu kepada Sang Kerambit. Nak jadikan cerita, awalnya Sang Kerambit menang pergaduhan dan membuat dia jadi tidak yakin akan kebenaran Mata Masa yang meramal kematiannya. Pun begitu, Bongkok mengelat dan berjaya memerangkap Sang Kerambit. Sebelum mati, Sang Kerambit berkata, "Bongkok, kau akan mati dibunuh oleh abang kau sendiri dan..." Bongkok pun bacok kepala Sang Kerambit dengan tukul besi. Kemudian dia menjeling abangnya. Tamat.

Ahad, Disember 20, 2009

TOPI BANDIT


Potret gua dengan topi bandit dirakam oleh Bakri. Potret Bakri terbaik, ada gaya, gua cakap lu. Ikut ramalan gua, suatu hari nanti Bak akan tangkap foto-foto selebriti dan tokoh sahaja. Masa tu orang kaya raya sahaja mampu upah dia. Baik lu upah Bak sekarang sementara lu mampu lagi. Lawat: Bakri Hafiz Hisham Fotoblogging 

Juga, sementara gua masih murah lagi ini, baik lu orang upah gua jadi model.

Isnin, Disember 14, 2009

CAK


Mula-mula sekali nak ucap Selamat Pengantin Baru kepada Rizal dan Zura. Majlis berlangsung di Parit Resik, Semerah. Daerah yang asing bagi aku.

Aku diamanahkan sebagai videographer. Aku memandu untuk sampai ke majlis nikah yang dijadualkan selepas Isyak. Aku ingatkan Semerah berada di kawasan Batu Pahat. Sudah hampir sempadan Batu Pahat-Muar, tidak ada tanda-tanda lokasi bernama Semerah. Aku berhenti di papan tanda Sungai Nibong Baruh dan buat panggilan kepada tuan rumah. Depan lagi katanya.

(Ada sebab kenapa aku ditakdirkan berhenti di papan tanda Sungai Nibong Baruh.)

Hari semakin gelap. Mercu-mercu tanda yang terdapat dalam peta tertera atas kad jemputan tidak kelihatan juga. Maka, aku berhenti dahulu untuk Maghrib di sebuah surau.
"Tumpang tanya bang, di mana simpang ke Parit Resik."
"Tu. Depan tu je. Kat lampu kuning tu."
Nasib baik la aku pilih surau ini untuk berhenti. Patutlah aku ditakdirkan singgah di sini.

Aku mula menyusur masuk jalan kampung menuju destinasi. Jalan semakin gelap dan sempit. Tiada lampu jalan. Di hujung jalan aku nampak papan tanda Semerah Darat. Tersasar lagi ni. Aku buat panggilan lagi. Patah balik, dah telepas katanya.

(Ada sebab kenapa aku ditakdirkan sampai ke Semerah Darat.)

Aku patah balik. Akhirnya sampai juga ke destinasi. Sampai saing-saing dengan Tok Kadi. Macam berjanji la pulak.

Keesokan harinya. Aku ke Parit Resik lagi untuk majlis persandingan pula. Kali ini aku menumpang Bak, jurufoto majlis. Ada kawan bersembang. Tidaklah mengantuk diperjalanan.

Borak punya borak, terlepas simpang masuk Air Hitam-Batu Pahat. Sedar-sedar dah sampai Yong Peng. Nak patah balik, jauh. Lantas, kami buat keputusan untuk ikut jalan alternatif Yong Peng-Parit Sulong untuk ke Parit Resik.

Dipertengahan perjalanan ternampak papan tanda Sungai Nibong Darat. Pasti jalan pintas ni. Kami susuri jalan Sungai Nibong Darat. Terjumpa pula Semerah Darat. Boleh tembus ke sini rupanya. Oleh kerana aku sudah terlajak ke Semerah Darat malam tadi, dengan mudahnya kami menuju ke destinasi seperti yang dirancang.

Tiada kebetulan. Takdir-takdir semalam berlaku kerana Tuhan nak tunjuk aku jalan pintas untuk ke destinasi dari arah yang berlainan. Itu yang nyata di mata. Sebab-sebab lain, hanya Tuhan yang maha mengetahui. Wallahuaalam.

Ahad, Disember 13, 2009

TAK PEDULI


Bagi membasmi budaya rempit, kumpulan punk indie Young And Dangerous memperkenalkan sukan alternatif tidak bermotor, Formula 3 Shopping Cart Racing. Pun begitu, mereka ditahan pihak berkuasa pukul 2 pagi kerana memandu troli tayar gelong. Polis pesan, "Nak rembat troli pun rembat la yang ada sport rim."




p.s.
Foto produksi pembikinan muzik video Tak Peduli dendangan Young and Dangerous oleh kumpulan produksi video Old and Dangerous.

Selasa, Disember 08, 2009

BONGO



Kau boleh lihat orang cacat penglihatan bermain muzik di tepi jalan. Mereka ada bakat bermain muzik. Ada yang main gitar dan ada yang main keyboard.

"Senang main ni. Aku tengok orang buta tepi jalan selamba je main," komen aku.

Baru-baru ini Sindiket Sol-jah beli aset baharu. Bongo. Tetapi semua ahli Sindiket hanya tengok sahaja alat muzik itu. Lantas, aku capai bongo dan kepit celah kelengkang. Aku pun pejam mata macam orang buta, dan mula mengendang bongo. Aku dendang lagu Masih Jelas yang dipopularkan oleh Hafiz AF. Alaa... budak gempal rambut kerinting tu.

Dang, dang, dang, dung, dung, dung, dang, dang, dang.

"Amacam?" tanya aku.

"Kau main bongo memang macam orang kurang upaya. Tapi bukan macam orang buta. Lebih macam orang pekak," komen Naga.

"Cheh!"


p.s.
Pres Ban, band baru Pipi, Vovin dan seorang kawan berambut panjang, merekrut pemain Bongo dari Dewangga Sakti untuk menyelamatkan persembahan.

Jumaat, Disember 04, 2009

HAMPIR MASUK MUKA DEPAN METRO


Gua jumpa grafik ni kat Internet. Siapa tahu baca jawi, tolong bacakan.

Masa Zack call gua, gua tengah lipat kain. Dua bakul dobi banyaknya.
Zack: Bro, kitaorang memerlukan support untuk dokumenkan event 18 haribulan ni. Tok boleh bantu dari segi video?

TokR: Apa berlaku 18 ni? Takde jemputan FB event pun? Cerita la sikit.

Zack: Event di The Roost. Nanti kitaorang akan post kat FB event. Now tengah pre pro. Siap semua flyers akan kitaorang sebarkan. So nak tolong untuk video tak?

TokR: Tok amik video tapi amik sikit-sikit je kot. Tak whole event. Tok nak duduk enjoy the show.

Zack: Orait. Thanks. Nanti biar gua edit video tu. Apa-apa pertolongan kitaorang ucapkan terima kasih sangat-sangat. Nanti kitaorang update lagi.

Satu hari kemudian Zack call lagi. Masa Zack call gua tengah kemas katil, tarik cadar kasik tegang.
Zack: 18 haribulan kensel! Awal Muharram. Will update balik for a new date. Kenapa Tok tak advise kitaorang pasal tarikh tu Awal Muharram? Ke Tok pun tak tau?! Hmmm.

TokR: Tok ingat 18 haribulan tu konsert nasyid sempena Awal Muharram di The Roost. Lu pun cerita tak terang. Tok pun on la.

......
18 Disember 2009 = 1 Muharram1431. Selamat berhijrah ke qada' dan qadar yang lain.

Rabu, Disember 02, 2009


Foto ni ehsan Rozinor. Jangan tanya kenapa ada dua kaler kat gambar ni. Rozinor master filmmaker. Entah filter apa dia guna kat kamera henpon dia, gua pun tak tau. Ini gambar talkshow RUAS (Ruang Seni) di Pasir Gudang tempoh hari. Sebelah kanan sekali tu, tak lain tak bukan, juruacara anda. Kalau tak kenal, memang nak kena jotos. Yang tengah adalah Syed Syahrul, editor zine Sireh dan Cengkeh terpilih. Syed kawan lama gua.

Yang tembam dan botak sebelah kiri tu adalah Jimbo. Namanya harum sampai ke Jakarta. Legenda ni. Nak tahu legenda tak legenda, dia berlakon dalam filem Jepun yang sudah tayang kat German. Respek tak?Tapi ramai orang tak pernah jumpa dia. Macam Puteri Gunung Ledang. Orang sebut-sebut nama, sampai masuk Metro, tapi tak ramai pernah jumpa. Jimbo ni frontman band Hellexist. Entah metal, entah grunge, entah punk- gua pun tak tau. Tak pernah dengar. Kalau translate ke bahasa Melayu bunyinya Neraka Wujud. Itu dah termasuk rukun iman. Percaya kepada Syurga dan Neraka. Entah-entah group Nasyid.

Dengan reputasi hardcore gig organizer, dia memang legenda. Pun begitu, bila jumpa gua, dia rendah diri. Low profile gila. Tak hisap rokok orangnya. Minum arak apa tah lagi. Cakap lemah lembut. Buat lawak selalu. Kalau masuk Raja Lawak, pasti gua vote. Apa pun sebenarnya ini entri terimakasih kat dia kerana taja ruang kat studio fotografi Pohon Minda untuk program RUAS. Untuk berkenalan dengan Jimbo, sila ke blog ULUTIRAM dan jangan lupa hantar gambar pasport dua keping.

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin