Rabu, Februari 23, 2011

LARI DARI RUMAH



Semalam Afimon nak lari dari rumah.

Sebelum itu, dia ada masuk ke dapur dan buka peti ais. Dia susun atur telur dalam rak peti ais.

Sarahmon sedang sedang basuh pinggan. Minah cun yang ngorat aku sedang masak.

Minah cun yang ngorat aku nampak Afimon main telur. Dia marahkan Afimon kerana risaukan telur itu pecah. Afimon merajuk dan pergi ke ruang tamu.

Selepas 10 minit, tidak ada orang memujuk dia, Afimon datang semula ke dapur lagi dan dia buat pengumuman, "Tak ada orang sayang Afi. Afi nak lari dari rumah."

"Pergi bungkus baju," Sarahmon menyambut. "Jumpa siput babi pun takut, nak lari rumah konon."

Afimon hentak-hentak kaki berkawad ke ruang tamu dengan muka mencebek. Dan duduk di sofa.

Lima minit kemudian, minah cun yang mengorat aku pun siap masak. Dia dapatkan Afimon di sofa dan peluk kuat-kuat. Afimon senyum semula.

Rabu, Februari 16, 2011

SELUAR BERLUBANG


Gua memandang cermin. Pusing kiri sikit. Pusing kanan sikit. Gua bersiap kemas untuk ke pejabat. Afimon memerhatikan sahaja dari belakang. Dia pakai baju Ben 10 dan jeans. Di belakangnya ada beg Ultraman.

"Seluar papa berlubang."

Gua toleh ke belakang melihat punggung mencari lubang, "Tak ada pun lubang."

"Kalau seluar tak lubang, macam mana nak masuk kaki. Hi hi hi!"

Ceh! Apa la yang diajar di taska sehingga Afimon buat lawak poyo begini. Ke memang dah dalam genetik?

TARIKH LAHIR

Rabu 4 Jamadilakhir 1388 Hijrah

FENOMENA ART FEST JOHOR BAHRU - Calling for entries



  1. Penyertaan SHORT FILM harus diemail ke kkontemporari@yahoo.com selewat-lewatnya 20 FEBRUARI 2011 ( wajib hantar detail sebelum submit DVD, pihak FENOMENA akan menghubungi anda jika SHORT FILM anda terpilih)
  2. Hantar SHORT FILM (beserta tajuk filem) dalam bentuk DVD ke alamat berikut:
    L32-106A,KOLEJ TUN HUSSEIN ONN,
    UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA
    81310 SKUDAI, JOHOR BAHRU
    Detail penyertaan SHORT FILM (yang perlu dihantar melalui email)contact person
    -email | tajuk short film | deskripsi short film | -length of short film (tidak lebih dari 15minit) 
  3. Details: Fenomena Art Fest
     
-

Jumaat, Februari 11, 2011

TUKAR BAJU STOP MOTION (EXPERIMENTAL VIDEO)



Director/ DOP : Tok Rimau
Talent: Sabrinamon
Apps Setting: Small size, Lo quality, 1 Sec interval, Onion skin on, Grid on, Vintage Green Style.
Music: Aftuhnoonz by Ohmega Watts, Album Wax Reform
Edited with STOPMOTION RECORDER Version: 1.2.1
* Price: $0.99
* Seller: graf © 2010 bitween
* Requirements: Compatible with iPhone and iPod touch (4th generation). Requires iOS 4.0 or later.

Isnin, Februari 07, 2011

QUICK UPDATES



Thu. Feb 3: Fearing it would rain at night and I wouldn't be able to play basketball with my mates at the usual time, I drove around Senai during the afternoon. Found a basketball court at Taman Senai Utama with Filipino Players, foreign workers I assumed. Played with them.

Fri. Feb 4: Family get together. BBQ.


Sat. Feb 5: Family outing. 4 cars. We took a dip at  Kota Tinggi, waterfall.


Sun. Feb 6: Selling used books at Car Bootsales. My partners in crime were Syed, Sicksand, Timmy and Din Root. I took that opportunity to start shooting for a documentary entitled: A Bundle of Joy.

Sekian.

Jumaat, Februari 04, 2011

USTAZ CANGGIH

Ustaz Roslan balik kampung besama isterinya. Di rumah mentuanya ada majlis bacaan yasin dan kenduri.

Masa, orang mengedarkan buku Yasin, Ustaz Roslan tidak mengambilnya.

Masa orang mula membaca Yasin, Ustaz Roslan mengeluarkan Iphone. Dia menatap Iphone, kadang-kadang jarinya menguis skrin Iphone itu.

Orang-orang kampung mula menjeling. Bapak mentuanya juga menjeling. Resah dia.

Selepas habis majlis, bapak mentuanya berbisik kepada ibu mentuanya, "Cuba tegur sikit menantu awak tu. Orang baca Yasin, dia main henpon. Facebook la tu."

Ibu mentuanya kemudian berbisik kepada anaknya, "Cuba tegur sikit laki awak tu. Orang baca Yasin, dia main henpon. Facebook la tu."

Si isteri pun memberitahu si suami, "Abang, ayah tegur abang asyik main henpon masa orang baca Yasin."

Ustaz Roslan pun duduk sebelah bapak mentuanya, "Ayah, sebenarnya saya hafal Yasin tu."

"Kalau iya pun kau hafal, jangan la main henpon masa orang baca Yasin."

Ustaz Roslan mengeluarkan Iphone miliknya dan menunjukkan kepada bapak mentua.

"Ayah, saya sebenarnya baca Yasin juga. Saya baca sambil melihat terjemahan Yasin dalam Iphone ni."

Kagum si bapak mentua melihat apps Al-Quran dalam Iphone menantunya. Ada 30 juzuk Al-Quran. Ada terjemahan. Malah ada bacaannya sekali.

"Maafkan ayah kerana buruk sangka. Tak sangka menantu ayah ni Ustaz Canggih."

Begitulah sedikit cerita Ustaz Roslan yang saya adaptasikan dari cerita benar. Teknologi itu neutral, yang membuat dia buruk atau baik terpulang kepada penggunaan kita.


Semoga menjadi iktibar kepada semua.

Rabu, Februari 02, 2011

WALK LIKE AN EGYPTIAN


Assalamualaikum Sheikh,

Ente ada peluang melihat revolusi, tapi ente pilih tinggalkan mesir. Balik kampung tidur bawah ketiak umi.

P.S.
Kalau ente tak paham apa yg berlaku di Mesir, sila baca summary bergambar: http://tinyurl.com/4ox8gpr

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin