Selasa, April 14, 2020

Managing Online Stage


Tugas talent caster merangkap stage manager untuk Terang Online Festival tak semudah yang disangka. Kalau mudah, dah ramai buat.
Mula-mula kena approach talent. Kalau nasib baik, mereka setuju. Kalau nasib tak baik, mereka banyak cikadak, minta surat jemputan rasmi, minta sign kontrak, cerewet dengan waktu siaran, dan being diva. Sebenarnya, inilah cara yang professional tapi aku belum biasa begitu.
Kadang-kadang lebih mudah jika mereka kata, "I busy sekarang. Lain kali boleh." Aku dah biasa dengan rejection. Masa muda dulu banyak kali kena dump.
Kemudian aku kena dapatkan details dan foto mereka untuk bikin poster. Aku betulkan typos dan hantar ke proofreader untuk last check. Then, bagi kepada designer.
Bos aku, @cabiharusdirejam akan buat jadual dan approvekan design poster.
Kemudian kita buat audio dan video check. Kalau perlu, aku bagi tutorial "how to go live on FB Terang."  Masa test tu, aku bagi signal kat ruang komen sama ada audio dan video cun atau tidak. Paling tak dapat dibantu jika line talent cuma satu bar. Terpaksa go back to square one.
24 jam sebelum show, kami remind artis. 1 jam sebelum show, remind dia untuk pakai mekap. Bedak sikit. 5 minit, bagitau dia ready for Action!
1 minit, action! Aku bagi signal via whatsapp. Dia akan tulis caption dan hit go live button.
Masa live, aku monitor video. Kalau dia atau audien mencarut, aku bagi kad kuning. Sambil tu aku tanya soalan2 cepuemas biar dia gelabah sikit. Dan ingatkan timing agar tak overrun.
When done, aku communicate dengan dia tentang show. Apa yang best. Apa yang tidak. Aku ucapkan terimakasih kerana ambil bahagian
Semua ni dibuat dengan komunikasi jarak jauh dan non-profit moneywise untuk semua pihak.
Ini baru part stage management, belum pemasaran lagi. Banyak nak cerita. Kita simpan hari lain. Berdedikasi aku kerja (ungkit ni). Gembira bikin kerja, tapi rabak penat.
Benda paling best adalah belajar tentang online event organization. Pengalaman handling Maskara (malam sindiket soljah) dan JBWRF (jb writers readers fest) banyak membantu tapi tidak cukup. Aku juga belajar dari crew dan talents. Ilmu daripada manusia lain latarbelakang ni rare. Thank you for sharing.
Petang ni kita ada:
5pm Fraja Béha - bersenam di kota besar
6pm Amir Shahlan - bikin dokumentari
Korang pun bukan buat apa. Live atau tertunda, tonton la wooiiiiiii.

Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...