Ahad, Februari 19, 2023

055 PERIGI PORTUGIS


.

Melaka dijenamakan sebagai Bandar Bersejarah bertitik tolak dari pemulaan kerajaan kesultanan Melayu di tanah itu. Maka, banyaklah tinggalan sejarah dipelihara dandiwartakan sebagai artifak warisan bagi menarik minat pengembara

Ketika aku meneroka Google Map mencari-cari persinggahan menarik berhampiran dengan laluan Lahabau Tour, terjumpalah aku akan Perigi Portugis di Merlimau. Penasaran terdetik di hati aku kerana tempat ini jarang diuar-uar di media sosial. 

Setibanya aku dan kawan-kawan di lokasi, kami membaca maklumat tertampal. Perigi ini adalah tinggalan Portugis ketika mereka menjajah Melaka dahulu. Batunya khas diambil dari pulau berhampiran. Kegunaan perigi ini adalah menadah air minuman. Dikatakan perigi ini tidak pernah kering dan menjadi sumber air penduduk tempatan.

Bila aku menghampiri perigi, ianya hanya perigi buta dengan ke dalaman sekitar 2 meter dan dipenuhi pasir. Tiada air, hanya pasir dan sedikit rumput-rumput.

Tidak pernah kering? Melaka patut dijenamakan Bandar Sembang atau Bandar Mitos.


Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...