Jumaat, November 17, 2023

68 GHOSTED DI BUKIT HANTU

Suatu hari, Akak Kau hilang di Bukit Hantu. Dalam peloton kami,  dia berada di posisi belakang sekali sebagai sweaper. Aku pula paling depan sebagai pemandu arah. Di tengah-tengah adalah Noar yang masih tidak hafal denai dan Dora yang pertama kali masuk Bukit Hantu. Kami berempat semuanya.

Aku sampai di tebing scenic view Bukit Hantu terus campak basikal atas rimbunan lalang sebab penat. Aku tengok belakang, Akak Kau tiada. Aku tanya Noar dan Dora. Jawapan mereka sama, “baru tadi ada di belakang.”

Aku berjalan kaki ke simpang terakhir sambil menjerit-jerit memanggil namanya. 100m ke belakang aku menyusur jalan namun tiada jawapan. Baru teringat nak telefon tetapi telefon tertinggal bersama basikal yang aku campak di lalang. 

Suasana sunyi sepi, tiada bunyi haiwan. Burung pun tidak bernyanyi. Cuma desir angin bertiup buat pelepah-pelepah daun kelapa sawit bergeser. Jauh sudah aku berjalan.  Noar dan Dora pun sudah tidak kelihatan.

Entah-entah aku yang sesat. Aku patah semula ke arah basikal. 

Tiba-tiba aku teringat cerita pendaki gunung masuk alam bunian. Di alam bunian dia terjumpa sebuah kampung. Penduduk kampung tersebut memakai jubah dan baju kurung putih. Dia dilayan baik oleh penduduk kampung. Dia diberi makan dan dijemput tinggal di kampung itu. Oleh kerana budi pekertinya baik, berkenanlah Raja Bunian untuk dijadikan menantu. Nak tolak payah sebab sudah termakan budi. Mahu tidak mahu terpaksalah pendaki itu berkahwin dengan puteri Bunian yang cantik molek itu. Maka beranak pinaklah keluarganya.

"Ada ni Tok," jerit Noar sambil memegang telefon. Aku tersentak dari lamunan. 

Noar kata, "Akak missed simpang scenic view Bukit Hantu dan terlajak ke hadapan." Nasib baik Noar telefon, tidaklah jauh terlajaknya.

Sekonyong-konyong tibalah Akak Kau ke scenic view. Aku sambut dengan gembira tapi tidak aku ceritakan lamunan  bunian aku tadi. Risau dia trauma nanti.




Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...