Rabu, Mei 31, 2023

063 ULU SEDILI : PERJALANAN KELUAR

Tepat jam 12 kami bertolak pulang. Ya, secara harfiahnya bertolak kerana pemulaan denai pulang ada selut dan basikal perlu didorong.

Kumpulan Air Tawar berkayuh pantas. Entah apa yang dikejar- realiti dan tamadun manusia? Aku biarkan Atoi mengejar mereka. Aku pula berkayuh santai kerana hati keberatan untuk meninggalkan hutan hujan semula jadi ini. 

Derailleur Cikgu Nazri patah di pejalanan lantas dia pomenkan basikal itu menjadi kelajuan tunggal /single speed. Itupun dia masih laju sehingga putus rantai pula. Cikgu Nazri tidak mudah kalah, jika tidak dapat ke Taman Negara dia beralih ke Ulu Sedili. Sekarang rantainya putus, dia tow basikalnya ke luar dari hutan dengan tali sementara isterinya Lia, mengemudi basikal tanpa rantai itu. 

Berdesup juga perginya.

Derailleur Baan,  anak buahnya, pula terpatah. Ini pun sama, berdesup walaupun single chainring. Apalah makanan Geng Air Tawar ni? Kelapa sawit madu barang kali.

Kayuhan pulang lebih laju berbanding kayuhan datang. Mungkin pokok sudah kenal. Aku pikul sendiri beg sepanjang perjalanan. Bukit-bukau masih sama tapi gurauannya tidaklah kasar sangat. 2-3 kali juga aku jatuh kerana kelajuan. Adat la tu. Kemalangan yang paling teruk adalah terlanggar dahan kayu mati dan aku jatuh tergolek ke dalam belukar. Aku bangkit dan mengebas habuk dan terus sambung semula perjalanan.

Setibanya aku di pintu ladang, petugas Bangladesh yang menjaga pintu menyerahkan selipar aku yang tercicir. Alhamdulillah, panjang jodoh aku dengan selipar itu. Dia jumpa di denai katanya.

Tayar basikal Atoi bocor (bocor 4) sebelum masuk ke jalan tar. Bocor lagi, Macam iklan lampin budak dah. Dia segera membaiki tayar dengan tiub rizab yang terakhir dan berkayuh ke arah Surau Sungai Ara yang jaraknya hanya  5 km lagi.

Lengkaplah cerita 3 hari 2 malam apabila kami tiba semula di Surau Sungai Ara, garis penamat. Dan, aku jumpa semula rokok aku. Ia masih ada di atas tembok surau tempat aku tinggalkan. Kalau sekotak rokok itu boleh bercakap, pastinya dia berkata, "Tak ajak."

Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...