Khamis, Januari 26, 2023

054 HUJAN AIR DI MELAKA


Apa berlaku kepada rombongan jelajah berbasikal apabila hujan? Jika engkau tidak mengejar masa, engkau berteduh. Jika engkau mengejar masa atau mengelak kayuh malam, terpaksa tempuh huja juga. Sebelum itu, pastikan semua benda yang menyerap air seperti tuala disimpan dalam beg. Kalau guna saddle kulit, sarung dengan beg plastik.
Semasa aku dan kawan-kawan berhenti di Masjid Lama Machap, hujan turun agak lama. Kami pun berteduh. Aku ambil masa baca catatan sejarah Tok Machap.
Ketumbukan Tok Machap kalah dengan soldadu Portugis. Pengikutnya ramai yang mati dan cedera, malah anaknya sendiri cedera parah.
Mereka terpaksa lari mudik ke hulu dan berpecah mengikut aliran sungai. Soldadu Portugis mengejar dari belakang.
Kumpulan Tok Machap bertemu jalan buntu kerana sungai mengecil dan mencetek. Hanya kepada Tuhan mereka berdoa dalam keadaan genting ini.
Tuhan menurunkan hujan lebat dan aliran sungai yang terhalang dek kayu kayan bersih kerana bah. Air bertambah tinggi dan perahu mereka boleh terus mudik ke pendalaman.
Dipendekkan cerita, soldadu Portugis berhenti mengejar dan berpatah balik. Tok Machap membuka kampung yang kemudiannya menjadi pekan Machap di tebing Empangan Durian Tunggal, Melaka.
Hujan turun berterusan ketika engkau touring berbasikal, baju kering engkau sudah habis tetapi tidak usahlah mengeluh. Engkau berserah dan berdoalah.
Hampir 2 jam kami berteduh. Tiada tanda-tanda hujan akan berhenti, maka kami pun ambil keputusan untuk bergerak agar tidak kelewatan. Belum pun jauh sepelaung meninggalkan masjid, hujan pun berhenti.



Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...