Rabu, Oktober 13, 2010

KEDAI HARTA KARUN

Bayangkan sebuah kedai. Namanya Kedai Harta Karun. Mungkin 20 kaki panjang dan cuma 6 kaki lebar. Barangan yang dijual dipamerkan kemas dalam rak berkaca dari dinding kiri ke dinding kanan dan lantai ke siling.

Apakah barangan yang dijual? Harta karun. Ini termasuklah komik, anak patung, buku stem, piala, t-shirt dan piring hitam. Sebenarnya banyak lagi tetapi malas nak sebut semua. Harta karun adalah barangan yang aku sayang tetapi kegunaannya sudah hampir tiada atau tiada langsung.

Berbalik kepada saiz kedai. Biasanya kedai lebar sampai 70 kaki tetapi kenapa guna 6 kaki sahaja? Oh! Sebenarnya ini konsep bukan nak niaga, cuma nak menggoda.

Depan sahaja nampak macam kedai tetapi sebenarnya di dalam adalah ruang latihan untuk bengkel penulisan, penerbitan, fotografi dan filem. Dalam ruang latihan ada meja-meja bulat, papan putih dan projektor. Bayangkan macam sekolah tadika tetapi untuk remaja dan orang dewasa.

Konsep dan idea ini adalah inspirasi dari projek 826 National, sebuah organisasi untuk bengkel penulisan dan penerbitan. Mereka ada 8 cawangan di Amerika Syarikat dan di setiap satu didepani sebuah kedai "gila". Ada kedai Time Travel, Bigfoot Research Center, Kedai Lanun, Kedai Jelajah Angkasa, Kedai Robot, Kedai Bosan dan paling mengujakan adalah kedai Superhero di Brooklyn (Sila klik untuk lihat gambar).

Itulah mimpi saya pagi ini. Hi! Hi! Hi!

Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...