Khamis, November 07, 2013

SUNGAI PELEPAH BUKIT SISEK 4 NOVEMBER 2013



1. Team: All the mon-mons, Tini, Sarahmon, Sabrinamon dan Afimon. Ini adalah kali pertama satu keluarga dapat masuk hutan dengan kekuatan lengkap. Mamat (Guide), Mijer (Pengurus, Chef), Yan (Bisnes partner Mijer),  Mira, M Hey Summer, Biha Beeha.

2. Sengai Pelepah adalah sungai yang mengalir di Bukit Sisek. Sebelum ni aku fikir nak pergi Sungai Pelepah dulu, kemudian baru pergi Sisek. Rupanya tempat yang sama.

3. Ini adalah ekspedisi paling licin. Kasut khas hiking sungai atau kasut kayak paling sesuai. Menyusuri sungai akan membuat kerikil masuk dalam kasut. Aku pakai sandal hiking. Pun, kerikil masuk bawah bawah tapak kaki.

4. Alam semulajadi dengan 3 air terjun besar memuaskan. Pulak tu dapat mandi sungai. Terjun-terjun.

5. Dalam perjalanan pulang hujan turun. Kami risau akan kepala air. Agak tergesa-gesa keluar dari hutan.

6. Mijer menyediakan masakan BBQ ayam marinated dan kentang bakar. Ayam tu dah direbus untuk mengelakkan ia rosak tanpa peti ais. Oleh kerana hujan dan kayu basah, ambil 1 jam juga cuba hidupkan api. Ingatkan nak shototing "Mudahnya memasak bersama Mijer tapi jadinya Seksanya memasak bersama Mijer." Sementara tunggu ayam masak, aku buat sketching.

7. Boleh ulang Bkt Sisek kerana lokasinya cuma 1 jam dari rumah, Parking mudah. Seronok main air. Lepas ni siapa datang JB, aku tak bawa pergi tempat makan. Tapi aku bawa masuk hutan.

8. Dalam perjalanan balik, aku jadi sweeper. Orang paling akhir. Pastikan no one left behind. Tiba-tiba 2-3 orang yang di hadapan lari ke belakang. Dari jauh kelihatan kelibat haiwan. Mungkin babi. Mungkin anjing. Aku tak lari, aku ada kayu sedia nak hayun. Kalau aku lari apa jadi pada budak2? So aku siap. Anjing tu sebenarnya takut dengan kami juga, terus patah lari. Rasa macam hero sekejap sebab orang lari, aku tak lari.

Tiada ulasan:

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin