Selasa, September 30, 2014

MULU 28 Ogos - 1 Sept



28 Ogos aku ke Mulu. Bersama aku adalah Taufik dan Nizam dari Team Peninjau. Awek cun yang mengorat aku juga ikut sama.

1. Budak Air Asia yang jaga kaunter di KLIA2 ucap selamat hari jadi kepada aku.  Aku tersentak. Ada juga orang perasan angka pada passport itu. Aku sekarang sudah tua dan boleh mohon status warisan dunia dari UNESCO.

2. Pertama kali naik Mas Wings, pesawat kecil ATR 72-500. Tidak rasa gayat mana pun. Lain kali nak cuba Twin Otter 9M-MDL pula.

3. Mulu National Park banyak gua. Lawatan ke gua, tengok kelawar dan bentuk2 batu ni manja sangat. Perjalanan dalam hutan pun ada pelantar sebagai laluan. Tak mencabar langsung.

4. Tidur dalam hostel unisex, melawat kampung penan dan menyusur sungai Melinau dengan bot panjang juga tidak mencabar. Tidak mencabar tapi unik.

5. Bekalan elektrik terhad. Budak2 di sini tidak terdedah sangat kepada Bahasa Inggeris TV. Mereka pakai jenerator untuk masak.

6. Hiking dari Kuala Litut  ke Kem 5, base camp, juga 8 km yang rata. Boleh selesai 3 jam. Santai.

7. Cabaran bermula bila mendaki gunung Api untuk melihat Batu Pinnacles. Keyakinan aku merudum tapi aku gagahkan juga. Pendakiannya mendongak dan batu-batunya tajam. 2.4 km selesai dalam masa 3 jam. Syukur sampai juga.

8. Satu senarai dari bucketlist termakbul.

4 ulasan:

Mathilda Chung berkata...

Saya orang Sarawak. Tapi tak sampai lagi Gua Mulu. Tahniah untuk Tok.

nuyuljana berkata...

seronok tak tawan gunung?

teringin tapi gayat.

acaner tu?

kehkehkeh

nabihah berkata...

thumbs up!

عبده العمراوى berkata...



شركة كشف تسربات المياه بالجبيل
شركة تنظيف كنب بالقطيف

69 Hujan dan Lumpur

Main MTB ni seronok tapi kena berani kotor kerana lumpur dan tahi lembu. Lebih-lebih lagi jika kau main di musim hujan. Masa aku main di kaw...