Isnin, Disember 29, 2014

MABUL

1. Semporna-Mabul-Sipadan. Sedikit hari dulu selalu masuk berita kerana kes penculikan. Walau hari-hari masuk berita, bagi aku rakyat Malaysia amnya masih tak faham geografi tiga lokasi ni. Bila aku kata aku ke Mabul, mereka balas, "Kat mana tu?" Sebenarnya aku sendiri pun terkeliru lokasi ini walaupun aku ada membaca mengenainya.

Lokasi tempat-tempat ini adalah di Barat Borneo. Lapangan terbang terdekat adalah Tawau. Dari Tawau ke Semporna, 1 jam memandu. Mabul dan Sipadan adalah pulau. Dari Semporna ke Mabul, 1 jam dengan bot. Dari Mabul ke Sipadan pula 45 minit. Di Sipadan tiada penduduk. Penyelam datang ke Sipadan tetapi tidak bermalam. Pulau-pulau ini terletak di laut Celebes. Mmm kau baru ni tahu ada laut nama Celebes kan? kan?



2. Aku pergi ke Mabul untuk melakar Rumah Bajau Laut. Sambil menyelam minum air, aku juga snorkling dan selam scuba. Di Mabul ada beberapa kategori manusia:

  • Pasukan Keselamatan (Tentera dan Polis)
  • Pengusaha Tempat Pelancongan
  • Suku Suluk/Tausug (Muslim)
  • Suku Bajau Laut 
  • Pelancong
3. Bajau laut ini terletak dalam bawah garis kemiskinan tegar kerana. Tetapi aku lihat mereka ini hidupnya ringkas. Rumah lebih kurang macam pondok jika ikut piawai orang darat. Hidupnya dari dasar laut dan barter dengan orang darat.  Seharian pergi ke laut. Anaknya pula mencari sejenis kepah bila air surut. Teringat kata seorang bijak pandai: Orang yang senang itu adalah orang yang cukup. Orang yang susah itu adalah orang yang tak cukup.

4. Di Mabul, aku tinggal di Scubajeff. Hos kami sangat mesra dan peramah. Rasa macam keluarga bila berada di sana.

1 ulasan:

Mamak Celup Tepung berkata...

Video Tok menari! *buat piket*

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin