Isnin, April 18, 2022

030 HARPER SOL

 Sebagai otaimer, aku nak bagi tips hidup bahagia. Jangan sesekali memuji perempuan lain depan  makwe sendiri. Pastinya makwe kau merajuk.

Bercerita tentang basikal baharu di depan basikal lama juga persis membuat dosa yang sama. 

Kau kenal Sol kan? Dia ni orang muda lewat 20an yang selalu berkayuh dengan aku. Kalau berbasikal dengannya dia sentiasa di hadapan kerana tenaga kudanya. Namun begitu basikalnya buruk dengan spefikasi rendah. Jenama basikalnya Harper dan slogan yang tertulis atas top tube, "Focus to be a professional." (Ed. Entah aper-aper la Harper ni.)

Sol selalu bercerita tentang hajatnya untuk beli basikal baharu kepada kawan-kawan. Dan bila ada kawan tunggang basikal baharu, pasti Sol tak melepaskan peluang mencuba acu. Kalau kau seorang makwe, apa perasaan kau bila pakwe kau try awek lebih muda depan kau? Buat wheelie lagi! 

3 hari berturut-turut basikal Harper buat mengaruk. 

Pertama, putus rantai di Bukit Gemilang. 15km Sol menyorong basikal itu pulang.

Kedua, tiub belakang bocor. Nasib baik tinggal 1 km nak sampai garis penamat. 

Ketiga, tiub belakang yang baru ganti meletup 1 km lepas garis pemula. Sol menyorong balik ke pengkalan dan kawan-kawan meneruskan kayuhan. 

Dalam semua kes, malang tidak berbau kerana tiada antara kami bawa alat yang tepat untuk tukar tiub atau sambungkan rantai pada hari musibah tersebut. 

Begitulah nasib Sol. Berkali-kali dia terpaksa menyorong pulang basikalnya. 

Tapi Sol sekarang bukan Sol dulu lagi. Dia sudah wariskan Harper kepada adiknya. Sol pula sudah pakai basikal MTB Polygon baharu warna hijau kuning.

Sedikit masa dahulu, model MTB Polygon hijau kuning inilah pernah memikat hati aku. Berkenan betul dengan kombo warna basikal itu. Malah, aku sudah pun tempah di kedai tetapi 3 bulan tunggu tak sampai-sampai. Tiada stok katanya. Aku pun minta pulang deposit.

Tiada jodoh. 

Ya, aku puji basikal Sol tetapi tidak depan basikal aku. Aku puji basikal Sol di FB takpe. Basikal aku tak baca FB. 😁

..... 

Gambar hiasan, @samsolali dan makwe baharu.


12/9/21



Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...