Isnin, April 18, 2022

035 TAMPARAN WANITA

 Sebelum sang suami mahu keluar 40 hari, memancing laut dalam, atau main basketball 3 jam, dia perlulah membuat beberapa persediaan.

Berikut adalah senarai semak biasa sebelum keluar pergi mengayuh jauh.

Beli jiwa

Helmet

Lampu, depan belakang (charged)

Loceng

Tayar (pumped)

Spare tube

Minyakkan rantai

Botol air

Pam pendek

Emergency tools

Bike computer (charged)

Heart rate monitor

Baju, padded pants

Gloves

Persalinan (untuk pulang)

Kerusi lipat

Breakfast

Makanan tenaga

Cermin mata hitam

Medical kits

Topi

Baju hujan


Sebahagian benda adalah optional bergantung kepada jarak kayuhan. Jika melibatkan touring jarak jauh, pastinya ada tambahan seperti khemah dan peralatan masak.

Terus terang aku khabarkan aku tidak pernah touring. Aku risaukan jalan yang membosankan tanpa pemandangan.

Berbeza dengan akak kau yang lebih basikal dari aku. Dia lebih dahulu main basikal dari aku. Dia ada 4 biji basikal. Dalam bucketlist dia memang ada touring berbasikal.

Kalau ada kawan ajak touring, dia akan tengok aku dan kata, "Bos tak bagi." Bos tu aku la.

Aku bukan tak bagi dia touring secara mutlak tetapi sekurang-kurangnya mahirkan dahulu teknikal tukar tiub, membaca peta dan keringkan hati ketika downhill. Macam aku.

Lagi pun, sebelum keluar touring kenalah buat perkara nombor satu dalam senarai semak, beli jiwa. Shimano Groupset GRX pun jadilah. 😜

Caption foto: Akak Kau dan Geng Sepeda Tamparan Wanita



Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...