Isnin, April 18, 2022

034 BESAR KEPALA

 Ting Tong Ting Tong. 

Aku lihat ke luar tingkap. Ada orang tidak dikenali sedang pegang telefon bimbit dan bungkusan. Nampaknya topi keledar yang aku pesan sudah tiba. 

Akak kau angkat kepala daripada memandang skrin komputer dan memberi isyarat muncung mulut untuk aku menyambut barang. 

Aku bersegera ke luar sementara akak kau kembali kepada kerjanya (WFH) . 

Aku perlu topi keledar baharu dengan warna yang unik lain daripada orang lain. Bila bergambar dari jarak jauh sekali pun boleh kenal yang unik itu aku. 

Selamat tinggal topi keledar skate board  yang aku pakai sekarang dan selamat tinggal topi generic yang datang percuma bila aku beli basikal.

Aku perlu topi keledar khusus, yang bila orang tengok mereka tahu bahawa aku ini budak basikal bukit. Tambahan lagi, kemahiran aku menurun dan menanjak bukit pun sudah berlipat ganda. Aku perlu raikan dengan topi keledar yang lebih serius. 

Aku perlukan sekurang-kuranganya topi keledar yang ada gambar rubah atau fox. Fox adalah jenama yang dikaitkan dengan barang basikal bukit berkualiti. Tidak ori pun tak apa, asal ada sticker rubah. 

Tanpa tangguh-tangguh aku robek sampul bungkusan seperti Incredible Hulk mengoyakkan bajunya. Aku tersengih lebar topi idaman aku sudah berada dalam tangan.

Aku sarung topi ke kepala. Aduh! Ada kesakitan tertekan sebelah kiri dan kanan kepala.  Aku putar punat belakang topi untuk ubah penalaan saiz kepala. Tetap juga terasa sendat. Topi ini sempit untuk kepala aku yang sedikit besar. (Editor: kau dah besar kepala) 

Akak Kau yang dari tadi memerhati pun bersuara, "Meh sini saya cuba."

Dia pun menyarungkan topi itu. Elok terletak ngam-ngam seperti custom made. Diperagakan topi itu di depan cermin di dinding. "Terimakasih," katanya tersenyum manis.

Aku balas dengan senyuman juga. Tapi senyuman tawar.

1/10/21




Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...