Khamis, Oktober 21, 2004

Temubual TokR dgn Mat Jan

Assalamulaikum,

GJ memerlukan suara dari saudara untuk tujuan promosi Gath 2004 dan AWET 2004. Sudilah apa kiranya menjawab soalan-soalan berikut:

Rudy (2001), Fajar (2002) dan Mat Jan (2003) adalah nama yang tidak asing lagi dalam arena weblog tanahair. Mereka merupakan pemenang Anugerah Weblog Terbaik (AWET) Geng Jurnal. Berikut adalah temubual Presiden GJ 2004, Tok Rimau dengan penulis-penulis maya yang hebat ini.

1. Apa perasaan saudara bila diiktiraf sebagai pemenang weblog terbaik?

Riyak dan takabbur.

2. Apakah yang membezakan penulisan saudara dengan pemenang yang dua lagi?

Saya masih bujang, yang dua lagi sudah berkahwin. Oh, beza penulisan? Saya menulis dengan gaya humor dan bahasa santai, yang dua lagi menulis dengan gaya sentimental-melankolik-romantika d'amor dan bahasa sastera berbunga-bunga. Rudy kurang sikit unsur jiwangya. Fajar hmm... kalau Tunku Abdul Rahman Bapa Kemerdekaan, maka Fajarlah Bapa Kejiwangan.

3. Apakah tema yang gemar saudara ketengahkan dalam penulisan-penulisan weblog saudara?

Saya gemar tema "Keranamu Malaysia" dan "Patriotisme Asas Perpaduan".

4. Apakah masadepan halatuju hobi penulisan weblog saudara?

Saya ingin jadikan penulisan blog sebagai kerja sepenuh masa. Kerja lain tu hobi saja.

5. Apakah peristiwa paling besar yang memberi kesan mendalam hidup saudara sepanjang 2004?

Graduation.

6. Bagaimanakah Geng Jurnal memberi impak kepada hidup saudara?

Tanpa Geng Jurnal, saya mungkin berkawan dengan penulis-penulis blog lain secara maya sahaja. Tapi dengan Geng Jurnal, saya dapat berkawan dengan mereka secara nyata. Kawan-kawan yang ramai satu Malaya. Terima kasih Mie kerana mengasaskan Geng Jurnal!

7. Cadangan satu aktiviti yang belum pernah Geng Jurnal jalankan untuk dipertimbangkan dalam 2005.

Satu saja? Saya boleh cadangkan empat. Mendaki Gunung Everest, berlayar solo keliling dunia, berenang Selat Inggeris dan membuat keropok lekor terpanjang.

8. Apakah harapan saudara akan majlis AWET dan Perhimpunan Geng Jurnal 2004?

Pertama, AWET.

Banyakkan kategori anugerah yang dipertandingkan. Saya cadangkan:

1) Kategori "Weblog Cap Ibu & Anak Terbaik" untuk blog keibubapaan seperti Kak Pnut, Mak Andeh, dan Kak Zar. (Ubat batuk Cap Ibu & Anak tentu berminat menaja kategori ini.)

2) Kategori "Weblog Seni/Hiburan Terbaik" untuk blog yang review filem/album/teater/reality-tv seperti Sultanmuzaffar, Spiral (Skrin), Fadz (Tonton Filem).

3) Kategori "Weblog Sosio-politik Terbaik" untuk blogger seperti Pakdi dan lain-lain.

4) Kategori "Best-kept-secret Weblog" (tiru Bloggies) untuk blog yang content-nya bagus tapi kurang popular (dari segi jumlah hits, jumlah comments dan jumlah blog yang link-kannya) untuk blogger seperti Encik Khairul, D'arkampo dan Nazmi (bukunota).

Kedua, Perhimpunan (Gathering).

Berdasarkan rekod, gathering semakin tahun semakin grand. Saya percaya gathering tahun ini akan lebih grand daripada tahun sudah. Itu harapan semua orang saya rasa.

9. Dimanakah letaknya kepuasan menulis weblog?

Tak ada deadline: Kita boleh tulis bila-bila masa kita suka.

Self-censorship: Kita berhak tentukan apa yang kita nak tulis dan apa yang kita tak nak. Tak ada editor nak sunting itu ini atau arah itu ini.

Komen pembaca: Kalau menulis weblog itu sexual intercourse, maka inilah orgasm-nya. Kepuasan maksimum melihat komen pembaca, baik positif mahupun negatif. Kita dapat berkongsi idea dan bertukar fikiran dengan orang lain.

10. Calonkan 3 url weblog untuk dipertimbangkan dalam Anugerah Weblog Terbaik 2004.

Sultanmuzaffar (http://sultanmuzaffar.blogspot.com/) untuk Weblog Terbaik. Mungkin ada yang tak suka isi kandungannya (mostly on Akademi Fantasia), tapi hargailah KUALITI PENULISANNYA dan KOMITMEN YANG DICURAHKAN. Dia review every single details of that reality show. Dia cuma PENULIS HOBI tapi tulisannya lebih berkualiti daripada PENULIS PROFESIONAL. Hinggakan ada wartawan hiburan yang menciplak tulisannya! Plus, dia guna Bahasa Melayu yang proper. Pengaruh blog-nya juga kuat hingga ASTRO mengundangnya untuk di-interview oleh Aznil dalam rancangan Diari Akademi Fantasia. Begitu juga ulasan beliau untuk seni teater, seni layar dan seni muzik. Blog-nya juga mendapat hits dan comments yang banyak. Blog ini berdiri sama tinggi dengan media hiburan arus perdana. Kalau ini bukan weblog terbaik, beritahu saya apakah dianya? Taip GEJUNDI SM dan hantar ke 388088 :)

Mana-mana entry D'arkampo (http://darekampo.blogspot.com/) untuk Catatan Weblog Terbaik. Tokei Pajak (http://pajakgadai.blogspot.com/) untuk Weblog Baru Terbaik. Dan Khalil (http://www.idlanzakaria.com/khalilur/) untuk Weblog Bahasa Inggeris Terbaik.

Sorry Tok... Tok mintak tiga, saya bagi empat :)

NOTA:
Jawapan nombor 10 tidak menjawab soalan. Tok cuma mahu 3 Weblog Terbaik sahaja. Bukan Catatan Terbaik, Weblog BI etc . --------- Tok Rimau

Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...