Jumaat, April 06, 2007

ASPURA 2

Masa prep malam, Cikgu Sujak duduk dalam pejabat warden dengan pintu pejabat terkuak membiar angin malam bertamu. Tiba-tiba kelibat Naufal melintas depan pintunya.

Cikgu Sujak: Naufalllll!

Naufal: Saya cikgu.

Cikgu Sujak: Kenapa awak tidak berada di kelas awak?

Naufal: Saya mahu pergi ke 5A mahu minta abang Jali tunjukkan cara buat matematik.

Cikgu Sujak: Jali? Dia tu bebal matematik, apasal nak minta tolong dengan dia? Awak jangan nak tipu saya. Mesti Jali dah pesan, jika ditanya, jawab begitu.

Naufal: Errr... betul cikgu. Tak tipu.

Cikgu Sujak: Apa kat tangan awak tu? Itu bukan buku matematik.

Naufal: Tak ada apa-apa cikgu.

Cikgu Sujak: Ahhh sepucuk surat. Sampul berbunga lagi. Awak punya?

Naufal: Bukan. Kak Lina dari 3B. Dia pesan bagi kat Abang Jali 5A.

Cikgu Sujak: Bak sini surat tu.

Naufal serba salah tetapi dia terpaksa menyerahkan bahan kes kepada Cikgu Sujak. Sudah kantol. Muka dia macam nak nangis mengenangkan Cikgu Sujak bakal denda dia. Lepas tu pula, pasti Abang Jali pula denda dia. Kena double trouble. Esok dia nak telefon mak dia suruh ambil dia balik rumah. Baru 2 minggu, dia sudah serik tinggal di asrama.

Cikgu Sujak membuka surat itu dengan hati-hati. Pun begitu, dia gagal mengelak serbuk bedak yang disertakan dalam surat itu. Seluar hitam Cikgu Sujak berdebu. Dia kibas dengan tangan sahaja debu itu. Dia tidak marah. Dia penasaran akan isi surat itu. Sambul berbunga dengan kajang warna biru dua helai.

Cikgu sujak tersenyum-senyum dan kadang-kadang separuh gelak membaca surat cinta Lina 3B kepada Jali 5A. Ada rindu. Ada cinta. Ada love. Ada I miss you. Ada rangkap lirik lagu orang putih dan ada lirik lagu Melayu. Mesti dari band baru. Cikgu Sujak tidak tahu lagu kumpulan apa dan artis mana. Cikgu Sujak cuma dengar Pop 60 an.

Dari kandungan surat itu, Jali dan Lina sudah lama berutusan. Sejak dari tahun lepas. Naufal jadi posmen mereka. Ya, Naufal sebagai posmen, merangkap tukang dobi, merangkap tukang bancuh air, merangkap tukang urut, merangkap tukang buat maggie. Naufal memang serba boleh. Boleh diharap.

Habis baca, Cikgu Sujak mencapai pen dari sakunya dan dia menulis di hujung surat yang dua helai itu:

"P.S.
Naufal ni cute. Kita ambil dia jadi adik angkat kita. Jangan buli dia lagi tau. I love you. Always."


Naufal tengok sahaja. Dia tidak berani membantah. Kemudian, Cikgu Sujak ambil gam dan tutup semula sampul surat itu dengan cermat. Perbuatan Cikgu Sujak buat Naufal keliru. Dia tidak tahu sama ada mahu teruskan hasrat buat panggilan kepada emaknya atau tunggu nasib yang bakal menimpanya.

Cikgu Sujak: Nah ambil ni!

Naufal ambil semula surat tadi. Dia berdiri tegak menunggu denda atau arahan berikutnya.

Cikgu Sujak: Dah! Pergi awak belajar matematik dengan Abang Jali, Jali yang tak hafal sifir.. ha ha ha. Tapi dalam masa 10 minit, pastikan awak berada dalam kelas awak sendiri.

Naufal berlari deras meninggalkan pejabat warden. Cikgu Sujak masih tersenyum mengingatkan kata-kata dalam surat cinta tadi. Kata-kata itu mengimbau ke zaman cinta monyetnya sendiri.

9 ulasan:

hajikadukmatblues berkata...

Ooo, Tok pun kaki cintan gak masa di sekolah dulu yek? Lina tu housemate Tok ke sekarang?

areyoung berkata...

Ingatkan cikgu sujak akan tulis di hujung surat:

Kamu. Jumpa saya! -Cikgu Sujak

rasso berkata...

Nak jadi warden macam tu.. hahahhaa

zakzak berkata...

very wise move.
sangat2 bijak menyelamatkan naufal.

abdullahjones berkata...

:)

cik daun berkata...

terer nyer cikgu sujak.. :)

adakah naufal akan menjadi adik angkat abang jali 5A? Kita tunggu episod akan datang.. :P

SAMURAI berkata...

Cayalah Cikgu Sujak!

ontahsapo berkata...

isk nostalgia....

leenmafia berkata...

Kalau betul ada novel ni tok, saya nak beli. Very unexpected move by Cikgu Sujak. Tergelak secara mengejut saya tok.

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin