Rabu, Januari 20, 2010

BUKAN NAK BERNIAGA TAPI NAK MENGGODA



Berikut adalah alihbahasa temubual Tok dengan sebuah zine indie berpangkalan di  Itali.

Q 1: Orang kampung dah sibuk kata Tok sudah kapitalis. Berniaga kain baju macam Hj Bakhil and Co. Apa cerita ni Tok? 
A: Ye ke? Orang kampung ni prihatin la jugak.  Asalnya Tok teringin sangat tee dengan poster Wanted Jesse Labu. Ada dua jenis idea dalam dunia, idea yang dicuri orang dan idea yang kalau bagi free pun orang tak mahu. Dan Tok dah bagi idea ni kepada ramai peniaga t-shirt tapi semua macam buat tak layan.

Kata Mahatma Ghandi, "You must be the change you want to see in the world." Maka Tok pun buat sendiri baju tu. Tapi kalau buat sehelai kosnya tinggi, Tok buat la 10++ helai. Mana la tau ada yang teringin juga bergaya macam Tok. Maka bermulalah bisnes label "10 Tee Rimau."

Q 2: Apa punya niaga la. Bila Tok nak kaya kalau buat 10 helai je?
A: Ini namanya skim lambat kaya. Kerajaan tak larang. Tok nak buat banyak-banyak pun bukan Tok ada modal. Nak gi Bank Pembangunan apply loan, kena buat kertas kerja. Tok tak gemar.

Baju "Saya Sayang Mak Saya" dan "Cap Ayam" adalah t-shirt paling best di Malaysia. Pun begitu bila kau tengok melambak-lambak kat pasar malam, downtown, uptown, oldtown, newtown dan Nilai 3,  baju tu jadi tak best. Dah tak rare. Hilang makna. Tok akan cuba tidak tamak selagi boleh, dan jual 10 helai je. Kadang-kadang ada juga la print sampai 15. Baki tu bagi anak sedara buat dia pakai masa raya. Tak payah Tok bagi duit raya lagi. Yang pasti, yang jual harga biasa cuma 10.

Q 3: Tok design sendiri ke baju-baju ni?
A: Ada la Tok cuba design sendiri tapi Tok punya ilmu photoshop tak berapa nak bagus. Kalau nak tunggu Tok khatam photoshop, 10 tahun lagi pun tak siap-siap projek. Tok berkolobarasi dengan kawan designer lain la. Tok jadi creative director. Dia yang design. Tok arah-arah je. Kerja nak senang je.

Akan datang, kalau ada designer dengan idea bagus jumpa Tok, nak buat baju guna label Tok. Kalau kena dengan falsafah brand 10 Tee Rimau maka Tok on je.

Q 4: Bukan kosong-kosong. Ada falsafah juga ya. Apa falsafah 10 Tee Rimau?
Setakat ini, semua design (Baru dua. ha ha ah. Ketawa dangdut) bertemakan projek seni dan filem yang dekat di hati Tok.

Di China, jika kau melawat kilang sutera, mereka akan tunjukkan kau ulat sutera. Bagaimana nak keluarkan sutera dari ulat. Kemudian bagaimana teliti proses pembikinan kain sutera sehinggalah tips-tips penjagaan kain sutera. Setelah selesai, baru kau dibawa ke kedai kain sutera. Mahal gila babi sutera China ni. Yang ori mesti mahal. Tapi pelancong beli juga sebab mereka tahu makna, nilai dan susah payahnya menghasilkan kain itu.

Kau pernah melawat kilang sutera China? Tak? Tok pun tak pernah. Kawan Tok yang cerita.

Anyway, apa yang penting di sini adalah amat penting sesuatu brand itu punya nilai dan falsafah. Jadi pengguna boleh relate dengan brand itu dari hati ke hati. Jangan jadi macam RTM, penjenamaan semula cuma bermakna tukar logo. Programnya tetap sama.

Q5: Apa pasal Tee Rimau No. 1 dan No. 2 ada topi koboi?
A: Nak buat macam mana, Tok memang gila koboi. Masa kecik-kecik dulu cita-cita nak jadi koboi. Masa umur 10 tahun, Tok kejar biri-biri. Ikat leher dia, dan tambat kat peha. Malangnya budak 10 tahun tak kuat mana dan cuma pakai seluar bola. Sekali dia seret birat terkopek kulit peha Tok. Sampai sekarang ada parut sejengkal kat peha. Nak tengok? (Cheh! Gatal.)

Kat pintu opis Tok ada poster Young Guns, cerita pasal Billy The Kid. Sempat la juga Tok merantau dua tahun kat Texas, semua pekan kat sana pekan koboi. Kat Malaysia ni, Pekan Koboi dah kurang. Tak macam dulu-dulu. Cuma satu je, nenek ada pesan, "Kalau kau nak jadi koboi, jadik la. Jangan kahwin koboi sudah."

Kalau kau tak suka, next time, Tok buat design topi kombat la pulak.

Q6: Sebelum Tee Rimau, dah ramai buat baju ni. Ada yang kaya dan ada yang bankrap. Tok tak takut saingan ke?
Memang la ramai. Tapi yang buat 10 helai je tak ramai. Sebenarnya kalau ramai lagi bagus industri ni. Kita dah tak payah pakai duit. Kita trade je. Sistem barter. Kau pakai baju aku, aku pakai baju kau. Senang kan.


Q7: Inilah, ramai yang terkilan Tee Rimau No. 1 tak ada saiz XXL ke atas. Tok dah diskriminasi terhadap golongan berbadan sedap ni. Komen sikit.
Silap Tok la tu. Tak pandai berniaga. Tak peka. Tok ingat pelanggan Tok awek comel-comel je. Tu buat XS dan S. Alasan bela diri Tok adalah menggalakkan orang menguruskan badan demi untuk memakai Tee Rimau.

Giorgio Armani mensyaratkan BMI pragawati pakaiannya hendaklah melebihi 18. Dia tidak mahu model mati kerana Anorexia Nervosa. Memang ada kes model mati melaparkan diri untuk kurus. Takut tak dapat job.

Ini membuat Tok insaf, tak mahu la ada pelanggan mati kerana nak pakai Tee Rimau. Akan datang, saiz by demand. Tempah dulu. Tok buat baju berdasarkan saiz yang diminta.

....
P.s.
Sebenarnya banyak lagi soalan dari tukang tanya tapi malas la nak paste kat sini. Soalan-soalan sensasi lebih macam soalan Melodi. Bila Tok nak kahwin lagi? Tok pakai botox tak? Sensasi sangat. 

6 ulasan:

Bukan Sepet berkata...

Quote:

Jangan jadi macam RTM, penjenamaan semula cuma bermakna tukar logo. Programnya tetap sama.

aduyai... tak boleh blah! hahaha!

terrarosa berkata...

'Ini namanya skim lambat kaya '

ha ha ha....
hampir tergoda dengan kejujuran Tok !

Firol berkata...

aku baru angkat baju yg bawah tu tok dah buat baru...belum lagi nak possing utk dapat diskaun..hahaa

Acik Aminbakish berkata...

tok, lengan panjang tak de... untuk awaek-awek tutup aurat.. :)

seniman jalanan berkata...

rare tu 10 helai je dalam dunia...
dan hanya 10 yang bertuah dapat memakai...
kalau aku x dpt beli baju ni masa blogParty...
mmg aku boikot label ni...

lydiarayyan berkata...

cita2 buat t-shirtku dah ke laut

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin