Isnin, Mac 26, 2012

THE HUNGER GAMES



Aku panggil genre The Hunger Games sebagai genre last man standing.

Ceritanya macam Akademi Fantasia. Peserta bertanding untuk tempat pertama dan saingan disingkirkan. Ada pra-pertandingan program dalam TV. Ada pasca-pertandingan program dalam TV. Tidak cukup dengan itu, ada juga cubaan mengusik-ngusik hal keluarga dan percintaaan untuk menaikkan rating.

Ceritanya macam Survivor (reality tv series). Peserta-peserta buat persengkokolan walaupun hanya akan ada seorang pemenang di akhir game.

Ceritanya macam The Running Man (1987). Arnold Schwarzenegger terpaksa masuk satu game tv di mana dia dikejar oleh beberapa pembunuh yang stailo hardcore ganas.

Ceritanya macam Predator (2010). Andrien Brody dan beberapa kawan-kawan ganas terperangkap dalam ruang game dan dikejar oleh anjing alien. Dalam Predator (1987), Arnold Schwarzenegger camouflage dirinya dengan lumpur; dalam The Hunger Games juga ada babak ini.

Kelainan The Hunger Games cuma dari sudut pendekatan. Pengarah menumpukan kepada emosi lebih, pacuan watak, berbanding dengan aksi, keganasan dan efek CGI. 2 jam 22 minit, dan game sebenar muncul pada minit ke 144. Tersiksa juga menunggu halwa mata. Tapi cerita latar asas watak ini berbaloi kerana ia memperkuatkan separuh kedua cerita.

Pengkritik-pengkritik di Rotten Tomatoes bagi 85%, dan aku jadi teruja mahu menonton. Aku layan tanpa tertidur tapi not my cup of tea kerana aku asyik terfikir filem-filem lain seumpamanya.

Kalau kau macam aku, 2.5 bintang sahaja.

Kalau kau suka Twilight (2008-2011), ini filem untuk kau. Depressing habis.

BTW, kalau kau suka Lady Gaga, kau akan  suka pakaian watak-watak dalam filem ini.




3 ulasan:

kingbinjai berkata...

Memang kurang menarik. 2 bintang saja dari aku

Tanpa Nama berkata...

ada macam Battle Royale (beat takeshi) ke? yang siap ada part bunuh-bunuh sebab nak selamatkan diri...

Khaizarien berkata...

ye.lebih kurang cm battle royale. tp x sekejam itu la....

cite ni menarik!

Khaizarien Blog

69 Hujan dan Lumpur

Main MTB ni seronok tapi kena berani kotor kerana lumpur dan tahi lembu. Lebih-lebih lagi jika kau main di musim hujan. Masa aku main di kaw...