Khamis, Februari 09, 2006

TABIK


Tabik
Originally uploaded by Jali.

"Naga, kau agak pilot atas kapalterbang tu, nampak tak bila kita tabik dia?"



Aku selalu kata kepada Naga,"Blog lu macam penyakit berjangkit."

*********************************************************
SKETSA SEMALAM oleh SIALINALIN (Penulis Tamu)

Semalam. Balik dari kerja. Aku keluarkan senaskhah kertas berstapler. Dari beg kerja. Aku. Dan kuhulur. Pada suamiku. Yang baru melabohkan punggung. Atas sofa. Mendengus kepenatan.

"Nah, bang. Email Tok Rimau dengan Naga yang abang suruh Alin printkan tu." Aku.

"Mmh. Letak ah dulu atas meja makan. Abang letih sangat hari ni. Abang nak tengok DVD jap." Dia.

Itu. Cara dia 'unwind'. Tonton DVD. Atau. Bola.

Lepas mandi dan solat. Aku terhenyak atas kerusi malas. Di tepi sofa. Buka laptop suamiku. Surf net. Mahsyuk.

Sedar-sedar suamiku dah di meja makan. Lama. Senyap.

"Abang wat apa tu. Kerja ke? Nak guna laptop ke?" Aku.

"Ni katun sapa ni? Hebat2 diorang ni!" Dia.

"Guest cartoonists depa larrr. Ada yg depa buat sendiri." Aku.

Senyap.

Aku. Kembali tatap internet. Mahsyuk. Lama. Senyap.

"Abang wat apa tu. Kerja ke? Nak guna laptop ke?" Aku.

"Tak ah. Tak nak guna. Abang tengah sketch-sketch untuk katun dorang la niii..." Dia.

"Hah???? Betul ke???". Aku. Kegirangan.

Kerana suamiku. AMAT PAYAH nak saja-saja lukis katun. Percuma. Walau puas ku bujuk rayu. Walau untuk AKU.ISTERINYA.

"Hak aa, laaa. Nanti Alin jangan lupa buat sketch-sketch dulu tau. Macam ni haa..". Dia. Bingkas dari meja makan. Dan. Tunjukkan contoh. Sketsanya. Kepadaku.

"ooooo... wow...! okay!" Aku.

Pura-pura kagum. Membelek-belek sketsanya.

Dia. Kembali ke meja makan. Senyap.

Aku. Kembali tatap internet. Mahsyuk.

Dalam hati. Tersenyum-senyum.

Semalam.

........................

6 ulasan:

sinaganaga berkata...

Kalau PILOT tak nampak - tak apa. Sebab, TUHAN nampak. Apabila kita tabik PILOT. Itu.
:)

Tok Rimau berkata...

Kau cakap macam ahli sufi la Naga.

basridugongayu berkata...

Perggghhhh... Naga, mantap ayat.

-Basri

Bukunota berkata...

tok, moga buku ko&naga jadi kenyataan. sudah disiapkan satu slot diskusi utk buku korang.

sinaganaga berkata...

Ahlil sufi? Ha ha.

Naimisa berkata...

Baik dijenguk juga.....klu buat tengok sebelah mata saja...apa jadi?

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin