Khamis, Jun 21, 2007

CERTOT CINTA KERA




Ida jiran sebelah rumah. Dia dan aku selalu tunggu bas sekolah yang sama.

"Dia kirim salam kat awak," kata Ida mengambil peranan sebagai posto.

Orang Melayu katanya berlapik. Sejak dari kecil lagi, malu nak meluahkan isi hati secara terus terang. Takut jatuh air muka.

"Waalaikumsalam."

Semua remaja faham "kirim salam" dari orang berlainan jantina yang engkau tidak pernah bersembang, walau seharian dalam bas sekolah yang sama, bermakna dia sudah jatuh hati. Pengirim mahu hubungan yang serius. Satu hubungan yang melibatkan engkau kena beli kad setiap 14 Februari.

"Siapa yang bagi salam?" aku tanya Ida.

Ida pun memberi deskripsi budak perempuan yang juga melanggan bas sekolah yang sama dengan kami tetapi dari kejiranan yang lain.

Perbualan itu berhenti di situ. Aku tidak menunjukkan minat.

Kalaulah dia tahu, sebenarnya setiap kali Ida di ampaian menyidai kain, aku mengendap di balik langsir. Tidak berani. Hatta untuk menyampaikan salam.

12 ulasan:

rasso berkata...

saya teringat jaman2 sekolah...
tapi jaman tu saya tak naek bas...
jalan kaki dari asrama ke kelas...

awek cun lalu mesti tunduk... sopannya masa tue.....

Sudah masuk U baru ada yang kirim-kirim salam. Alahai~

sinaganaga berkata...

Kenapa kau tak suruh ampai kain tu kirim salam kepada Ida?

blackpurple @ jowopinter berkata...

Tak mencabar tok bercinta dengan orang sekampung...he he he...

Pa'chik berkata...

ida tu baca tak blog neh? mesti dia menyesal kalau tau.. haha..

DeeN berkata...

Mungkin Ida nak describekan diri sendiri time dia cerita ada org kirim salam kat tok, tapi takut tok plak yg lambat pickup hehehe

spyz berkata...

cepatnya kau akil baligh
:-)

'hatta untuk menyampaikan salam.'
sampaikan salam dari siapa??
'hatta utk memberi salam' kot...

spyz - self-proclaimed editor hehe..

Tok Rimau berkata...

rasso,
Alahai. Bawa pulut kuning dan ayam panggang ke opis Tok.

naga,
ampai kain sibuk berskandal dengan sepit baju.

pa'chik,
mungkin dia kata "nasib baik."

deen,
tak. tok pasti dia tak describe dirinya.

spyz,
jatuh cinta bukan tanda akil baligh la. tapi dah nak dekat la tu.

Ish, kalau "beri salam" direct dan tidak pakai orang tengah, itu biasa aku buat. Masa aku datang rumah kau, aku bagi salam kat luar pintu. Dari sudut analisa wacana ini tidak membawa kepada "sudah jatuh hati."

"menyampaikan salam" lebih romantik dari sudut "menyampaikan salam sendiri" untuk test market.

Contoh: "Ida, ada orang kirim salam kat awak" = "saya tak berani nak cakap terang, maka saya bersembunyi di belakang imaginary entity untuk menyatakan saya jatuh hati"

Begitulah semantiknya. Pun begitu, kedua-dua perkataan boleh digunakan tetapi membawa makna berlainan.

Lihat iklan "Mawi beri salam kepada perempuan pakai minyak wangi." Ini contoh bagi salam direct.

Unknown berkata...

oooo... ada hati ngan ida rupanye...

rasso berkata...

Uik... nak jampi2 ker?

Opis pun boleh buat rawatan ek? hahaha

rasso berkata...

Tok,

Orang perempuan macam suke jer bagi salam ala Mawi kat iklan tue.. saya pernah test... bukan test market pun...
sebab salam Mawi tue ada not nye sendiri...

Contoh; Assa lammm mualaiKuM!... Aaa.. gitu... awek mane yang tak teruje... even kawan sedarjah pun hairan... (dalam hati; Lan ni biar betul, lain macam jer salam dia) Cewah!

spyz berkata...

oooo.. like that aaa...

aku tak nak pjg2kan arguement,
tapi aku masih tak puas hati..
haha..

nanti jumpa kita kupas..

Pa'chik berkata...

tok gaduh ngan spy,
sebenarnya, hatta untuk berkirim/mengirim salam...

69 Hujan dan Lumpur

Main MTB ni seronok tapi kena berani kotor kerana lumpur dan tahi lembu. Lebih-lebih lagi jika kau main di musim hujan. Masa aku main di kaw...