Khamis, November 06, 2008

SYARAHAN TOK PIN

TOK PIN
Pada 376 SM, Raja Iskandar Zulkarnain menakluki benua India dalam peperangan akhir baginda dengan Porus. Berkahwin dengan seorang puteri raja bernama Puteri Shahrul Bariah di atas amanat Nabi Allah Khidir. Salah seorang dari keturunan hasil perkahwinan ini adalah Raja Suran (Some say Chulan).

Menurut Sejarah Melayu, Raja Suran berketurunan Iskandar Zulkarnain masuk ke dalam laut dan berkahwin dengan Puteri Mahtabul Bahri, puteri raja Aftabul ‘Ard kerajaan Basram (Some say Dika) di bawah laut. Hasil daripada perkahwinan ini, lahir tiga orang anak, Nila Pahlawan, Kerishna Pendita dan Nila Utama. Mereka kemudiannya naik ke darat dan muncul di Bukit Siguntang, di tengah Sungai Melayu yang hulunya di Gunung Maha Miru, dekat padang Penjaringan dalam negeri Palembang (pada waktu itu, negeri ini dikenali sebagai kerajaan Buddha Sriwijaya sebelum kemunculan kerajaan Hindu Majapahit).

Cerita ini bukan Tok Pin cipta. Ini sejarah Melayu. DBP pun cetak buku ini. Jika kalian mendustakan gagasan Kerajaan Laut Tok Pin, kalian menafikan sejarah Melayu itu sendiri.

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Mitos Kerajaan bawah Laut

3 ulasan:

Kaktiny berkata...

penah baca.. dalam subjek kesusateraan melayu tingkatan 6 dulu... hehehhehe...

Yana Ismail berkata...

huh..dulu i minat sejarah..tp sekarang..haha..;p

sorry!out of topic..hik2..

Unknown berkata...

begitu ya tok...sedap belajar sejarahkan tok,boleh jadi macam macam..kekeke

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...