Rabu, Februari 09, 2022

016 Degup Per Minit

 Secara amnya, 200 degup per minit masuk zon bahaya, boleh membawa maut. Untuk usia aku, too late to die young, 173 sudah kira bahaya.

Bila berkayuh naik bukit, aku kena pantau degupan jantung dengan melalui jam sukan. Bila degup nak cecah zon bahaya, kena bawa berehat. Jangan dipaksakan. 

Hari ini aku naik Bukit Gemilang yang pacak tak ingat. Sudahlah curam, permukaan laluan pula teknikal retak seribu. Minggu lepas aku tersungkur di sini tapi aku tidak serik. 

Aku tunjuk dengan Jo, bacaan degupan aku maksima 168 hari ini, low high performance zone. 

Jo puji aku, "Naik Bukit Gemilang, maintain bpm (beat per minute). Perghhh!"

Sebenarnya aku tak penat mana pun, aku turun dan tolak basikal sahaja naik Bukit Gemilang tadi. Jangan dipaksakan. 

#beskalku

Catatan lain yang tidak dipublickan. 

    1. Video Jo jatuh basikal masuk akta rahsia rasmi. 

    2. Semua orang sangka orang lain bawa pam. 

    3.Cabi bikin duathlon. 

    4.Bini dua tapi masih ada masa berbasikal. Tiada kena mengena dengan duathlon. 

    5.Rupanya ada jalan pintas. Kawan kena game. 

    6.Paku-paku sabotaj di jalanan. Tuan ladang marahkan budak basikal. 

    7.Asri bagi aku baju basikal yang aerodinamik. Aku tengah fikir cara sembunyikan perut.


Mac 5, 2021




Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...