Rabu, Februari 23, 2022

023 Jatuh Lagi

 Semalam aku jatuh basikal MTB di pinggir hutan. Beberapa saat sebelum itu aku menunggang sambil berbisik dalam hati, "Inilah kali pertama aku dapat lalu denai ini tanpa menolak. Terimakasih MTB."

Sekonyong-konyong tayar belakang terangkat dan aku tersembam ke pasir. Nasib baik pasir, bukan akar kayu atau batu. Pasir masuk mulut tidak sakit tapi pedal kena belakang lutut, sampai sekarang sengalnya.

Kawan-kawan tanya,"Tok okay?" Aku jawab aku okay. "Aku jatuh sebab riak," jawab  aku ringkas.

Kembali kepada persoalan dari posting yang lepas, adakah musim basikal akan tamat?

Ya musim basikal akan tamat... 

- jika kau cedera. Aku berehat main basketball sebab lutut aku sakit. Jika aku cedera kerana basikal pula nampaknya aku pun kena rehat atau quit basikal. Mulai sekarang, aku kena ingatkan diri agar tidak riak dan menunggang dengan lebih cermat. Jangan, ciwi sangat. Jangan ikut sangat gaya penunggang muda. 

- jika ada undang-undang menyekat hobi basikal. Contohnya, kerajaan keluar SOP, dilarang berbasikal. Nama pun PKP, Perintah Kawalan Pergerakan. Berbasikal adalah pergerakan. Aku ni boleh bertahan juga kerana basikal bukan mata pencarian. Kasihannya kepada migran-migran yang berkayuh ke tempat kerja.

- jika ladang-ladang korporat menguatkuasakan larangan berbasikal di ladang atas alasan menceroboh. Di denai yang selalu aku lalu sudah mula pacak papan tanda larangan berbasikal. Aku tidak tahu kenapa bermusuh sangat dengan basikal sedangkan banyak aktiviti jahat lain yang berlaku dalam ladang seperti memburu binatang dan bermain scrambler. Tiada pula papan tanda untuk mereka. Sebenarnya ladang kena ambil kesempatan daripada basikal. Dia cuma perlu umumkan ladangnya mesra basikal. Itu sahaja sudah baik untuk bantu brand dia. It's a simple and cheap corporate social responsibility.

-jika para penunggang jumpa sesuatu yang lebih seronok dan time consuming daripada penunggang basikal, maka basikalnya bakal bersawang. Contohnya, dia jatuh cinta, sibuk berkencan, kemudian berkahwin, kemudian beranak, dan pastinya dia akan sibuk tanggungjawab untuk memberi nafkah kepada keluarga. Tiada masa untuk basikal. 

-jika kau tidak punya kawan dengan minat yang sama. Kau nak berbasikal tetapi kawan-kawan kau minat futsal. Maka kau pun ikut mereka main futsal. Aku bertuah sedikit sebab Akak Kau pun minat basikal. Adik aku, Yem, pun minat basikal. Kami bertiga pun jadi. Dan setakat ini ramai kawan-kawan aku suka basikal.

-jika group basikal kau bubar. Tiada lagi pentol yang mahu menganjurkan acara berbasikal. Band Search yang fenomena tu pun berpecah, inikan pula komuniti berbasikal tanpa struktur yang jelas.

Ini semua jika atau kalau, tetapi jika kau main basikal lebih dari mengisi masa lapang, musim basikal tamat pun kau tetap berbasikal. Kau masuk  dalam kategori kemaruk ghairah berbasikal atau omputih panggil passionate.

Motivasi basikal kau mungkin adrenalin ketika berbasikal, tendangan dopomine dalam badan, badan, kaesihatan kerana berbasikal, atau kau dapat ketenangan dari bertukang membangun basikal. Sampai tualah kau berbasikal. Bila dah tak boleh kayuh, kau main kerusi roda pulak. Asal ada roda. 

Kembali kepada cerita jatuh basikal tadi. 

Aku tidak cerita dengan kawan-kawan satu cerita tentang kisah pinggir hutan itu. Ada seorang penunggang pernah tiba-tiba terasa ada tenaga menolak basikalnya dengan kuat dari arah depan hingga dia tersungkur. 

Dia tuduh jin yang tolak tanpa bukti. Sungguh katanya. Aku percaya katanya sekarang. 

Aku pun berat mengatakan aku jatuh tadi kerana gurauan jin. Satu, kelajuan aku sederhana lebih ke arah slow sebab aku mengelak-ngelak pokok. Mustahil boleh tertonggeng begitu teruk.

Dan duanya, basikal aku ini tayarnya berat, sukar nak wikang tanpa momentum. Aku perlu laju dan tekan brek belakang mengejut untuk wikang sebegitu. 

Ketiga, roda basikal ini juga besar, setakat akar besar lengan senang-senang dia panjat. Tak mungkin ada akar yang sekat tayar sehingga aku tersembam. 

Maka, secara logiknya pasti kemalangan aku itu gurauan jin. (Hmmm kelakar juga aku berhujah logik tapi menuduh makhluk halus). 

Takpe, ini hari dia usik aku. Esok lusa aku datang pinggir hutan ini lagi, aku akan usik dia pula.


27 Mei 2021



Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...