Rabu, Februari 23, 2022

022 Musim Basikal

 2020 menyaksikan ledakan penggunaan basikal. Fenomena ini ada kaitan dengan pandemik covid19. Orang tidak boleh lakukan apa yang biasa dilakukan seperti melancong, beraya, bermain bola dan sebagainya (yang bersifat rapat sosial), mula beralih kepada berbasikal. Maka, berbasikal yang besifat penjarakkan pun menjadi popular.

Aku berbasikal sejak umur 9 tahun lagi namun begitu 2020 dan 2021 ini tahun paling banyak berbasikal. Hujung 2020 aku membeli sebuah basikal commute kerana aku fikir cuma mahu menunggang petang-petang sekitar tempat kerja. Dan berbasikallah aku ke sana ke sini. Kemudian, aku mendapati aku lebih gemar berbasikal offroad.

Beberapa kali aku jatuh dan cedera bila menuruni denai tanah merah yang tidak rata. Maka, masanya untuk saya mencari sebuah basikal MTB. 

Begitu galaknya trending berbasikal, basikal yang aku inginkan sudah kehabisan stok di kedai-kedai. Aku pun memilih untuk membeli basikal terpakai. Selepas seminggu mencari akhirnya jumpa di FB sebuah MTB saiz M dengan tayar 27.5 x 2.25. Penjualnya adalah seorang pemuda lewat 20an. 

Kata pemuda yang menjual itu dia mahu membeli basikal lipat kerana kawan-kawannya bermain basikal lipat dan kurang yang bermain MTB. Bersama basikal MTB itu diberikan kepada aku helmet dan lampu basikal seolah-olah dia sudah berpatah arang dengan hobi berbasikal.

Terfikir aku, musim berbasikal sekarang ini akan tamat juga. Bagaimanakah sesuatu musim itu boleh mati? 


24/5/2022



Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...