Rabu, Februari 23, 2022

025 BUKIT BUKAU SEPANJANG JALAN

 Menurut pakar fizik, kayuhan mendaki bukit tidaklah susah sangat jika kau ada pengetahuan. Kau cuma perlu congak berat badan, nisbah gigi gear (depan dan belakang),  cerun bukit, pusingan kayuhan, keperluan kelajuan, tenaga perlu dan panjang batang pedal. Dalam masa yang sama pastikan kau tidak melampaui maksima detak per minit yang dibenarkan untuk usia jantung kau. 

Sibai! Bundek! Putoh! Hark Puiihhhh! 

Saintis ingat aku ada masa ke nak buat kira-kira? Keputusan terakhir ujian matematik tambahan aku 4/100! Itu pun markah kasihan tulis jawapan betul di ruang tulis nama. 

Aku dah berkayuh setahun jagung sekarang. Aku kira sudah masanya bagi petua-petua sebenar panjat bukit dengan praktikal untuk kalian. 

Mula-mula kau buka butang baju agar lebih banyak angin kena ke kulit. Bila kulit sejuk, hati kurang panas. 

Kedua, kau perlahankan kelajuan tetapi masih boleh mengimbang. Jika kau paksa kelajuan di tanah rata ketika mendaki, kau perlu tambah tenaga kaki dengan banyak. Kau terus paksa diri begitu, betis dan peha akan meletup. Dan kawan-kawan akan  maki kau kerana terpaksa kutip cebisan-cebisan daging di denai.

Ketiga, kau perlu lawan mata dengan kontor cerun bukit di depan kau. Kau laras gear depan dan belakang paling sedap untuk cerun yang nak cari gaduh dengan kau. Jika aku berkayuh belakang kau, kira nasib kau baik. Aku akan perhatikan gear kau dan menasihati kau jika ada gear berbaki yang belum digunakan. Inilah senior-senior sebelum ini buat kepada aku. 

Tidak seperti penunggang basikal jalanan handle jatuh, penunggang basikal bukit handle tanduk kerbau balau akan bertemu longkang air tengah denai. Ya, longkang air bukan tepi denai. Denai off road biasanya dwi-fungsi  sebagai sistem aliran air. Kau elakkan tayar masuk longkang itu. Jika terjadi, pusingan roda pastinya terhalang dan kau terpaksa mengalah. Bila kaki jejak tanah kira game over, the floor is lava. Tolak sahaja basikal itu ke puncak. 

Jika kau menolak basikal ketika mendaki, tolong ke tepi sikit sebab aku yang di belakang mahu memotong. Jangan halang jalan aku. Get out of my way. 

Akhir kata, hadapi bukit itu slow and steady. Biasanya dua tiga kali kau bergelut dengan bukit yang sama dan dua tiga kali kaki krem, kau akan menang juga akhirnya. Kau kayuhlah pada tempo yang seragam sambil berzikir. (Ed. Menunggang basikal sambil menunggang agama nampak.)

Wait the minute kata kau, "Baru setahun jagung dah nak bagi nasihat cara membalas dendam dengan bukit." Beginilah dik, umur aku dah berapa sekarang? Kalau aku tunggu 20 tahun lagi, itu bukan nasihat tetapi wasiat namanya.


17/08/21



Tiada ulasan:

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...