Selasa, April 27, 2010

AWANG

 Tuan-tuan yang dihormati sekalian.


Patik Awang. Nama patik pendek sahaja. Patik tidak dibenarkan menggunakan nama ibu bapa patik. Itu perintah Sultan.

Berdirinya patik di hadapan kalian semua, bukanlah sebagai pendekar, panglima atau menteri perang. Wakil Sultan pun bukan. Sebenarnya, patik adalah seorang banduan yang sudah 8 tahun dipenjara.

Patik dipenjara kerana membunuh ibu bapa patik. Patik dipenjara kerana membunuh adik beradik patik. Patik juga membunuh jiran-jiran patik. Patik juga membunuh orang yang patik tidak kenali ketika mereka sedang membeli belah di pasar. Patik tidak mengira, tetapi mengikut kata hakim patik telah membunuh 153 orang dalam satu hari. Dan mencederakan 30 yang lain.

Hakim mendapati patik seorang yang baran, kepala angin dan cenderung untuk mengamuk. Ini semua diluar kawalan patik, maka sebaiknya patik dipenjara bagi mengelakkan ramai orang mati.

Sepatutnya hukuman patik adalah sepanjang hayat. Tetapi hari ini, hari di mana raja kalian mengisytiharkan perang ke atas negeri patik, Sultan telah mengarahkan agar patik dibebaskan. Patik diberi persalinan lengkap dan dititahkan untuk berdiri di depan pintu kota ini dan menunggu kalian datang.

Selamat datang patik ucapkan kepada kalian. Boleh kita mula sekarang?

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Of Bersekers, Swords and Vampires: A Saberhagen Retrospective (Berserkers) 

2 ulasan:

Bukan Sepet berkata...

Arakian, perlukan gendang nak iring persilatan tuan hamba?

Atau nak hamba sediakan lobang kubur, paling koman 153 lobang?

You jump, I jump.

BuRuuj berkata...

Nice story!

69 Hujan dan Lumpur

Main MTB ni seronok tapi kena berani kotor kerana lumpur dan tahi lembu. Lebih-lebih lagi jika kau main di musim hujan. Masa aku main di kaw...