Rabu, September 15, 2010

MAMAN

Maman, kawan aku semasa di Bukit Chagar dulu. Kami sama-sama main bola atas tar tapak letak kereta. Kami sama-sama cari kerja dari kilang-kilang bila habis sekolah.

Kami sama-sama tolak warung kopi mamak atas jalan Wong Ah Fook menuju ke pasar besar Johor Bahru. Kami jadi pembantu pembancuh air. Pada zaman ekonomi meleset, kami tidak boleh memilih kerja.

Kemudian Maman masuk Navy. Tapi sekarang dia sudah bersara. Bersara awal.

Setiap kali hari raya aku akan singgah ke rumah Maman di Rengit. Hari Raya tahun ini dia sibuk memasak. Badannya berpeluh-peluh masa aku sampai.

"Jom bergambar Man."
"Gua berkilat ni. Baju pagoda je pulak."

Aku pun tanggal baju raya aku. Tinggal singlet sahaja.

"Sekarang kita sama."
"Lu memang brader."

Klik.

Maman kawan aku semasa di Bukit Chagar dulu. Kami sama-sama main bola atas tar tapak letak kereta. Kami sama-sama cari kerja bila habis sekolah.

5 ulasan:

Raja Fiqri Fauwaz berkata...

'lu memang brader,'
entri ni memang klasik.

Hambali ® berkata...

memang tersyahdu ...
serius ... nak cari sohabat memang susah.

Bukan Sepet berkata...

gua terharu. Rasa nak bukak baju gak.
Tapi gua tak pakai pagoda hari ni. tak jadilah...

MushroomCute@Mariea berkata...

Tok memang best...tak terpikir nak samakan sampai mcm tu sekali..paling tak org len pujuk2 jer sampai boleh...

kelisa_samudera berkata...

maman? teringat watak jahat nama maman dalam slumdog millionaire. "maman never forgets".

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin