Khamis, Januari 31, 2008

OMBAK JAHAT


Sebab kenapa kamu mesti beli DVD
Bumbung Aku Lantai Orang.
Photo Ehsan: Rushdi + Fotokahwin
*klik gambar untuk saiz yang lebih besar.

Selasa, Januari 29, 2008

HOS ANDA MALAM INI

"Apa yang paling menakutkan kamu?" tanya satu soalan dalam sebuah kajian ilmiah.

Dapatan kajian itu menunjukkan berucap di depan khalayak di tangga pertama. Dan ini diikuti oleh menghadapi maut.

Ini bermakna orang lebih rela mati dari berucap di depan khalayak.

..................
Tarik nafas dan sebut: Host, Hose, Horse, House - of course, of course.
..................

Aku sudah angkat tangan kanan secara sukarela menjadi hos anda malam ini untuk Maskara 6. Aku mesti buat kerja rumah agar kalian tidak menyaksikan acara bunuh diri atau harakiri atau kamikaze, secara langsung oleh aku.

...............................
Berikut adalah senarai mereka yang akan naik pentas:

NURAS
NURAS: two brothers called Mie nuras a.k.a Nur Azmi (cartoonist,painter,writter and illustrator) and Asmawi Mohter. NURAS first Demo Repacked "Songs From The River Banks". (link)

ZAKI ZAINOL
a.k.a Kangaq. Penulis Fantasi. Siri Takluk Jagat. (link)

SUFIAN ABAS
Penulis. Jurugambar. Penerbit Neohikayat. Wilayah Kutu. Short: My Chicken Story. Makalah Elarti. Buku terbaru Kasut Biru Rubina: Koleksi Fiksyen Pop Untuk Jiwa2 Hadhari. (link)

DEAN SHAM
Cubaan Berani Mati Jenaka Berdiri. Majoring in minor things. Ahak! Pembikin filem pendek. Pengarah Kiri (BMW 2007 Shorties Honorable Mention) dan Bumbung Aku Lantai Orang. (link)

ALIFF FIRDAUS & ISMAIL
Novelis, kartunis dan ahli silap mata. Buku Aliff: Orang Kuat, Untuk Syampoo, Bergaduh & Menari, Rahsia Firdaus, Hantu Silap Mata, (link)

PIPIYAPONG
Asal Kuala Lipis, Penulis Zine Hilang Punca, Pemuzik, Mekanik. Terlibat dlam projek buku Goblog. Bassist Band Modern Rock: Fury. Get ready to rumbleeee! ( link )

KOMIKOO
Kumpulan komik aura tersendiri. Komikoo juga berbeza kerana kartunis diberikan hak ke atas semua karya mereka yang diterbitkan. ( link )

ELIZABETH JOTHI & SHASI REKHA
Bacaan puisi epik mahabharata dalam bahasa Tamil. Penterjemah bahasa isyarat. Kroni cap ayam. (Tak ada link)

OPEN MIC SESSION
Korang la, apa lagi. Tengok gugup tak gugup. Mengeletar ke tidak. Berdiri bulu ketiak ke tidak. Keluar peluh jantan ke tidak. Gua cabar lu!

......
P.S.
Nanti aku tambah maklumat lagi jika ada perkhabaran dari burung hud-hud.

Isnin, Januari 28, 2008

KUNCI UNIVERSAL UNTUK PERODUA


"Aku tertinggal kunci dalam boot Z4," Vee mengeluh rungsing.

BMW Z4 bukan kereta sebarangan. Engkau tidak boleh panggil mekanik Ah Chong dan kopak begitu sahaja. Mahal tu.

Vee terpaksa zoom ke Kuala Lumpur untuk ambil kunci rizab dan bedesup semula ke Johor Bahru sebelum apa-apa terjadi kepada kereta itu. Z4 menarik perhatian walaupun di tempat letak kereta yang gelap.

"Ini pernah terjadi kepada aku," kata aku dalam cubaan mengendurkan suasana yang tegang dengan empati. "Aku ambil pelepah daun kelapa dan cucuk-cucuk celah pintu. Klak! Pintu tak terkunci lagi."

"Magik. Engkau pakai kereta apa?"

"Kancil." aku tersengih.

Vee tidak ada mood mahu ketawa.

Jumaat, Januari 25, 2008

JANGAN RASUAH SAYA

Ada dua jenis polis atas jalanraya.

Satu, yang melancarkan lalulintas. Saya suka.

Dua, yang menyesakkan lalulintas. Saya tidak suka.

Kalau iya pun nak buat road block, jangan la buat sesak trafik sampai 2 KM panjang.

"Encik salah kerana memotong barisan."

"Kalau tiada road block ni, tiada la barisan yang merangkak ni."

"Mmmm."

"Kalau tiada barisan yang merangkak, tiada la saya memotong barisan."

"Kami hanya menjalankan tugas."

Ini bukan perangkap laju, ini perangkap kesabaran. Bukan polis Malaysia la, takkan la polis Malaysia buat perangkap kesabaran. Kan?

LAWATAN SAMBIL BELAJAR

1. Klinik Filem percuma dan boleh muat turun filem yang menang tahun lepas. Filem apa ntah: BMW Shorties 2008

2. Salah guna atau betul guna yang unik: The Life Hackery.

3. Tips menjaga bayi untuk pekerja taska: Do's and Dont's

Selasa, Januari 22, 2008

MENUNGGU MILO AIS

"Baik lu angkat satu sebelum gua luku kepala lu!" sergah Deen.

Milo ais yang aku pesan belum sampai. Mamak tu hantar teh ais Deen dulu.

"Lu ingat kami ni ni gay ke apa?!" aku sergah pula.

"Sori bang, tak sengaja," rayu mamak. Mamak itu cepat-cepat angkat satu straw dari gelas Deen.

Ada ke patut dia letak dua batang straw dalam gelas Deen?!

Satu gelas teh ais tengah meja. Dua batang straw. Ini boleh mencalar imej kejantanan kami.

Isnin, Januari 21, 2008

TINGGALKAN SEGAN DI PINTU MASUK

Aku pakai seluar dalam baru malam itu. Aku sudah bersedia untuk segala kemungkinan.



"Tidak ada orang menari pun?" gurau vokalis kumpulan Redemption yang berambut rasta. "Kalau begini kita orang bawak lagu dangdut la."

Dua tiga dos irama raggae, lantai dewan mula panas. Tangan-tangan dilambai ke atas. Kepala-kepala diangguk mengikut rentak. Pinggul-pinggul mula dihayun mengikut lagu. Kaki-kaki mula menghentak ikut irama.

"Tok, old skool but not bad," kata Honey memuji t-shirt coklat dengan motif beruang kubrik yang aku padankan dengan seluar dan jacket jeans biru.

"You tidak perlu segan berdiri sebelah I lagi," sindir aku.



Erika muncul dengan t-shirt Wheel of Fortune. Tersenyum-senyum.

Aku meyambut senyumnya lalu membuat permintaan, "Can I buy a vowel?"

Dia hanya tersenyum-senyum, "Menari Tok?"

Aku angkat tangan kalah, "Tok tidak pandai."

Raggae berhenti. Disambung pula dengan instrumental yang sebak dari Novelea. Aku pejam mata dan menuang lirik dalam cangkir instrumental yang sedih itu. Emo sungguh.


Aku
tak percaya
bibir yang sama
pernah mengucup ku.
Mana mungkin
bibir yang lembut
menghambur kata kesat.

Baby
panggil mu
waktu engkau sayang.

Babi
panggil mu
waktu engkau benci.

Aku
tak percaya
bibir yang sama
pernah mengucup ku.
Mana mungkin
bibir yang lembut
menghambur kata kesat.



Sebenarnya, aku mahu tengok kambing disembelih. Aku mengharapkan keluar muka depan Metro, "Tok Rimau Memulas Mesin Masa!" Semuanya hampa. Ini mini konsert berhemah tinggi.

Peserta konsert mini ini semuanya penuh disiplin. Hisap rokok pun pergi ke parking lot. Jalan depan aku menuju ke tandas, mereka tunduk hormat. Mamat raggae itu pun tidak hisap rokok, ganja apatah lagi. Ectasy jauh sekali. Semuanya clean fun. Ini bukan alasan untuk berparti, ini betul-betul pure passion for Indie arts.

Tiada polis datang menyerbu. Justeru, tiada polis wanita paksa aku kencing dalam botol walaupun aku siap pakai seluar dalam baru, just in case. Agar tidak kelihatan miskin.

Sampai masanya, Cinderellas perlu pulang. Kita tidak mahu Kancil bertukar jadi labu. Kan? kami pun mengutip semula segan yang ditinggalkan di pintu masuk.

Gig yang berikutnya:
Maskara 6 live di Planet Pena :: 2 FEB 2008
Hujan turun di Taman U :: 2 FEB 2008

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Sekitar parti liar kotak susu: Flickr LanRasso dan Fotopages Pheewit.

Khamis, Januari 17, 2008

JOM LAYAN!



Lan,
Hani pesan jangan pakai batik pergi gig HEY UHM. Nanti dia tak ngaku kita ni kawan dia.

PERKEMBANGAN TERKINI BUKU K-EIGHT
Terimakasih kerana sokongan. Buku K-8 habis dibeli. Sesiapa yang tidak dapat buku itu, bolehlah meminjam dari rakan-rakan yang sudah membelinya. Kalau kalian fotokopi buku itu, jangan la bawa datang jumpa aku untuk otograf. Nanti aku otograf dengan tapak kasut.

Selasa, Januari 15, 2008

JIKA ENGKAU TERPUKAU PANDANGLAH KE LAIN


Awas Spoiler!
...........

Aku memang suka filem Mamat Khalid. Aku harap kalian sokong dia. Tengok filem dia agar dia boleh terus bikin genre filem Mamatism Khalidism. Filem terbarunya adalah Kala Malam Bulan Mengambang.

Aku belum berkesempatan masuk panggung lagi, jadi aku tanya Mobius. Dia dah tonton malam minggu lepas. Oleh itu, hari ini aku nak mengulas sebuah filem noir yang belum pernah aku tonton berdasarkan cerita dari Mobius.

Kala Malam Bulan Mengambang menyingkap semangat Melayu yang cenderung makan gaji. Sebulan sekali baru dapat gaji. Macam bulan yang mengambang sekali sebulan. Kualiti ISO macam mana pun kerja watak wartawan dalam filem ini, tetap dia mengharapkan berkerja bawah orang lain. Makan gaji sebulan sekali. Bonus setahun sekali.

Apakah signifikannya keris tujuh inci dalam filem ini dari sudut semiotik. Keris itu bertukar tangan ahli sihir kepada wartawan kepada harimau jadian kepada Doktor Rushdi. Keris itu adalah UMNO. UMNO dalam pimpinan orang baik, jadilah dia sesuatu yang baik. Dalam pimpinan orang jahat, jadilah dia sesuatu yang jahat.

Watak antagonis dalam filem ini adalah golongan komunis berbahasa Jerman. Sinis sekali Mamat Khalid menempelak orang kita yang mengagungkan produk Jerman. Contohnya, kita lihat ramai gadis-gadis suka pemandu kereta BMW (dan Mercedes). Pemandu kereta BMW (dan penumpangnya) juga suka dilihat dengan kereta seksinya. Kereta Kancil? Tiada siapa yang mahu lihat.

Watak wartawan protagonis naskah filem ini telah jatuh cinta dengan seorang (seekor?)pontianak. Ini merupakan dekonstruksi kepada taksubnya masyarakat kepada kecantikan yang berkala-kala. Bila memikat dia cantik dan bila mahu cekik, dia hodoh macam neraka. Tetapi pontianak ini pontianak baik. Dia cintakan pengamal media, wartawan. Kesimpulannya, tidak semua hantu itu jahat. Bukanlah masalah moral yang besar bercinta dengan hantu.

Abang kepada pontianak adalah seekor (seorang?) harimau jadian. Mungkin abang angkat kot. Mana mungkin harimau adik beradik dengan pontianak. Lain species. Apa yang Mamat Khalid mahu kupas di sini adalah peri pentingnya membaca blog Tok Rimau untuk mendapat maklumat terkini tentang kehidupan yang penuh pancaroba. Sesuai untuk lebai yang bukan lebai. Humornya segar seperti ikan yang masih dalam bot nelayan baru sampai darat. Tidak hanyir.

Sungguh ganjil Mobius menganalisa lapisan-lapisan makna kritikan sosial wacana Kala Malam Bulan Mengambang.

Aku tanya Mobius, "Kenapa ulasan dan cerita engkau tentang Kala Malam Bulan Mengambang ini unik? Lain dari ulasan blogger wayang lain dan juga ulasan dari surat khabar."

Mobius jawab, "Aku sebenarnya tak boleh fokus sangat kat panggung wayang tu. Aircond wayang itu sejuk sangat. Aku sibuk memanaskan awek aku. Awek aku sibuk memanaskan aku. Hi! Hi! Hi!"

Kurang asam! Mobius ini bukan boleh diharap sangat. Ini macam terpaksalah kita pergi panggung dan tonton sendiri Kala Malam Bulan Mengambang. Jom! (Tapi jangan ajak awek kalian.)


ORANG LAIN YANG MABUKKAN MAMAT KHALID. ORANG MELAYU KALAU MABUK MEMANG BURUK!




Isnin, Januari 14, 2008

BERUS GIGI BERMOTOR

Pintu bilik air dibiarkan terbuka. Mereka sudah terbiasa begitu.

"Orang Malaysia dah sampai ke angkasa, you masih lagi pakai berus gigi manual," kata Mobius sambil menayangkan berus gigi elektriknya.

"Pagi-pagi lagi dah nak bagi lecture," kata Farah. "Cepat la gosok gigi tu. I pulak nak guna sinki."

Farah mengetatkan kembannya yang longgar.

Mobius mengetuk berus giginya di kepala pili.

"I tak boleh gosok gigi la. Bateri berus gigi I habis."

"Gross! Jangan cium I hari ni."

............

Dan kalian pun berfantasi. Yang bukan-bukan. Ha! Ha! Ha!

.................


Trivia:
"CHERITA PALING NAKAL DARIPADA SEGALA KENAKALAN YANG PERNAH DI-NAKAL-NAKALKAN"
Tagline untuk filem Tiga Abdul seperti yang tertulis atas poster filem itu.

Jumaat, Januari 11, 2008

SEDIKIT STATISTIK FREAKONOMICS

Kes jenayah di Johor adalah antara yang tertinggi di Malaysia. Tetapi sumber polis tidak cukup untuk menangani isu ini.

Nisbah polis Johor dengan penduduk adalah 1:478. 7000 lagi anggota polis diperlukan di Johor untuk mencapai sasaran nisbah 1:250.

Pun begitu, jika masuk lagi 7000 rekrut polis ke ketumbukan sedia ada, janganlah engkau cepat berasa selamat.

Mereka terpaksa mengikut arahan dari masa ke semasa. Arahan dari "langit". Arahan utama sekarang adalah mencari penjual-penjual DVD porno Politikus Yang Terlampau.

Kasihanilah mereka, bagilah mereka tugas yang lebih yang mencabar.


PUISI SEBARIS
1. I might be a fool, but I am not stupid.
2. I am willing to be your man, but not your boy.

Selasa, Januari 08, 2008

BUKAN LELAKI SUBPRIMA

Seel ternampak kami duduk di meja bahagian tepi kafe. Dia menghampiri meja kami.

"Kenapa duduk di sini?" tegur Seel. "Kenapa tidak di sana?" Seel menambah soalan sambil menunjukkan meja di depan gerai minuman.

Aku dan Deen memandang meja yang dikatakan itu. Ia laluan trafik. Meja itu amat strategik jika tujuan pengunjung datang ke kafe adalah untuk mencuci mata.

"Meja itu," jawab aku "adalah untuk mereka yang melihat orang."

"Meja ini," sambung Deen, "untuk mereka yang dilihat."

Aku dan Deen ketawa besar.

Dan seperti yang dijangka, orang melihat kami.



LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Wishlist hadiah harijadi aku: GADGETS & INNOVATIONS.

Isnin, Januari 07, 2008

MINYAK MASAK

Aku tidak faham. Kenapa sebuah negara pengeluar kelapa sawit tiba-tiba terputus bekalan minyak masak?

Macam mana aku nak amalkan apa yang aku belajar dari Take Home Chef, Hell's Kitchen, Inspirasi Koko dan Yan Can Cook. Macam mana? Naga menasihati aku rebus mi Segera sahaja.

Sia-sia ada rancangan pendidikan jika tiada bahan untuk memasak. Serupalah macam rancangan Mari Membina Igloo di Mesir dan Sembilu di Amerika Syarikat. Sia-sia.

Mana menteri yang bertanggungjawab terhadap kebajikan pengguna? Adakah kamu berpihak kepada neo-kapitalisma?

Takkan nak tunggu DVD free diedarkan baru mahu bertindak.

Aku tidak faham. Kenapa sebuah negara pengeluar kelapa sawit tiba-tiba terputus bekalan minyak masak? Jawapannya mungkin sama dengan jawapan kenapa Negara Hutan Hujan Khatulistiwa terputus bekalan air.

Jumaat, Januari 04, 2008

BERSAMA MU

Menteri Pertanian menjerit slogan, Pertanian Adalah Perniagaan. Aku terfikir bahawa negara kita ini menuju ke arah negara kapitalis tulin.

Ya, seperti kalian lihat, aku pun turut serta terbabit. Sekarang sudah ada tertanam iklan di sisi kiri blog ini.

Jika kalian juga mahu jadi blogger beriklan, klik sahaja iklan di sisi kiri itu. Bolehlah tampung duit Cyber Cafe atau Streamyx.

Harga barang dan servis semua sudah melonjak. Nak masuk bilik air pun kena bayar RM0.50. Itu belum cerita pasal harga benda-benda asas lain seperti minyak, susu, gula, tepung dan rokok berfilter bukan seludup.

Kalau kalian tonton rancangan Bersama Mu di Tivi 3. Kasihan tahu. Kalian lihat orang miskin bertambah miskin.

"Sazali lihat ada rumah terbakar. Kasihan Sazali tengok. Sazali ambil duit dan bagi kepada mereka." -Filem Anakku Sazali


Tetapi ada satu keluarga dalam Bersama Mu itu, aku dikenalkan. Mereka diberita-anginkan sebagai miskin kerana mereka pilih untuk miskin. Mereka malas. Nak daftar surat beranak anak pun malas. Mmm.

Aku tidak malas. Jika kalian ini dermawan budiman, rajin-rajinlah klik iklan di sisi kiri itu. Sumbangkan kepada aku yang rajin. Sungguh ni. Aku rajin menulis blog.

Jerit bersama ku, Blogging adalah perniagaan.

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
1. Projek penerbitan Offline + Online: Fray

2. Lan, tip pertama untuk jadi lelaki romantik adalah gunting botak kepala kamu. Awek zaman sekarang kata lelaki botak itu seksi. Tips selebihnya engkau klik ini: Tips untuk menjadi Romantik.

Rabu, Januari 02, 2008

INI RINDU

"Our next song is an old song entitled Ini Rindu which was made famous by Farid Hardja," umum vokalis kugiran dari Filipina berbaju rambu-rambu berkilat.

Kami pun bertepuk tangan meriuhkan dewan minum "The Ship" yang tidak cukup cahaya itu.

Sebelum aku tahu akan artinya cinta
Terlena ku dibawa nya ke sana

Setelah dia pergi baru aku mengerti
Kutelah jatuh cinta kepadanya


Aku separuh menjerit kepada Mobius, "Semua ahli politik berlumba-lumba buat statement. Mereka mahu Ah Lek resign kerana perbuatannya amat tidak bermoral."

Mobius merenggangkan gelas besar dari bibirnya. Dia berfikir sejenak.

Mobius berkata, "Ahli politik. Kenyataan mereka mestilah politically motivated." Dia minum sedikit dan merenggangkan lagi gelas itu dari bibirnya. "Semuanya hipokrit."

"Kenapa pulak?"

"Dalam hati mereka, kesalahan Ah Lek cuma satu. Satu sahaja. Ah Lek terkantol."

"Fuh! Dalam mabuk-mabuk pun ayat engkau ini ada benarnya," aku tersihir dengan analisanya. "Aku quote kata-kata engkau ini dalam blog aku nanti."

Mobius merenggangkan gelas besar dari bibirnya. Dia berfikir sejenak.

"Blogger. Tulisan engkau mestilah blogly motivated. Engkau pun hipokrit."

"Kenapa pulak?"

"Motif keji engkau adalah satu, hits dari kata kunci: chua soi lek, tape, skandal, sex, video, menteri, MCA dan DVD."

Mobius angkat tangan menarik perhatian pelayan. Dia pesan satu botol lagi.

Ooooo…aku rindu
katakan pada nya aku rindu

Ooo burung nyanyikan lah
katakan pada nya aku rindu


Vokalis itu berlagu sambil berjoget. Mula-mula dia buat aksi burung berkepak dengan tangannya. Kemudian, kedua-dua jari telunjuknya menunjuk ke arah bawah.

Ke arah burungnya.


..............
GLOSSARI:
BLOGLY MOTIVATED: Strategi yang dilancarkan dengan tujuan meningkatkan hits atau bilangan kunjungan ke blog.


LAWATAN SAMBIL BELAJAR
1. Logo Trend For Designers
2. Youtube: Ini Rindu by Farid and Lucky

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin