Khamis, Ogos 26, 2010

HUJUNG NYAWA



30 minit selepas masuk waktu Isyak. 13 Mei 2020. Sebuah robot pembinaan 3 tan metrik buatan Israel  jenama X10N15 terkena jangkitan virus digital Galut.exe. Robot itu hilang kawalan dan mula menembak lazer ke arah semua objek bergerak. Robot  X10N15 yang sepatutnya berstesen di jalan Dewan Bahasa untuk menaikkan taraf jalan ke lorong 5 tingkat mengamuk memusnahkan semua harta benda dalam laluannya. Ia menuju ke Rumah Pena.

Di Rumah Pena, kebetulan pada masa itu Sindiket Sol-jah, kumpulan aktivis seni, sedang menganjurkan Malam Baca Naskah. Majlis itu dihadiri sekitar 500 peminat-peminat seni, kebanyakannya adalah wanita-wanita muda. Tarikan utama pada malam tersebut adalah persembahan The Parkison Reunion Poetic Metal Punk Band pimpinan Datuk Jimbo Ulu Tiram.

Bila Robot  X10N15 merobohkan pagar elektrik dan masuk ke laman Rumah Pena, penonton jadi panik. Sindiket Sol-jah berjaya menyelamatkan para khalayak yang hadir dengan mengarah khalayak ke arah laluan rahsia bawah tanah. Terowong rahsia itu membawa khalayak ke Perhentian LRT Plaza Rakyat. Selamatlah lebih  kurang 500 orang.

Pun begitu, ahli-ahli Sindiket Sol-jah sendiri menjadi mangsa keganasan robot pembinaan, X10N15, tersebut. Gelombang bunyi mampat yang diarahkan ke bumi telah merobohkan laluan terowong rahsia sehingga membuat Sindiket Sol-jah terperangkap dalam Rumah Pena. Mereka terpaksa berdepan dengan Robot  X10N15 yang mula melepaskan tembakan membuta tuli.

Spyz, Opi, Jigo dan Azzam mati di tempat kejadian tertewas dengan lazer pemotong konkrit oleh Robot  X10N15 yang hilang kawalan itu. Sementara itu, Dean Sham, Vovin, Mat Jan dan Sinaganaga cedera parah.  Buah pinggang Dean Sham rosak tidak boleh digunakan lagi. Jantung Vovin jahanam tidak boleh berdegup normal. Hati Mat Jan terkoyak tidak boleh berfungsi. Dalam satu letupan, Sinaganaga tercampak keluar dari tingkap. Kepalanya pula terhantuk ke arca batu tepi Rumah Pena. Araca batu itu pecah tetapi tiada kecederaan luaran kelihatan. Namun begitu, Sinaganaga mula berkelakuan pelik. Dia hanya menyanyi lagu lama Patah Hati dalam mode loop.

Patah hatiku
Membawa derita
Merajuklah diri
Merajuk diri
Tak tentu haluan

Malam semakin larut. Aku dan Pipiyapong luka calar-calar tetapi tidak kritikal. Kami bebas bergerak dalam Rumah Pena tetapi tidak dibenarkan keluar. Robot  X10N15 menahan kami semua sebagai tebusan. Di luar, 10 lori anggota FRU sudah berkumpul.

Keadaan Dean Sham, Vovin dan Mat Jan adalah sangat kritikal dan boleh membawa ke maut. Pipiyapong meyakinkan aku agar kita bunuh sahaja Naga dan gunakan organ-organ tubuhnya untuk menyelamatkan yang tiga lagi. Bersungguh-sungguh Pipiyapong mendesak.
Patah hati ku
Membawa derita
Merajuklah diri
Merajuk diri tak tentu haluan
Kebetulan, Sinaganaga memang mempunyai banyak organ-organ cyborg kerana caruman insuran beliau membenarkan organnya ditukar dengan organ sintetik jika terjadi kemalangan. Rekod perubatannya menunjukkan- pada 2017 hatinya di tukar dengan hati mesin kerana satu kecederaan akibat dari  pergaduhan berebut tempat letak kereta. Buah pinggangnya pula di tukar mesin kerana terkena mercun pada 2018. Dan jantungnya memang mesin sejak 2015 kerana rosak terlalu banyak hisap rokok.

Pipiyapong terus berhujah bahawa kepala Naga sudah ting-tong sasau. Dia lebih baik mati menyelamatkan kawan-kawan dari hidup dalam keadaan gila. Sayang betul Pipiyapong kepada Dean Sham, Vovin dan Mat Jan yang nyawa-nyawa ikan itu.

Aku diam serba salah dalam panik penuh dilema. Aku memikirkan jasa Sinaganaga dalam Sindiket Sol-jah dan arena seni peringkat nasional terlalu berharga untuk dibunuh.
Ku harap janjimu
Bahagia selalu
Sayang
Rupanya patah
Rupanya patah di tengah jalan
Pipiyapong berhujah lagi, "Hidup dalam nostalgia adalah hidup yang tidak kacip. Lagi pun 3 nyawa lebih penting dari 1 nyawa." Logik matematik itu tidak dapat aku sangkal. Aku akur, ya 3 nyawa lebih penting dari 1.

Aku yang mempunyai lesen kontraktor F pembedahan organ mesin terpaksa mengorbankan 1 nyawa bagi menyelamatkan 3 nyawa lain. Sekali libas ke tengkuk dengan kaki mikrofon, satu nyawa telah melayang meninggalkan dunia yang penuh sandiwara ini.

Hanya satu sudu meja darah terpercik ke dinding Rumah Pena.

Pembedahan yang mesti dilakukan aku segerakan tanpa lengah-lengah sementara organ-organ mesin dalam tubuh arwah masih panas.

Buah pinggang, jantung dan hati milik Dean Sham, Vovin dan Mat Jan berjaya digantikan dengan organ-organ mesin terpakai. Aku tampal luka pembedahan mereka dengan binding tape. Aku arahkan mereka buat senaman warm up kerana ada perjuangan yang belum selesai.

Tepat 12 tengah malam, Aku, Dean Sham, Vovin dan Mat Jan dan aku berjaya mengalahkan robot pembinaan 3 tan X10N15 buatan Israel dengan cara merempuh robot itu dengan kereta lumba Pipiyapong bagi menolaknya ke dalam kolam ikan air tawar di hadapan Rumah Pena. Mati lintar pintaslah Robot  X10N15 itu. Sejurus dengan itu tenaga kecemasan  Robot  X10N15 menghidupkan alat kemusnahan kendiri. Satu ledakan kuat bergema mengegarkan Kuala Lumpur meninggalkan lubang sedalam 10 kaki di halaman Rumah Pena.

Kami, kemudiannya segera menghantar Sinaganaga ke hospital.

Ya, Naga masih hidup. Yang aku bunuh untuk dapatkan alat organ ganti bukan Sinaganaga tetapi Pipiyapong. Aku terpaksa bunuh Pipiyapong kerana kerana dia terlalu yakin dengan falsafah 3 nyawa lebih penting dari 1. Maka, organ yang berdenyut-denyut dalam tubuh Dean Sham, Vovin dan Mat Jan adalah organ Pipiyapong. Pipiyaponglah wira yang menyelamatkan mereka. Kerana Pipiyaponglah mereka bernafas sekarang ini.
Hendak diulang... Hendak diulang
Resah menanggung
Sayang
Kenanglah jangan
Kenanglah jangan disebut pun jangan
Ramai yang tidak tahu sekitar 2019, aku telah memasukkan organ-organ mesin ke dalam tubuh Pipi. Jantungnya rosak kerana kretek. Buah pinggangnya rosak kerana kemalangan antara kereta sukan dan sebuah proton saga rosak tingkap. Hatinya pula, dia cabut sendiri dan jual kerana dia amat memerlukan lensa baru untuk kameranya. Organ-organ inilah yang aku pindahkan kepada Dean Sham, Vovin dan Mat Jan.

Setibanya di hospital, Sinaganaga dibawa ke ICU. Otaknya dikaran bertubi-tubi sehingga blackout Kuala Lumpur. Tetap otaknya tetap tidak pulih. Dia hanya terus menyanyi. Tinggallah dia dalam pusat tahanan pesakit mental dilayan oleh jururawat yang muda-muda belaka. Tetapi itu tiada makna lagi bagi Sinaganaga. Sia-sia aku memilih membunuh Pipiyapong, bukan Sinaganaga.

Terakhir sekali aku dibenarkan melawatnya, dia masih begitu. Masih mendendang lagi yang sama sambil memandang ke langit.
Hancur hatiku
Di dalam nestapa
Mengenangkan nasib
Mengenang nasib diriku malang
2030, Sindiket Sol-jah dibubarkan secara rasmi. Pun begitu kumpulan-kumpulan serpihan Sindiket Sol-jah tetap aktif. Sol-dadu pimpinan Daniel kini sedang buat jelajah Australia dengan konsert puisi mereka. Sol-mate pula ke timur tengah dengan jelajah album kompilasi Nasyid di bawah pimpinan Marini. Tidak ketinggalan kumpulan Boy So-lace yang diketuai oleh Gunx sekarang berada di pendalaman Amazon membuat tayangan wayang pacak di bawah label Lipstick Shorties. Mereka dikhabarkan ditaja oleh korporat Lancome Cosmetic.
Maksud hatiku
Maksud hatiku
Bahagia bersama
Sayang
Apakan daya
Diriku miskin
Harta tak punya
Dean Sham kini berusaha membikin filem panjang pertamanya dalam dokumentari. Filem itu bertajuk Malam Di Kuala Lipis: Gerakan Indie 1980-2020. Dean Sham masih lagi memohon dana dari Finas dan World Bank untuk membuat filem tersebut yang dijangka bakal memakan belanja US$20 Billion.

Peristiwa hitam itu membuat Vovin hilang nafsu terhadap jalan-jalan melihat negara orang. Dia berazam untuk melakukan sesuatu yang pernah dibincangkan bersama Pipiyapong ketika mereka bujang, mendaki gunung Everest. Kali terakhir aku melihat dia adalah ketika dia menyorong kerusi rodanya ke arah perut pesawat Air India di KLIA. Tahun 2035. Itu pun melalui siaran tertunggak Buletin TV3. Sejak dari itu tiada khabar berita lagi.

Tahun 2040. Mat Jan juga membawa diri. Khabarnya dia ke pendalaman pulau Papua menghabiskan sisa hidupnya mengajar bahasa Inggeris di sana. Dia begitu yakin bahawa bahasa Inggeris adalah kunci ilmu. Dengan kemahiran bahasa Inggeris, dapatlah anak-anak pulau itu membaca buku-buku akademik dan memajukan diri mereka. Mat Jan bagai lilin membakar diri dalam hutan belantara itu. Jauh dari hiruk pikuk moden.
Ingin ku petik
Bintang yang tinggi
Sayang
Tanganku hangus
Tanganku hangus disambar petir
Harian Metro ada menulis di muka depan tentang kelibat Pipiyapong di Lima, Peru. Aku tidak hairan, ikon Pipiyapong dengan logo stensil Pipiyapong sedang menghisap rokok memang popular serata dunia. Lebih popular dari ikon Che Guevara. Ramai anak-anak muda dunia meletakan Pipiyapong sebagai idola. Mereka terikut-ikut dengan fesyen dan gaya hidup Pipiyapong. Jika surat khabar melaporkan nampak seribu Pipiyapong pun, aku tidak hairan. Tetapi gossip tinggal gossip. Kuburnya ada di Kuala Lipis dibalut kain kuning jadi keramat.

Aku? Umur aku menjangkau satu abad. Sisa-sisa hidup aku dalam penjara. Aku dipenjarakan kerajaan kerana membunuh Pipiyapong. Aku menunggu hukuman seterusnya. Jika permohonan pengampunan yang aku hantar kepada yang di Pertuan Agung tidak diperkenan, maka aku akan dihukum gantung sampai mati tanggal 31 Ogos 2060. Merdekalah aku dari beban rasa besalah kerana membunuh sahabat ku sendiri.

......
Cerita-cerita lain dari siri Mesin Masa.
Fdaussamad: 2060
Pipiyapong: 2060
Sinaganaga: Pasca Apokalips
Jimbo : Back To The Future 4
4Shared Download:  Mp3 Patah Hati nyanyian Sudirman.


......
p.s.
Sebenarnya, ini adalah plot asal sambungan Pewaris Dukun Diraja. Cuma, aku olah semula untuk sesuaikan keadaan semasa.

14 ulasan:

budak hijau berkata...

hehe entri yg buat aku tsenyum

Jimbo berkata...

time gaduh robot, gua kat bersempit-sempit dengan 500 awek muda di bawah terowong ke? peh. pehhhh.. terima kasih tok...

gunx berkata...

entry yg paling banyak iklan blog.

FdausAmad berkata...

Untuk entry ni, gua kasi 8 lipat!!

ayobkelubi berkata...

ni lapisan paling ultimatum dlm mimpi pipiyapong!.

keh keh keh..

Hambali ® berkata...

hohoho ... macam buat lukisan zaman sekolah dulu .... "suasana di tahun 2020"

meor-name-depan-ku berkata...

Penuh dengan Sci-Fi.

speedrider berkata...

entry yang paling banyak tag!

budakkilang berkata...

hehehe...
budak-budak soljah berbalas pantun..

semat la tok..

.s.o.f.i.a. berkata...

pergh!!!! tak sangka aku berjaya baca sampai abes!!!! dan TERTARIK..... best!!!

Pipiyapong berkata...

Bab ada mamat tu dapat pangkat datuk je gua tak berkenan!

amirpo berkata...

agak tragik..bunuh member sndri

amANI berkata...

Cerita paling menarik dalam siri Mesin Masa.

lara_nur berkata...

SUKA.first entry lara baca

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin