Jumaat, Jun 19, 2009

SIARAN ULANGAN



Esok nak berangkat ke Jelebu untuk meminang si Ghades Chomel untuk Jejaka Korea. Ish. Chomel la sangat. Korea la sangat. Semoga sejarah tidak berulang. Aku rujuk entri blog lama bertarikh 11.9.2002:

..........
Abih Doh Oghe Tino Di Johor
Aku fikir selama ini mak aku bergurau, rupanya dia serius. Biasanya kerja jurucakap ini adalah kerja orang tua. Mungkin pada mak aku, aku ini sudah tua maka terpaksalah aku memikul tanggung jawab sebagai jurucakap rombongan merisik, hantar tanda dan meminang ini.

Sudah habis perempuan di Johor. Baru setahun adik aku merantau di KL, dia sudah terpikat dengan jururawat cek mek molek dari Pasir Putih, Kelantan. Ikan di laut asam di darat, bertemu juga dalam kuali. Kami sekeluarga, 2 kereta 1 van, terus hantar rombongan memetik bunga di taman. tanggungjawab besar jatuh atas batu gemala patik. Che Pipah yang turut serta dalam rombongan itu memberi aku gred C untuk persembahan yang lemah. Pengalaman aku bersyarah depan ratusan murid dan ibubapa selama ini tidak boleh digunapakai dalam situasi ini. Aku ingatkan aku cuma jadi drebar untuk keluarga aku tetapi aku tiba-tiba naik pangkat jadi jurucakap. Punca utamanya adalah aku tidak tahu fakta penting seperti jumlah hantaran, tempoh pertunangan dan aku selama ini tidak ambil peduli apakah yang atas dulang tembaga yang kami bawa. Aku cuma tahu ada coklat dalam salah satu dulang kami kerana aku ada curi sikit. Aku boleh ikut strategi ucapan menteri merasmikan majlis. Aku boleh cakap berputar-putar tanpa isi tetapi aku rasa saudara mara pihak perempuan, termasuk neneknya, akan keliru. Aku cakap direct to the point ikut laras mesyuarat rasmi. Semua ilmu dari buku-buku pantun dan peribahasa aku semua sangkut dalam otak tidak mahu keluar. Wakil pihak perempuan adalah kakak sulung tunang adik aku. Aku bagi dia B- dari segi persembahannya. Dia dipilih kerana dia pandai cakap (Orang prempuan memang selalu berlatih bercakap ) dan dia boleh kecek luar. Biasanya majlis macam ini ditangani oleh orang tua sudah bercucu. Bahasa mereka lebih halus dan adat pun mereka tahu benar.

Walaupun begitu, aku ghairah menunggu peluang seperti ini lagi. Jika aku diberi peluang lagi, aku akan buat persediaan mantap dengan kajiselidik lagi. Aku akan datang bermadah dan berpantun dan jika perlu, aku sediakan satu multimedia presentation sekali. Kalau ada sesiapa memerlukan jurucakap untuk rombongan meminang bolehlah bagitahu aku.
----------------------------------------------------
p.s.
1. Minta maaf kepada Yadziz dan Aidil kerana aku gagal singgah tempat kalian. Jadual terlalu ketat.
2. Aku rasa kelakar. Aku nampak tanda ini di pusat belibelah Rantau Panjang: "Baju orang TINO."
3. Network selalu down. Aku tidak dapat update.

10 ulasan:

fadlismile berkata...

tok nanti minangkan ntuk aku ek.. wat slide presentation n film pendek skali.. hehe.. selamat bertunang lannn!!

Mr PenyuBiru berkata...

meminang Yana la tu.hehe... toq, nanti kasik pantun millenium punyer.baru cool! hehe

Portdy berkata...

present dalam bahasa BM ke BI?

terrarosa berkata...

wah entri ulangan bagi Tok ni , macam filem Melati Putih bagi saya
susah dah nak tengok sekarang...

hehehe...

addyaholix berkata...

pinangkan seseorang untuk saya buleh tok?

AyAres151 berkata...

saper kah gerangan yang bakal bertunang ini?

Nadine berkata...

Alhamdulillah..moga segalanya berjalan lancar.tahniah princess and jk

wonder siapa yang lebih berdebar,tok or pasangan tu? anyway Tok...jangan tersalah cakap ye.....

cahaya berkata...

tak sabar nak tunggu update yana and jejaka korea die...cerita detail eh nanti,..(^^,)

dugongsenyum berkata...

Pantun dalam bahasa korea ka?

Fuiiiyoooo!

Princess Liyana berkata...

Huhuhu bukan mereka bdua chomel and korea ke? ;P

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin