Rabu, September 16, 2009

MENGENAL DIRI


Aku kata dengan cikgu aku, aku bercita-cita mahu jadi pilot atau pelukis komik. Tetapi aku tidak pernah hantar lukisan aku kepada mana-mana penerbit. Aku buat suka-suka je.

Lukisan pertama yang dipuji orang adalah ketika aku darjah dua. Aku lukis pokok dengan ranting-ranting tanpa daun depan rumah aku. Aku tidak ingat siapa yang puji tetapi dia macam tidak percaya aku yang lukis pokok itu.

Masa kecil dulu aku gemar meniarap sambil melukis. Jika aku lukis kereta kebal dan jet pejuang, mulut aku juga mengeluarkan kesan bunyi. Dush! Dush! Kaboom!

Setiap kali cuti hujung tahun, aku akan gunting buang helaian-helaian dari buku latihan sekolah yang sudah tertulis. Baki halaman yang belum tertulis akan aku lukis komik. Komik itu aku seorang sahaja yang baca. Cuma sekali, adik aku bosan-bosan dan dia pun baca komik aku. Dia ketawa-ketawa.

Ketika remaja aku gemar menulis surat. Biasanya rakan pena aku adalah alamat-alamat yang aku kutip dari surat pembaca kepada majalah Gila-gila. Purata 3-4 pucuk seminggu. Kadang-kadang, surat pun tak macam surat. Cerita harian aku yang aku lukis dalam bentuk komik. Dapat la dua-tiga awek dengan cara ini. Hi! Hi! Hi!

Aku kira blogging dan bikin filem ini adalah evolusi dari tabiat lama aku bercerita dalam komik dan surat. Ya, aku tidak fikir akan kaya kerananya. Aku buat suka-suka je.

7 ulasan:

aishah_conteng_je berkata...

'the problem is staying an artist when you grow up'

huk..sedih..kan?

terrarosa berkata...

dengan niat buat suka - suka dan tak nak kaya tu...
errmmm...berapa awek dah dapat ?
kikikikiiiii....

Princess Liyana berkata...

hahahaha...sempat lagi tu tulis surt kat aweks..ahaks..

Slmt hari raya tok..maaf zahir batin :)

balqissy berkata...

nak surat dr tok sekarang, dah payah la ek? =P haha

Tok Rimau berkata...

Baliqissy,
Noti. Ya Tuhan lindungi la aku dari godaan ini.

Liyana,
Dulu. Sekarang dah tak tulis surat dah. Email je. Ahak!

Terra,
Banyak. Hi hi.

Aishah,
Stay a kid inside.

Aku berkata...

Tok,

Jadi orang seni banyak kelebihannya...heheheheheh

lizz berkata...

Tok, saya bace ur entry sambil bayangkan Tok lukis2 sambil meniarap mase kecik2 dulu.hahaha. gile comei.

sy nyer habits dr dulu, jumpe pen ngn paper aje..akn tulis ape2 saje. dialog mcm dlm drama.wakakaka.

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin