Jumaat, September 11, 2009

PRA-TONTON

Buaya Darat sedang berjemur.


"Ini filem kau yang terbaik," komen Vovin. Aku yang minta dia komen masa sesi pra-tonton. Aku bagi kawan-kawan (Vovin, Stradust dan Faz) tengok first cut filem pendek Pemburu Buaya Darat semasa berada di Kuala Lumpur, ibu negeri Malaysia.

Orang kata, kalau belajar tanpa guru, itu belajar dengan syaitan. Siapa punya fatwa, aku pun tidak tahu. Zaman sekarang ni, kadang-kadang kita tidak mampu berguru kerana guru caj mahal sangat.

Ada tidak ada, belajar la dari pengalaman. Banyak sutradara memberi nasihat, cara terbaik untuk belajar bikin filem adalah dengan bikin filem. Tidak dapat tidak, mesti ada kesilapan. Yang penting belajar dari kesilapan itu. Bila jumpa dengan kawan-kawan dengan minat yang sama, tukar-tukar fikiran. Belajar dari kesilapan dan pengalaman mereka.

Walaupun Vovin kata ini filem aku yang terbaik, tidaklah boleh bangga sangat. Campur Pemburu Buaya Darat, aku cuma pernah direct dua filem. Dan kepada yang asyik cakap nak bikin filem tapi tak bikin-bikin, aku nasihatkan buat la segera. Aku pasti filem pertama itu akan jadi filem terbaik (kalau kalian ada satu filem je).

5 ulasan:

jo berkata...

teringin nak tgk....

Pa'chik berkata...

belajar tanpa guru rasanya lebih merujuk kepada belajar ugama...

Firol berkata...

pengalman itu guru jugak

elmaaniq berkata...

belajar tanpa guru yang semata-mata berdasarkan buku itulah dikatakan belajar dengan syaitan.

rujuk pada kitab tanpa penjelasan dari orang alim, misalnya.

seniman jalanan berkata...

tak pra tonton kat aku pun?

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin