Rabu, September 30, 2009

RECYCLE A BICYCLE

DSCN0790.JPG

Basikal kuning Sarahmon sudah kecil. Mmm... Sarahmon yang sudah besar sebenarnya. Bila dia kayuh, lutut dia sangkut di handle. Sudah dua tahun basikal itu mengarat di dinding. Dua-dua tayarnya pun dah pancit.

Datang sekumpulan kanak-kanak beraya. Salah seorang itu datang dengan basikal bercat hitam. Cat sendiri. Pandai budak ni bela basikal. Aku pun tanya, "adik nak basikal?"

"Tidak mahu. Saya dah ada, tapi adik saya nak."
....

Semalam sekumpulan ibu-ibu datang bertandang. Maklum la hari raya. Rupanya ibu kepada budak yang dapat basikal itu. Justeru, dia bercerita tentang kasih sayangnya anaknya kepada basikal buruk itu. Basikal itu sekarang dah dibela elok. Tayarnya pun dah kembong. Dah jauh pun budak itu mengayuh.

...

Petang-petang, aku nampak budak itu wheelie basikal. Basikal itu gembira sekarang dapat tuan yang bawa dia berjalan dan bermain.

2 ulasan:

. berkata...

mountain bike yang dah tak guna lagi, ada tak tok?nak. :P

test berkata...

mmg sesuai dijadikan cerita pendek...
apa lagi, tok mmg suka cerita begini kan...
nak lihat dilayar suatu hari nanti...

COSTOCHONDRITIS

 Masa aku sudah sampai. Mungkin malaikat maut sudah memberi salam.  Saat aku mengalami sakit dada, fikiran aku langsung melayang pada serang...