Khamis, Disember 04, 2008

JABBERWOCKY

"Bang, pakej ni bagus untuk kemahiran Bahasa Inggeris. Bahasa global tu bang. Nak kerja sekarang kalau tidak tahu bahasa Inggeris, menganggur la."

Kadang-kadang mereka datang masa aku makan. Kacau aku sedang suap nasi. Datang pakai talileher membawa pakej English for Workplace Communication. Pakej jualan mereka dalam bentuk buku-buku bersiri dan kepingan CD.

"Brilliant. This is what I've been searching for. Pretty fly."

"Err... err..."

"How long does it take for one to be able to communicate fluently? Dead long eh?"

"Errr..."

Biasanya jurujual alat pembelajaran Bahasa Inggeris akan tergagap-gagap bila aku mula bertutur orang putih. Kalau aku masukkan slang American lagi mereka kaget. Kalau mood aku kejam, aku masukkan perkataan yang aku reka sendiri.

"Don't kiss and tell. Chronotov singular track to the very commanding rimaunism?"

"Errrr..."

Lagi keji, jika aku ada masa, aku baca sajak merapu Lewis Carroll:

'Twas brillig, and the slithy toves
Did gyre and gimble in the wabe;
All mimsy were the borogoves,
And the mome raths outgrabe.


"Errrr... Saya jual je bang. Maaf bang. Saya tidak guna benda ni."

Kasihan mereka. Mereka cari rezeki, aku main-mainkan pula. Ha! Ha! Ha!


LAWATAN SAMBIL BELAJAR

15 ulasan:

sabariah.noor berkata...

kut ye pun, jgn la kejam sgt..kesian..

BuRuuj berkata...

syabbash!!! syabbash!!! inspecter sahab.

ayobkelubi berkata...

owh,that is very harsh of you but it's do work brilliantly aight?.

love to do that too.

but

rimaunism?.that's one funny word.hahaha

Unsunghero berkata...

...aku suka bila TokRimau tidak riak dan berbangga-bangga dengan kemahiran berbahasa Inggerisnya. melayu tulen!

Princess Liyana berkata...

Taula u terror bhs omputeh.ahaha

sinaganaga berkata...

Wow! Your English - dead good ya!

pheeewit berkata...

tok kejam!... aku x paham sajak tuh.. natang apa dia tunggang tu? huhu

addyaholix berkata...

ko kejam la tok!
tapi dalam masa sama ko best haha!

aku langsung tak paham sajak tu.

rimaunism?
wat daa....

snm berkata...

tok kijam..cian mrk nk cr mkn..:p

dugongsenyum berkata...

Hahaha... kijam!

Orang cakap kat Amerika nun ramai gak yang menganggur walau pun mereka fasih bahasa inggeris, orang kata... bukan aku kata.

Amy Z! berkata...

rimaunism? hahaha. kejam. kejam.

tasikmerah berkata...

kejamlah kau tok.

bakri hafiz hisham berkata...

well said.

Mr PenyuBiru berkata...

aku pun kejam jugak. ade skali tu jurujual nak jual kalkulator keychain masa aku tgh makan sementara tunggu bas kat larkin utk cuti semester. aku pun kuarkan calculator saintifik dari dlm backpack dan tunjukkan pada jurujual tu. "bang, saya dah ade dah bang. saintifik lagik!" hehe..

Sue Anna Joe berkata...

Pretty fly, dead long? Hahaha, sungguh klasik. Good one. Kesian gak la, tapi mungkin lepas ni dia cam tergerak hati untuk beli gak barang dia jual tu. Ahahaha. Apalah agaknya yand dia pikir selepas kena rimaunized? Jangan bukak kamus carik maksud rimaunism sudah. Curioser and curioser...

Cerita Berkaitan

Blog Widget by LinkWithin